Oikotiellä on tänä vuonna aihetta juhlaan, sillä palvelu täyttää 20 vuotta. Vuodesta 1999 vuoteen 2019 on moni asia muuttunut, mutta Oikotie on ollut alusta asti vahva verkkopalveluiden suunnannäyttäjä.

Ennen 1990-luvun lamaa luokitellut ilmoitukset olivat sanomalehtien vahvuus. Asunnot, autot ja työpaikat löydettiin luokiteltujen ilmoitusten avulla. Internetin luokiteltujen palvelujen syntyessä eri puolilla maailmaa Pekka Soini alkoi suunnitella yhdessä silloisen Helsingin Sanomien johdon kanssa palvelua verkkoon – ja sitä, miten siitä saisi lukijoille yhtä merkittävän kuin lehden luokitellut olivat. Oikotie perustettiin vuonna 1999.

– Internet tuli rytinällä vasta 1990-luvun lopussa. Silloin www, internet ja muu vastaava terminologia oli aivan uutta. Ensimmäisiä palveluja alkoi syntyä verkkoon, mutta niitä kummasteltiin ja nettiä pidettiin aluksi jopa melkoisena uhkana, Pekka Soini muistelee.

Lisäarvopalvelusta itsenäiseksi toimijaksi

Verkkopalveluja kehittyi vähitellen uutispuolelle, mutta ansaintalogiikka aiheutti monelle päänvaivaa. Tuolloin ei vielä oikein uskottu, että ihmiset olisivat valmiita maksamaan verkkosisällöistä. Myös netissä maksamisella peloteltiin.

– Mekin lähdimme Oikotien kanssa varovaisesti liikkeelle. Aluksi palvelu oli ns. ”lisäpalvelu” Helsingin Sanomien kyljessä. Merkittävä vaihe Oikotien historiassa oli vuonna 2002, kun palvelu muuttui lisäarvopalvelusta itsenäiseksi luokitelluksi palveluksi. Tässä vaiheessa tehtiin myös merkittävin teknologiahyppy ja investoitiin palveluun, jotta se olisi laadullisesti ja toiminnallisesti sellainen, että se voisi menestyä tavoitteessaan olla maamme johtava online-luokiteltu palvelu. Oikotielle syntyi myös oma siihen dedikoitunut organisaatio, johon palkattiin parhaita digiosaajia talon ulkopuolelta. Parhaimpana vuonna investoimme jopa 10 miljoonaa euroa. Se kannatti, sillä palvelulle oli kysyntää, Soini kertoo.

Osa internetin historiaa

Oikotie on osa suomalaisen internetin historiaa. Rakenteellisesti merkittävä virstanpylväs Oikotien historiassa oli, kun siitä tuli oma liiketoimintayksikkönsä – osa Sanoma Digital Finlandia.

– Vähitellen myös kilpailu lisääntyi; tuli uusia autoihin keskittyneitä palveluja ja asuntojen sekä työpaikkojen verkkopalveluja. Kiinteistönvälitysyritykset tekivät sopimuksia verkkopalveluiden kanssa ja kilpailu alkoi olla todella kovaa, Soini valottaa.

Intuitiivinen vaisto on ollut Pekka Soinille hyvä työkalu Oikotien, kuten muidenkin uusien yritysten perustamisessa. Hän on ollut perustamassa myös muita verkkopalveluja, kuten Netwheels-autoverkkokauppaa vuonna 2000.

– Tartun mielelläni uusiin tilaisuuksiin ja kehitän uutta. Ensimmäiset vuodet Oikotien kanssa eivät olleet helppoja, mutta kova työ kannatti. On ollut hienoa seurata Oikotien tarinaa ja sitä, miten hyvää työtä ihmiset tekevät. Uskoin jo vuonna 1999 Oikotiehen, mutta en olisi arvannut, että siitä kasvaa näin merkittävä osa suomalaisten arkea, Pekka Soini sanoo.

 

Pekka Soini toimii tällä hetkellä neljässä hallituksessa, joista kolmessa hän on puheenjohtaja. Exove Oy tuottaa digitaalisia palveluja useammalle Sanomien yksikölle, kuten Oikotielle. Oman yrityksensä Advizerin lukuun Pekka on ollut mukana useissa yritysjärjestelyissä ja Faros&Comin partnerin johtoryhmiä kehittämässä.

 

 

Oikotien palvelut tavoittavat viikossa reilut miljoona suomalaista. Oikotieltä löytyvät niin asunnot, työpaikat, tavarat kuin autotkin.