Kosmetiikkasarja Niki Newd lanseerattiin Helsingissä 14.3.17. Sarja perustuu tuoreuteen, luomuun ja gourmet-raaka-aineisiin. Merkittävä osa tuotteiden raaka-aineista on Suomesta.

Niki Newd on pitkän kypsyttelyn ja innovoinnin tulos. Kirsi Kaukonen innostui jo 14 vuotta sitten yhdessä biokemistiystävänsä kanssa kehittämään erilaisia voiteita ja naamioita. 3,5 vuotta sitten he perustivat yrityksen ja oma tuotesarja lanseerattiin tänä vuonna. Tuotesarjan kaikki tuotteet on testattu 14 vuoden kehitys- ja tutkimustyön aikana myös yrityksen perustajien omilla ihoilla.

− Ihastuimme isoisoisoäitini vanhaan kasvonaamioreseptiin, joka on 1800-luvun alusta ja päätimme tuoda sen nykyaikaan. Siitä se ajatus sitten lähti, Niki Newdin perustaja Kirsi Kaukonen kertoo.

Elintarvikeajattelua ihonhoitoon

Niki Newdin kosmetiikka on yhtä laadukasta kuin ruoka voi puhtaimmillaan olla. Yritys tuo ihonhoitoon myös uuden kuukausiajattelun. Tuotteille ominaista on tuoreus, jäljitettävyys, säilöntä- ja lisäaineettomuus sekä ravintorikkaus.

− Valmistamme joka kuukausi uuden erän tuotteita asiakkaillemme tulevan kuukauden tarpeita varten. Kuten laadukkaat elintarvikkeet, meidän tuotteemme ovat parhaimmillaan mahdollisimman tuoreina, Kirsi Kaukonen sanoo.

Aina kun mahdollista, tuotteet on valmistettu syötäviksi sopivista raaka-aineista, jotka ovat kosmetiikkaan tarkoitettuja aineita laadukkaampia.

− Esimerkiksi tuotteissa käyttämämme italialainen luomuoliiviöljy sopii myös ravinnoksi. Poikkeuksen tekevät ainoastaan ne raaka-aineet, joita ei ole kehitetty ruoaksi. Tällaisia ovat esimerkiksi kotimainen mansikansiemenöljy ja Lapissa tuotettava katajanversouute, Kaukonen listaa.

Työllistävä vaikutus

Merkittävä osa raaka-aineista, kuten kylmäpuristetut rypsi-, camelina- ja pellavansiemenöljyt sekä saippuoissa käytettävä kaura, ovat suomalaisia. Kaikki tuotteet valmistetaan Espoossa Niki Newdin omassa laboratoriossa.

Niki Newdin tuotteet on tarkoitettu kaikenikäisille. Ne sopivat sekä kasvoille että vartalolle. Ravitsevuutensa ansiosta ne hoitavat ihoa samalla tavalla kuin hyvä ravinto ruokkii kehoamme.

− Osa tuotteistamme tulee säilyttää elintarvikkeiden tapaan jääkaapissa. Tällaisia tuotteita ovat lähdevettä sisältävät tuotteemme, Kirsi Kaukonen vinkkaa.

Aiemmin teknologian parissa insinöörinä työskennellyt Kirsi Kaukonen sai tuotekehitykseen asiantuntija-apua biokemian ja funktionaalisten elintarvikkeiden tutkimuksen alalta.

− Tällä hetkellä työllistämme alle 10 työntekijää, mutta samalla myös muita yrityksiä Suomessa ja maailmalla. Teemme yhteistyötä muiden startupien kanssa, esimerkiksi ainutlaatuinen, artesaani-saippuoillemme kehitetty kotelo on suomalaisen startupin, Sulapacin innovaatio, Kirsi Kaukonen sanoo.

Rohkeutta ja uusia ideoita

Kirsi Kaukonen peräänkuuluttaakin yritysmaailmaan rohkeutta ja uusien ideoiden esiintuomista. Mutta mitä neuvoja Kirsi antaisi uuden tuotteen kanssa painiskeleville, aloitteleville yrittäjille?

− Patentointi ja tavaramerkkiasiat kannattaa hoitaa kuntoon heti alussa ja tähdätä alusta alkaen globaaleille markkinoille. Kun uskoo omiin tuotteisiinsa, asiat etenevät haluttuun suuntaan. Niki Newd panostaa verkkokauppaan ja meillä on maailmanlaajuinen sopimus FedExin kanssa, Kirsi Kaukonen vinkkaa.

Niki Newd -sarjassa on tällä hetkellä seitsemän tuotetta, mutta lukuisia ”ihonhoitococktaileja” voi luoda tuotteita yhdistelemällä.

Kirsi Kaukosen yhtiökumppanina toimii ja markkinoinnista vastaava Kasperiina Kuurma. Tuotteita myydään Niki Newdin omassa nettikaupassa osoitteessa www.nikinewd.com. Lisäksi tuotteet esittäytyvät kevään aikana erilaisissa pop up -myymälöissä Helsingissä.

− Haluamme tehdä asioita hieman erilaisella ja yllätyksellisellä tavalla, Kirsi Kaukonen hymyilee.

 

www.nikinewd.com