Peliteollisuus on kiehtova ala, sillä se on jatkuvasti suurten muutosten kohteena. Kun äärimmäinen luovuus ja teknologian terävin kärki kohtaavat, tapahtuu aina.

Pelialalla on tapahtunut paljon viime vuosina. Pelialan sisällä onkin yleistynyt sanonta, että "säännöt kirjoitetaan uusiksi 5-7 vuoden sykleissä". Ensin Rovio löi läpi kansainvälisesti ja näytti kaikille mikä on mobiilipelien todellinen potentiaali. Sitten Supercell onnistui tableteilla ja saavutti huikean, Twitteriäkin nopeamman kasvun. Nämä ovat miljardiluokan onnistumisia ja monet miettivätkin parhaimmillaan mitkä ovat seuraavat suuret aallot.

– Nämä löytynevät uusista pelialustoista kuten Virtual Reality, Smartwatch pelaaminen (Apple Watch & Android Wear) tai TV sisältöalustana (AppleTV). Uskomme Everywear Gamesilla älykellojen olevan seuraava raju mullistus peliteollisuudessa. Olemme maailman ensimmäinen Apple Watch:iin keskittyvä pelistudio ja tämä vuosi jo näyttänyt alustan potentiaalin olevan huikea. Apple nosti esikoispelimme esille kellon julkaisun yhteydessä tämän vuoden huhtikuussa ja yli tuhat kansainvälistä julkaisua on kirjoittanut siitä. Vastaanotto pelaajien keskuudessa on myös ollut huikea ja aktiivisimmat heistä pelaavat peliä yli sata kertaa päivässä. Tämä on mahdollista vain älykellolla joka on aina ranteessa ja jolla pelin voi käynnistää alle kahdessa sekunnissa, Everywear Gamesin Ceo Aki Järvilehto sanoo.

Peliteollisuus työllistää

Peliteollisuus on hieno esimerkki  kansainvälisestämisestä ja uusien innovaatioiden työllistävästä vaikutuksesta.

– Samalla pelien taipumuksena on hyödyntää kaikki mahdollinen teho laitteistoista, minkä takia töitä tehdään teknologian äärirajoilla. Kun tähän vielä yhdistää sen luovan energian, mikä on kriittistä pelistudioille, niin ei olisi kaukaa haettua sanoa, että alan toimijat ovat tietynlaisia edelläkävijöitä. Olisi hienoa nähdä, että nämä menetelmät yleistyisivät laajemminkin kotimaan ohjelmistoteollisuuteen. Ja miksi ei muuhunkin kotimaiseen teollisuuteen?, Aki Järvilehto heittää.

Peliteollisuuden merkitys on kasvanut viimevuosina ja alalla on jatkuva rekrytointitarve. Peliteollisuus työllistää jo lähes 3000 henkeä ja kokonaisliikevaihto mitataan miljardeissa. Peleistä on tullut digitaalisia palveluita minkä takia alan osaaminen tulee olemaan hyödyllistä varmasti tulevaisuudessakin.

Edessä loistava tulevaisuus

Järvilehdon mukaan peliteollisuus voi hyvin kotimaan osalta ja tulevaisuus on varmasti meistä itsestämme kiinni!

– Meillä on upeita näyttöjä, kansainvälisesti poikkeuksellisia onnistumisia ja erinomainen maine maailmalla. Koulutus, Tekes ja vahva infrastruktuurimme takaavat, että Suomi on pelien kannalta kiistatta yksi maailman parhaista maista toiminnan käynnistämistä ajatellen. Tosin välillä tuntuu, että tämä ymmärretään paremmin rajojemme ulkopuolella kuin sisällä. On kuitenkin selvää, että edellytykset uusien suomalaisten menestystarinoiden luomiselle ovat nyt paremmat kuin koskaan aikaisemmin. Nyt on siis hyvä aika käynnistää uusia studioita tai hypätä mukaan olemassa oleviin tiimeihin ja lähteä valloittamaan maailmaa yksi pelijulkaisu kerrallaan!, Järvilehto kannustaa.

www.everyweargames.com

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.