Oululaisesta Tom Laineesta sanotaan, että hän on LinkedInin verkostunein suomalainen. Hänelle onkin kertynyt kymmenien tuhansien ammatillisten kontaktien verkosto. Miten sinä hyödynnät somea työnhaussa?

Tom Laine on jakanut someosaamistaan sadoissa koulutuksissa, lukuisissa maissa ja monille tunnetuille yrityksille. Hänen erityisosaamistaan ovat LinkedInin hyödyntämisen lisäksi social selling, työnhaku ja rekrytointi sosiaalisessa mediassa sekä henkilöbrändäys.

Nämä kaikki kiteytyvät paljolti sosiaalisen median ammatilliseen ja liiketoiminnalliseen hyödyntämiseen. Mutta miten hyvin suomalaiset osaavat hyödyntää somea ammatillisesti ja liiketoiminnassa?

Laineen ajatukset ovat kaksijakoiset. Monet yritykset toteuttavat somessa hienoja juttuja ja käyttävät sosiaalista mediaa aktiivisesti. Toisaalta suomalaisten työnhaku somessa tökkii.

Suomessa työnhaku somessa toimii keskimääräistä huonommin, jos katsotaan eurooppalaista tasoa. Monien somepalveluiden käyttöasteet ovat Suomessa alhaisemmat kuin muualla. Esimerkkinä tästä Laine nostaa esiin väkimäärältään suunnilleen Suomen kokoisen Tanskan. Siellä LinkedIn-käyttäjiä on tuplasti enemmän.

Ilmiö ei liity pelkästään työnhakuun, vaan kaiken kaikkiaan ammatilliseen sosiaalisen median käyttöön. Siinä tullaan aika paljon perässä. Laine arvioi, että syy tähän on perinteinen: suomalaiset eivät oikein osaa tai halua esitellä osaamistaan julkisesti.

Syynä tähän voi olla ns. kansakunnallinen ujousaspekti. Toinen syy on se, että suomalaiset näkevät nämä palvelut usein aika yksioikoisina: jos me olemme kerran menneet Facebookiin, niin se on aina se tietyn tyyppinen henkilökohtainen käyttö.

Omakehu haisee vai haiseeko?

Muissa Pohjoismaissa ollaan Laineen mukaan edellä palvelujen monipuolisemmassa hyödyntämisessä. Esimerkiksi tanskalaisille LinkedIn on kauppapaikka. Suomalaiset näkevät sen hyvin perinteisesti: kun sinne on vuonna 2005 menty Nokian insinöörinä, niin sillä mennään. Itsensä markkinoiminen ei ole suomalaisille tyypillistä.

Kun jaetaan osaamista ja vasta myöhemmin paketoidaan se rahan arvoiseksi palveluksi, menestys on taattu. Tässä Tom Laine on onnistunut hienosti. Hänestä on tullut brändi, jota halutaan hyödyntää, kun alan asiantuntemusta tarvitaan.

Henkilöbrändäämistä toivottaisiinkin suomalaisilta lisää, vaikka usein brändi syntyykin puolivahingossa oman toiminnan ohessa. Toki tänä päivänä löytyy Suomestakin ihmisiä, jotka hyvin systemaattiseti brändäävät itseään. He miettivät tosi tarkasti  sisällöntuotantoaan, että missä ja miten he esiintyvät.

Sukupolvien kuilu näkyy tässäkin. Nuoremmat ovat hiljalleen pääsemässä omien vahvuuksiensa vähättelystä, mutta vanhemmille tämä ei ole vielä niin luontaista. Nuoret eivät enää puhu “menevänsä” someen, vaan ne ovat nappeja kännykässä, joita käytetään siinä missä mitä tahansa muutakin.

On meillä Suomessa myös hyvin taitavia yli kuusikymppisiä, jotka työllistyvät somen kautta. Työvoimatoimiston sijaan työt löytyvät tänä päivänä usein suhteilla, jotka voivat olla kokonaan digitaalisia.

Piilotyöt löytyvät somesta

Piilotyömarkkinoille löytäminen vaatii osaamista ja pelisilmää. Työnhakuun lähtevän olisi osattava paketoida itsensä ja osaamisensa ja pistää kokonaisuus myyntiin oikeaan paikkaan.

Mitä kovempi kysyntä osaamisesta on, sitä enemmän rekrytointi siirtyy täsmäpalveluihin. Rekrytoijat haluavat välttää massoja: ei haluta tuhatta hakemusta, vaan halutaan kymmenen hyvää tyyppiä. Tällöin puhutaan piilotyömarkkinoista, kun työpaikat eivät tule julki välttämättä ollenkaan tai ne ovat julki vain sellaisissa paikoissa, joihin pääsee vain tietyn toimialan ihmisiä.

Työnhakuaan pohtiville Laine antaa käytännöllisen vinkin: Opettele sanoittamaan osaamisesi. Mieti, millä sanoilla hakisit, jos haluaisit, että sinut palkataan töihin.

 

Lähde: Oulu-lehti