Oikotie pilotoi virtuaalitodellisuutta työpaikkailmoituksissa. Operaattoriyhtiö Elisan työpaikkailmoituksessa työnhakija voi kurkistaa yrityksen konttoriin ja poimia lisätietoa mahdollisesti tulevasta työpaikastaan.

Oikotie Työpaikat toi VR-teknologian ensimmäistä kertaa työpaikkailmoituksiin. Aiemmin 360-asteen videota ja VR-toteutuksia on nähty esim. asuntoesittelyissä. Uudenlaisen työpaikan kiertoajelun mahdollistavat 360-asteinen videototeutus ja virtuaalitodellisuus.

–  Meillä oli idea, että haluamme käyttää virtuaalitodellisuutta, koska monet työnhakijat ovat kiinnostuneita siitä, miltä työpaikalla näyttää. Pilotin mahdollisti Elisan valmis, hyvä materiaali ja otimme heidät mukaan hankkeeseen, Oikotie Työpaikkojen johtaja Joonas Pihlajamaa kertoo.

Elisa hakee teknologiaosaajia, joten kumppani oli luonteva valinta VR-kokeiluun. Elisan konttoriin voi tutustua Oikotie Työpaikkojen ilmoituksessa 360-toteutuksen kautta tietokoneella tai mobiililaitteella - ja vielä enemmän voi nähdä kännykän kanssa toimivien VR-lasien kanssa.

– Ajatuksena on, että tästä tulisi työnhaun ilmiö. Virtuaalitodellisuus on tällä hetkellä käytössä kaikissa Elisan työpaikkailmoituksissa, Pihlajamaa sanoo.

Pilotti vaikuttaa onnistuneen

Oikotien virtuaalitodellisuuteen perustuva pilotti julkistettiin maanantaina 14.5.18, ja Joonas Pihlajamaan mukaan toteutus on hyvin onnistunut. Elisan virtuaaliesittely on toteutettu yhteistyössä 3D Studio Blombergin kanssa.

Millainen projekti oli toteutuksen näkökulmasta Pontus Blomberg?

– Projekti perustuu meidän uuteen tuotteeseen, joka julkistetaan Lontoossa 13.6.18. Enempää en voi tästä vielä paljastaa. VR-tuote saa kuitenkin uuden brändäyksen ja nimen sekä paketoidaan erilaisiin käyttötarpeisiin. Tuotteistamisessa on ollut mukana iso kansainvälinen teollinen yritys, joka on haastanut meitä nostamaan teknisen toteutuksen ja toimivuuden todella korkealle tasolle.

3 D Studio Blombergillä oli jo entuudestaan kokemusta asiakkaalle toteutetusta virtuaalikierroksesta VR-laseilla, joten yhteistyö Oikotien ja Elisan kanssa oli sujuvaa.

– Tässä projektissa ei ollut juurikaan haasteita, koska pohjana oli meidän oma tuleva tuote, mutta pro-versiossa on mahdollisuus siirtyä ”lennosta” VR-tilaan ja takaisin normaaliin täysruutukäyttöön sekä samalla kielenvaihtomahdollisuus. Nämä ovat toiminnallisia haasteita. Myös toimivuus eri selaimissa ja käyttöjärjestelmissä on haaste, Pontus Blomberg sanoo.

Blomberg iloitsee yhteistyöstä Elisan ja Oikotien kanssa.

– On hienoa, että tämän yhteistyön kautta voimme huomata tuotteistamisen onnistuneen. Se on lisäarvo, kun uusia kaupallisia malleja on haussa. Tämä vahvistaa yritysimagoamme ja mahdollistaa myös yrityksen kasvamisen.