Ikävät ajatukset leviävät kulovalkean tavoin työpaikalla. Negatiivinen ilmapiiri kuormittaa ja vie työmotivaatiota.

Ikävien ajatusten ja tunteiden hautominen on kuin keräisi kiviä sisuksiinsa. Mitä enemmän kiviä on, sitä raskaampaa on matkanteko. Ihmisen elämään kuuluvat toki kaikenlaiset tunteet, niin myönteiset kuin kielteisetkin ajatukset, mutta jatkuva negatiivisissa tunteissa ja ajatuksissa rypeminen kuormittaa turhaan. On helpottavaa huomata, että negatiivisista tunteista voi opetella vapautumaan.

Negatiiviset tunteet hallintaan

Pohdi näitä seuraavan kerran, kun negatiivisuus yrittää ottaa valtaa sinussa.

  1. Negatiiviset tunteet aiheuttavat fyysisiä oireita: verenpaine nousee, vatsaan sattuu, ruoansulatus ei toimi, rintaa pakottaa. Vapauta ”mölyt mahasta”, niin pysyt terveenä ja elinvoimaisena.
  2. Negatiiviset tunteet kuluttavat energiaa, ja energiavajeessa tulee tehtyä heikkoja valintoja. Sohvalla lojuminen, mässäily ja sosiaalinen passiivisuus syventävät henkistä ja fyysistä väsymystä entisestään.
  3. Negatiivisuus leviää kuin virus. Ikävien asioiden tulokseton jauhaminen saa muutkin voimaan huonosti.

Kevennä negatiivisuuden lastia

Negatiivisuuslastin keventämiseen kannattaa kokeilla seuraavia keinoja. Ne toimivat niin työpaikalla kuin vapaa-ajallakin, ja vapauttavat positiivista energiaa negatiivisen tilalle.

  1. Tiedosta tunne. Onko se syyllisyyttä, turhautumista, ahneutta, mustasukkaisuutta, raivoa, surua, yksinäisyyttä?
  2. Hyväksy tunne. Lakkaa taistelemasta sitä vastaan. Tunne ei ole paha. Se on vain tunne. Tunteet tulevat ja menevät sen mukaan mitä ajattelemme.
  3. Anna negatiiviselle tunteelle lupa purkautua. Negatiivisen tunteen vapauttaminen onnistuu ehkä paremmin vapaa-ajalla kuin työpaikalla, mutta keinoja on monia. Vapauta kehoon kerääntynyt negatiivinen energia sinulle luontevalla tavalla: mene ulos ja hengitä, itke, huuda, kirjoita, kuuntele musiikkia, nyrkkeile, juokse, joogaa, potki palloa…Tärkeintä on, että tunnet tunteen ulos ja olosi kevenee. Monenlaisia tunteista vapautumisen tekniikoita on kehitetty. Hae tarvittaessa ammattiapua.
  4. Harjoittele huolettomuutta. Vaikka kuinka pelottaisi, sano itsellesi: ”Ei se ole niin vakavaa.”

Asiantuntijana: Hyvinvointivalmentaja Pirkko Tavaila, pirkko@eatbenow.com, puh. 040 195 5424, www.eatbenow.com

Kommentit

15

k

toi negatiivinen ilmapiiri vie syöpä sairauksin
1

aivan

olen samaa mieltä.

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.