Työterveyslaitos tutki yhteistyössä Jyväskylän yliopiston kanssa, vähentääkö vireyskoulutus ammattikuljettajan väsymystä työssä. Päätulos oli, että koulutus ei virkistänyt kuljettajia missään työvuorossa, vaan tarvitaan myös hyvää työvuorosuunnittelua.

Testauksessa olevan Vire-nettipalvelun beta-versio auttaa kuljetusyrityksiä tunnistamaan piilevää väsymystä ja arvioimaan työvuorojen väsyttävyyttä.

– Johtopäätöksemme tutkimuksesta on, että koulutus on keino lisätä tietämystä vireydestä, mutta vireyden parantamiseksi on kehitettävä myös työvuorosuunnittelua,  hankkeen vastuullinen tutkija Mikael Sallinen Työterveyslaitoksesta ja Jyväskylän yliopistosta kertoo.

– Tämän vuoksi kehitimme yhteistyössä Trafin, Tukholman yliopiston ja ruotsalaisen Portin Productionin kanssa menetelmän – verkkosovellus Viren, jonka avulla niin kuljetusyritykset kuin muutkin työpaikat voivat arvioida työvuorojen väsyttävyyttä

Vire-nettityökalun avulla voi arvioida kuljettajan väsymysriskiä

– Väsymys on kaikissa liikennemuodoissa merkittävä liikenneturvallisuutta haittaava riskitekijä, jonka hallintaan on keinoja sekä henkilöllä itsellään että liikenteen ammattilaista koskien myös työvuorosuunnittelulla. Nyt julkaistun Vire-nettityökalun beta-version taustalla on biomatemaattinen laskentamalli, joka tuo ihmisen normaaliin vuorokausirytmiin perustuvan piilevän väsymyksen näkyväksi, liikennelääketieteen yksikönpäällikkö, erikoislääkäri Jukka Terttunen Trafista sanoo.

– Vire-nettityökalu ei kuitenkaan vielä osaa havainnollistaa sen päällä olevaa todellista eli ilmeistä väsymysriskiä, sen suhteen kehitystyö on vielä kesken ja toivommekin tästä ensimmäisestä versiosta mahdollisimman paljon palautetta, jotta pystymme kehittämään palvelua käyttäjien tarpeiden perusteella edelleen. Palvelu siis kertoo, miltä kehosta pitäisi tuntua eri ajankohtina, mutta liikennetilanteet esim. aktiivisina toiminnan hetkinä voivat kumota piilevän väsymyksen tunteen, Terttunen jatkaa.

Vire-verkkosovellus soveltuu piilevän väsymysriskin havainnollistamiseen ja suunniteltujen työvuorojen väsyttävyyden arviointiin ammattiliikenteen lisäksi kaikilla työpaikoilla, joilla työtä tehdään päivätyöstä poikkeavina vuorokaudenaikoina.

Satunnaistettuna kontrolloituna kokeena toteutettuun tutkimukseen vireyskoulutuksesta osallistui 52 raskaan ajoneuvon kuljettajaa neljästä suomalaisesta kuljetusyrityksestä. Vireyttä ajossa ja unta vapaalla mitattiin 6 kk ennen ennen ja 5 kk jälkeen vireyskoulutuksen. Molemmat mittausjaksot kestivät kaksi viikkoa. Vireyskoulutukseen osallistui 32 kuljettajaa. Loput kuljettajat toimivat heidän verrokkiryhmänään.  Tutkimus vireyskoulutuksesta on julkaistu Accident, Analysis ja Prevention -tiedelehdessä. Työsuojelurahasto ja NordForsk rahoittivat tutkimusta.

 

Lähteet: Työterveyslaitos ja Trafi.