Ryhti pitää kehomme kasassa. Hyvä ryhti viestii, että koko olemuksemme on tasapainossa. Kokeilimme ryhdin kohentamista Combo Chair -pilateslaitteella.

Tietokoneella könöttävän toimistotyöläisen ryhti painuu helposti kasaan. Hartiat ovat jumissa ja veri ei kierrä. Jo kolmen kerran laitepilates-kokeilu avasi silmät kehon kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista.

Laitepilateksessa käytetään Joseph Pilateksen kehittämiä laitteita ja hänen suunnittelemiaan harjoiterepertuaareja. Pilates työskenteli ennen ensimmäistä maailmansotaa Englannissa muun muassa opettaen poliiseille itsepuolustustekniikoita. Sodan alkaessa Joseph Pilates joutui vankilaan sairaalaosastolle, missä hän ryhtyi kehittelemään laitteita ja niihin kuuluvia jousia (= suomalaiset Hetekat)  jotta myös sänkypotilaat voisivat harjoitella kuntoutuessaan.

Pilates-laiteharjoittelu taitavasti ohjattuna sopii loistavasti kaikille, kunnosta riippumatta. Jokainen laitepilates-harjoitus on ainutlaatuinen ja oma harjoituksensa, mutta paras tulos rakentuu siitä kuinka harjoitteet ohjataan. Tämä taas vaatii ohjaajalta tietoa ja taitoa osata rakentaa tunti yksilöllisesti jokaisen harjoittelijan omista lähtökohdista.

Laitepilatesharjoittelu sopii hyvin myös mattopilateksen täydentäjäksi.

Taitava MP ohjaaja vie treeniä eteenpäin

Ehkä parasta tässä laitepilates-tunnissa oli ammattitaitoinen ja tarkka ohjaus. Method Putkisto Pilates keskittyy erityisesti opetustekniikkaan. Tarkkasilmäisen ohjaajan opastuksella ei voi tehdä liikkeitä väärin. Tunti aloitetaan lämmittelemällä pienen nystyräpallon avulla. Nystyräpallolla hierotaan jalkapohjat, pakarat (lattialla istuen) ja rintalihas. Mikä autuus, kun veri lähtee kiertämään ja lihakset lämpenevät.

Lämmittelyn jälkeen käydään läpi erilaisia lihasryhmiä laitteissa ohjaajan opastuksella. Laitepilateksessa on mahdollista treenata koko kroppaa kokonaisvaltaisesti. Myös hengitys on erittäin tärkeä osa harjoitusta. Kuten kuntosalilla, laitepilateksessa ei keskitytä painojen lisäämiseen laitteissa, vaan puhtaisiin liikkeisiin ja pieniin toistomääriin. Liikkeet tehdään ajatuksella ja hitaasti. Tämä on uutta salirehkintään tottuneelle, mutta vähitellen omaksuu verkkaisemman työskentelytahdin.

Oikein käytettynä Pilates-laiteharjoittelu vahvistaa niitä syviä lihaksia, joiden olemassaoloa ei välttämättä ole edes muistanut; niitä jotka pitävät  kehomme koossa. Erona on, että nyt en käytä yksin oman kehoni painoa, vaan vastuksia luovat jouset. Jo kolmen kerran jälkeen tuli tunne, että kannan itseni eri tavalla, ryhdikkäämmin. Myös uni parani ja olin levollisempi. Jotain on siis tapahtunut. Tätä haluan jatkaa.

Pilateslaitteisiin kuuluvat:

Cadillac (Trapetsi-pöytä)

Reformer

Wunda Chair

Spine Corrector

Ladder Barrel (Tikapuutynnyri)

Ped-A-Pul sekä skolioosilauta ja tasapainolautoja

Mikä Method Putkisto?

Method Putkisto on kolmiulotteinen kehonhallinnan menetelmä. Se opettaa kuinka pidentää kireät lihakset, jolloin ryhti nousee, vartalon malli paranee ja keho vapautuu sen optimi asentoon. Marja Putkiston kehittämä ainutaatuinen Method Putkisto -menetelmä on maailmanlaajuisesti tunnettu  tuloksistaan; siitä kuinka ja harjottelu yltää syvälle kehoon.

www.methodputkisto.com

Asiantuntijana: Method Putkisto Pilatesohjaaja Pia Kurkela, Method Putkisto Studio Helsinki

pia.kurkela@methodputkisto.fi

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.