Hektisen arjen haastamat työikäiset malttavat harvoin nukkua riittävästi. Nukkumisen haasteet vaihtelevat eri ikävaiheissa, mutta säännöllisyys on tärkeintä.

Nukkumaan pitäisi mennä aina samaan aikaan ja unta olisi hyvä saada tietty määrä viikon jokaisena yönä. Mutta kuinka paljon unta on tarpeeksi? Unentarve voi olla hyvinkin yksilöllinen.

14–17 vuotta 8–10 tuntia

18–25 vuotta 7–9 tuntia

26–64 vuotta 7–9 tuntia

65-vuotiaat ja vanhemmat 7–8 tuntia

Lähde: The National Sleep Foundation

Ihminen siis tarvitsee eri määrän unta eri ikäkausina. Vastasyntynyt voi nukkua jopa 19 tuntia vuorokaudessa, kun taas yli 65-vuotias voi selvitä jopa reilun viiden tunnin yöunilla. Ikäihmiset paikkaavat lyhyitä yöuniaan torkkumalla päivisin, jolloin unen kokonaismäärä on melkein samaa luokkaa kuin nuoremmilla aikuisilla.

Vähäinen uni ei ole ainoastaan suomalaisten ongelma

Ylen Prisma Studion ja Helsingin yliopiston väsykyselyn mukaan yli 15-vuotiaat suomalaiset nukkuvat keskimäärin alle seitsemän tuntia.

Unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan ihmisten uniaika voi olla todellisuudessa vieläkin vähäisempi – jopa 30-45 minuuttia vähäisempi kuin henkilön oma arvio.

Toki vähemmälläkin unella voi pärjätä, mutta omista voimavaroista jää silloin suuri osa käyttämättä, jos nukkuu koko ajan liian vähän.

Nukkumaanmeno saattaa illalla viivästyä, jos kotityöt ovat tekemättä, televisiosta tulee mielenkiintoinen ohjelma tai älylaitetta käytetään vielä sängyssäkin. Unelle pitäisi unilääkärin mukaan varata reilusti enemmän aikaa. Jos ajatuksena on nukkua esimerkiksi kahdeksan tunnin yöunia, pitäisi nukkumaanmenoon rauhoittua yhdeksän tuntia ennen kuin herätyskello soi aamulla.

Luonnostaan erilaisia nukkujia

Ihmiset ovat luonnostaan erilaisia nukkujia ja toiset ovat herkkäunisia pienestä pitäen. Heillä ei ole uniongelmaa, mutta uni voi olla katkonaisempaa. Stressaavan elämäntilanteen myötä herkkäunisuus saattaa ”jäädä päälle”, jolloin nukkumisen taito katoaa kokonaan.

Onneksi unta voi parantaa harjoittelemalla. Herkkäuninen voi parantaa omaa nukkumistaan ja apua on saatavilla.

Ihmisen uni on koko aikuisiän rakenteeltaan lähestulkoon samanlaista. Normaalitilanteessa uni muuttuu tasaisesti perusunesta vilkeuneen noin 90 minuutin jaksoissa ja unta saadaan tarvittava määrä yön aikana. Lyhyillä, noin vartin mittaisilla päiväunilla voi piristää oloa sekä nostattaa vireystilaa tarvittaessa.

Iän myötä nukkumiskäyttäytyminen muuttuu ja pidemmät päiväunetkin tulevat taas mukaan kuvioon. Ikäihmiset nukkuvat alkuyön yleensä yhtä sikeästi kuin nuorempana, mutta myöhemmin yöllä uni kevenee ja aikaiset heräämiset alkavat. Toki eläkkeellä ollessa voi herätä varhain ja ottaa vaikka heti aamiaisen jälkeen päiväunet.

 

Asiantuntija: Dosentti ja unilääkäri Henri Tuomilehto, Itä-Suomen yliopisto, Oivauni-uniklinikka

 

Lähde: Yle, Helsingin yliopisto