Pienet palkinnot ja kiitokset antavat puhtia työelämään ja kannustavat ihmisiä tekemään parhaansa. Solitalla työntekijöitä palkitaan ”Viikon samppanjalla”. Mistä idea sai alkunsa?

Viikon samppanja -idea lähti liikkeelle vuonna 2010, kun Solitalla mietittiin miten palautteen antamisen kulttuuria voitaisiin kehittää ja samalla lisätä omasta työstä koettua ylpeyttä.

– Halusimme kokeilla jotain uutta ja tehdä onnistumisen juhlistamisesta perinteen. Ajatus henkilöltä henkilölle kulkevasta palkitsemisesta syntyi, ja sille luotiin löysät reunaehdot: mieti kuka juuri sinun mielestäsi voisi ansaita kiitoksen tällä viikolla, anna hänelle pullo kuohuvaa ja tee kiitoksesta kuvallinen juttu intranettiin ja pyydä häntä antamaan uusi pullo seuraavalle kiitoksen ansainneelle. Näin varmistetaan viestiminen onnistumisista ja se, ettei perinne katkea, HRD Manager Teemu Sevon Solitalta kertoo.

Solitalla osataan kiittää työkaveria muutenkin. Kollegakiitos -ajatus lähti liikkeelle samanlaisista ajatuksista kuin Viikon samppanja.

– Pohdimme kuinka saisimme enemmän ns. arjen palautetta työntekijöille mieluummin kuin esimieheltä tekijälle. Tässäkin olennaista on rehellinen palaute, joka tulee arjen tilanteesta. Myös palkinto haluttiin ehdottomasti viedä personoituun suuntaan eli jotain, jolla on merkitystä kiitoksen saajalle eikä vain yleistä, kuten leffalippuja. Esimerkiksi vapaa-ajan ”master chefille” keittiövälineitä, vaeltajalle vaikka vaellussukat jne., Sevon valottaa.

Palkitseminen ja kiitos otettu erinomaisesti vastaan

”Kiertokirjeenä” toimiva Viikon samppanja on otettu Solitalla erinomaisesti vastaan ja siihen tuli henkilöstöltä välittömästi hyvä twisti. Skumppa-kiitoksessa on mukana rehtiä palautetta, mutta senkin pystyy tekemään rennolla omannäköisellä otteella.

– Esimerkiksi intraan tulevat kuvaukset ”palkituista” on usein maustettu hauskoilla kuvilla. Skumppia on jaettu vuosien varrella jo satoja ja osa on saanut niitä useamman kerran eri tahoilta.

Kiitoksen antaminen saattaa helposti unohtua arjen kiireissä, mutta pienillä asioilla on suuri merkitys. Joskus pelkkä kiitoksen sanominenkin riittää, mutta vielä upeampaa on, jos kiitoksessa huomioidaan henkilö persoonana.

– Kollegakiitoksena on mukava antaa ja saada jotain oikeasti ajateltua. Se innostaa, kun teet jotain aidosta halusta ja ajatellen. Kiitoksen saaminen tuottaa aitoa mielihyvää ja luo hyvän kierteen. Nämä molemmat tavat onkin otettu pysyväksi osaksi Solitan kulttuuria ja toimivat aktiivisesti henkilöstön työarjessa, Teemu Sevon sanoo.

Mistä voi kiittää?

Kiitoksia voi antaa pienistäkin asioista. Solitalla on kiitetty mm. hyvästä asiakkaan haastamisesta, auttamisesta projektissa, yleisestä piristämisestä, uusien työntekijöiden tervetulleeksi toivottamisesta intrassa, perheystävällisyysteeman edistämisestä, hankalien projektitilanteiden ratkomisesta jne.

– Pieni palkitseminen, varsinkin jos se on mietittyä ja personoitua, tuottaa selkeästi kokonaisvaltaisemman hyvän kierteen – jolloin yhä useampi henkilö saa kiitosta. Tunnustusta saadaan oikeasta asiasta eikä se tunnu väkinäiseltä ja palautetta saavat myös ”ne hiljaisemmat sankarit”. Isot palkitsemiset ja kiitokset ovat niin ikään tärkeitä, mutta ne tulevat selkeämmin esimies-työntekijä akselilta. Kun sitä voidaan täydentää tällaisella pienellä palkitsemisella, palautekulttuuri voi hyvin yrityksessä, Teemu Sevon sanoo.

Miksi kannattaa kehua ja kiittää?

1. Pienillä kehumisilla ja kiitoksilla voidaan osallistaa ihmisiä ajatusmaailmaan, jossa palautetta annetaan ja saadaan luontevammin.

2. Palautteen antamisen tai kiitoksen ei tarvitse olla isoa tai vaikeaa.  

3. Kaikki haluavat yleensä enemmän palautetta ja kuulla tekemisestään. Siksi avoimeen palautteeseen kannustaminen tuo yhteisöille hyvää sekä lyhyellä että pitkällä tähtäimellä.

4. On hienoa osoittaa arvostusta ihmisiä kohtaan, jotka ovat arjessamme isossa roolissa.