Paula Niska-Vuorinen, Anssi Nevalainen ja Mikko Bergman luovat ikimuistoisia kokemuksia. Radiossa jokainen päivä on erilainen.

- Kaikki lähtee kuulijoistamme. Tutkimme jatkuvasti, mitä he toivovat, kertoo Nelonen Median radioissa toimituspäällikkönä työskentelevä Paula Niska-Vuorinen.

Niska-Vuorinen on seurannut kuuntelijoiden toiveita ja radion muutosta pitkään. Hän aloitti 2000-luvun alussa radiojuontajana Kiss FM -kanavalla, teki tuottajan töitä ja siirtyi Nelonen Mediaan 2007.

Kolme vuotta sitten Sanoma Media Finlandiin kuuluva Nelonen Media laajensi kanavavalikoimaansa. Radio Rockin ja Radio Aallon rinnalle ostettiin Radio Suomipop, Groove FM ja Metro Helsinki. Puolitoista vuotta sitten starttasi hittimusiikkiin keskittyvä ja nuorille aikuisille kohdennettu Loop.

Tällä hetkellä Niska-Vuorinen kollegoineen miettii, kuinka radiota voisi tehdä vielä paremmin ja uusilla keinoilla.

Yksi tapa on tiiviimpi yhteistyö artistien kanssa. Lokakuussa Hartwall Arenalla nähtävä Elastisen konsertti Ela Show on yksi esimerkki. Kaikkiaan Nelosen radiot järjestävät tänä vuonna yli 50 tapahtumaa.

Niska-Vuorinen kertoo, että tarkoitus on näin tarjota vielä persoonallisempaa ja monipuolisempaa sisältöä sekä viedä sitä vahvemmin myös internetiin ja sosiaaliseen mediaan.

- Ajattelemme, että meillä on töissä ammattilaisia, jotka tekevät sisältöä radioon, nettiin ja televisioon.

Samaa mieltä ovat Online Manager Mikko Bergman ja markkinointipäällikkö Anssi Nevalainen. Vaikka radiot eivät ole samanlaisessa murroksessa kuin printtimedia, myös niiden pitää keksiä uusia keinoja muuttuvassa toimintaympäristössä.

Bergman ja Nevalainen uskovat, että tulevaisuuden radio on entistä visuaalisempi. Kanavien videosisältöjen tuotanto on kasvanut merkittävästi kuluneen vuoden aikana.

Silti Bergman ja Nevalainen korostavat, että radion ydinvahvuudet pysyvät ennallaan. Radion vetovoima perustuu edelleen hyvään musiikkiin, kiinnostaviin persooniin ja laadukkaaseen sisältöön.

- Vain jakelukanavat, joista radion tuottamia sisältöjä kuunnellaan tai katsellaan ovat muuttuneet ja muuttumassa, Nevalainen kertoo.

Bergman ja Nevalainen uskovat, että radio selviää haasteistaan myös tulevaisuudessa. Kun ensimmäiset nettiradiot 15 vuotta sitten aloittivat, toiminta oli kaikille uutta ja ihmeellistä. Nyt internet ja sosiaalinen media ovat tärkeitä ja luonnollisia osia radion tekemisessä.

- Useat vieraat videoidaan ja lähetyksistä tehdään podcasteja. Lisäksi kanavien internetsivustoilla julkaistaan taustoittavaa ja kulissien takana tapahtuvaa materiaalia, Bergman kuvaa.

Uudenlainen radio tarjoaa elämyksiä

Radiokanavien omassa markkinoinnissa painopiste on radio- ja televisiomainonnan lisäksi verkko- ja mobiilimainonnassa sekä sosiaalisessa mediassa.

- Markkinoinnin tavoitteena on herättää kohderyhmän kiinnostus radiokanavaa kohtaan eli saada lisää kuuntelijoita ja kasvattaa kuunteluosuutta, Nevalainen kertoo.

Bergman korostaa, että radio ei jää jalkoihin perinteisenä tiedonvälittäjänäkään. Kun maailmalla tapahtuu, tieto saadaan eetteriin ja internetiin muutamassa minuutissa.

Ja radiossa on mukavaa työskennellä. Bergman ja Nevalainen kehuvat työpaikkansa ilmapiiriä. Jokainen päivä on erilainen.

On mietittävä sisältöjä, julkaisukanavia, näkökulmia ja tapahtumayhteistöitä. Toukokuussa järjestetään kuudestoista Radio Rockin risteily, joka on tarkoitettu kanavan aktiivisille kuuntelijoille.

Kolmikko toteaa, että juuri tämä on sitä, mitä uudenlainen radio voi myös tarkoittaa. Työtä, jossa mietitään, kuinka kokemuksesta tehdään ikimuistoinen niin kuulijoille, mainostajille kuin yhteistyökumppaneillekin.

Lisäksi Nelonen Median radiossa on koettu kuluneen vuoden aikana onnistumisia. Radio SuomiPop on noussut kaupallisen radion kuunteluosuuksissa markkinajohtajaksi. Marraskuussa 2013 perustetun Loopin nousu kohderyhmänsä kuunnelluimpien kanavien kärkijoukkoon on ollut nopeaa.

- Haluamme, että radio menee eteenpäin, Niska-Vuorinen sanoo.

Sanoma Media Finland on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Sanoma Media Finland tarjoaa tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin. Sanoma Media Finland tavoittaa päivittäin lähes kaikki suomalaiset.    

Teksti: Sanna Kekki

Kuvat: Marja Väänänen, Ville Rämö