Onko sinulla loistava idea, jonka haluat jalostaa menestyväksi yritykseksi? Näillä vinkeillä pääset hyvin alkuun.

1. Hyvä idea on uniikki

Hyvässä ideassa on jotain uutta ja innovatiivista, mikä erottaa sen kilpailijoista tai parhaassa tapauksessa luo täysin uuden kategorian. Esimerkkinä Airbnb, Uber ja Ebay ovat vieneet alansa toiminnan kokonaan uudelle tasolle.

Jotta idealla olisi kaupallista potentiaalia sen täytyy olla teknisesti ja taloudellisesti toteutettavissa. Tutki siis, onko markkinoilla jo saatavilla vastaavia tuotteita tai olisiko niitä mahdollisuus parantaa merkittävästi?

2. Osaava tiimi tuo uskottavuutta

Etenkin alkuvaiheessa sijoittajille myydään ensisijaisesti tiimiä ja sen osaamista. On siis ratkaisevaa, kuinka vahvasti uskot onnistumiseenne ja saat innon tarttumaan.

– Sijoittajien tulee vakuuttua siitä, että käsissäsi on osaava ja innostunut tiimi, joka on paras mahdollinen toteuttamaan ideasi. Kun aloitimme, meitä oli kahdeksan osakasta, joilla kaikilla oli kymmenen vuoden kokemus pelialalta. Se antoi uskottavuutta, jonka avulla onnistuimme saamaan sijoittajat mukaan heti alusta alkaen, Grand Cru -peliyrityksen CFO Celine Pasula kertoo.

Grand Cru on kerännyt rahoitusta Tekesiltä ja yksityisiltä sijoittajilta yhteensä 12,5 miljoonaa euroa. Useita pelituotteita kehittävä yritys työllistää tällä hetkellä 20 henkeä.

3. Sijoittajan etsiminen on kokopäivätyötä

Rahaa yritykselle voi saada sijoitusyrityksiltä, enkelisijoittajilta, julkisilta rahoittajilta tai joukkorahoituksen avulla. Hyviä tilaisuuksia sijoittajien tapaamiseen ovat pitchauskilpailut, erilaiset sijoittajatapahtumat ja niiden iltatilaisuudet. Esimerkiksi Slushin aikana taskuun tulee varata iso nippu käyntikortteja ja hyödyntää kaikki tilaisuudet kontaktien luomiseen.

– Sijoittajien etsiminen vaatii kärsivällisyyttä ja avointa mieltä, sillä usein oikeat ihmiset löytävät tuttavien ja suosittelujen perusteella.

4. Harjoittele ytimekäs myyntipuhe

Sijoittajat ovat kiireisiä ihmisiä, joiden rahalle riittää ottajia. Pasulan mukaan Piilolaaksossa aloitteleva yritys voi saada minuutin aikaa kertoa ideastaan. Nopeita kohtaamisia varten idea on syytä kiteyttää muutamaan lauseeseen.

Pitchauskilpailuissa aikaa on yleensä 5–10 minuuttia. Hyvä pitch kertoo, mistä tuotteessa on kyse, mihin sitä tarvitaan ja mitkä ovat sen tuotto-odotukset. Pitchauksen tavoitteena on saada sijoittajat innostumaan idean mahdollisuuksista. Sitä varten sijoittaja kaipaa tietoa kohdemarkkinoiden kilpailutilanteesta ja siitä, mitä haetulla rahalla on tarkoitus saada aikaiseksi.

5. Selvitä sijoittajien taustat

Sijoittajan etsiminen vaatii ihmistuntemusta. Kyse ei ole yksinomaan rahasta vaan usein pitkäaikaisesta yhteistyöstä, jota varten myös kemioiden on toimittava. Koska sijoittaja yleensä haluaa yrityksen hallitukseen, kannattaa miettiä, millaista osaamista ja kontakteja hänellä on tarjota. Joskus esimerkiksi sijoittajan kontaktiverkosto voi lisärahoitusta haettaessa osoittautua todella arvokkaaksi, eikä suurinta summaa tarjoava henkilö aina ole paras valinta.

Ihannetapauksessa ideasi kiinnostaa useita sijoittajia, joista voit valita sopivimmat.

– Kannattaa tutkia sijoittajien taustat, katsoa mihin he ovat sijoittaneet aiemmin ja pyytää referenssejä yrityksistä. Sen jälkeen voi olla suoraan yhteydessä yrityksiin ja kysyä millaista kyseisen henkilön kanssa on työskennellä ja kuinka aktiivisesti hän on esimerkiksi osallistunut hallitustyöhön.

6. Älä luista paperitöistä

Vaikka yrityksen perustaisi parhaiden ystävien kanssa, kannattaa osakassopimukset ja muut paperit hoitaa kuntoon heti alkumetreillä. Muuten edessä voi olla isoja ongelmia.

– Talous- ja lakiasioissa huolimaton yritys on sijoittajalle aina iso riski, eikä sijoittaminen ole edes mahdollista, mikäli immateriaalioikeusasiat (IP) eivät ole kunnossa.

Ellei talous- ja lakiosaamista löydy omasta tiimistä, on syytä kääntyä laki- tai konsulttitoimiston puoleen. Mikäli käsissäsi on täysin uusi keksintö, voi sille olla mahdollista hakea patenttia patentti- ja rekisterivirastosta. Ideoita ja osaamista ei voi patentoida, mutta usein niitä voidaan suojata esimerkiksi tekijänoikeuksien avulla.

7. Laadi selkeä rahoituslaskelma

Rahoitusta haetaan yleensä tiettyyn vaiheeseen, joka voi olla esimerkiksi uuden työntekijän palkkaaminen, tuotteen jatkokehitys tai markkinoiden laajentaminen. Tätä varten on laskettava, kuinka paljon rahaa tavoitteen saavuttaminen vaatii ja mitä sillä saadaan aikaiseksi.

On muistettava, etteivät sijoittajat sitoudu yritykseen hyvää hyvyyttään vaan odottavat tuottoa sijoitukselleen, jota vastaan heille tulee antaa osuus yrityksestä. Mitä enemmän osuutta jakaa pois, sitä enemmän oma määräysvalta kapenee.

– Jotkut syövät mieluummin vuoden makaronia kun luopuvat omistuksesta, mutta esimerkiksi perheellisille palkatta eläminen harvoin on mahdollista. Tästäkin syystä mukaan on valittava ihmisiä, joilla on samanlaisen näkemykset yrityksen kehittämisestä, Pasula summaa.

Teksti: Anna Väre, Kuva: iStock

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.