Toimiva työpaikkailmoitus ei ole vain kuvaus. Se on huolellisesti muotoiltu viesti, jonka tarkoituksena on olla houkutteleva tehtävän kannalta pätevimmille hakijoille. 

Hyvä työpaikkailmoitus on selkeä ja informatiivinen, visuaalinen, huolellisesti laadittu, esitys- ja kirjoitusasultaan virheetön video-, kuva- ja tekstielementtejä yhdistelevä toteutus, joka puhuu kohderyhmälleen oikealla tavalla. Työpaikkailmoitus tavoittaa riittävän määrän kohderyhmänsä edustajia ja saa heidän kiinnostumaan tehtävästä ja työnantajasta. Työpaikkailmoituksen on tärkeää antaa luotettava kuva työnantajasta, siksi myös kontekstin merkitys on iso – toki pilkettä saa olla laatijan silmäkulmassa.

Koosta työpaikkailmoitus seuraavista tiedoista:

  1. yrityksen tai yksikön esittely - hyödynnä pelejä, videotervehdyksiä ja kuvia
  2. työntekopaikka,
  3. rekrytoiva yritys ja työnantaja, joka maksaa palkan,
  4. tehtävänimike,
  5. työn tyyppi (esimerkiksi kokopäiväinen, osa-aikainen, tuntityö),
  6. työsuhteen tyyppi (vakituinen, määräaikainen, kesätyö, harjoittelu, sijaisuus),
  7. määräaikaisessa työsuhteessa työsuhteen toivottu alkupäivä ja päättymispäivä,
  8. kuvaus työtehtävistä,
  9. vaatimukset tai viran kelpoisuusehdot kuten tutkinto tai erikoisluvat,
  10. muut edellytykset kuten kokemus,
  11. mitä työnantaja tarjoaa,
  12. palkkaus (ei välttämätön),
  13. koeaika ja sen pituus (ei välttämätön),
  14. kenelle hakemus osoitetaan,
  15. hakemukseen liitettävät liitteet,
  16. hakemuksen toimitusosoite: linkki rekrytointijärjestelmään, videohakuun, sähköpostiosoite tai postiosoite ja
  17. hakuajan päättymispäivä sekä
  18. mistä hakija saa lisätietoja: linkki kuvagalleriaan, yritysesittelyyn, nettisivuille sekä lisäkysymyksiä varten yhteystiedot (huom. mahdollinen yhteydenottoaika).

Tehtävänimike on usein se, minkä hakija näkee ilmoituksesta ensimmäisenä, joten sen on hyvä kuvata tehtävää. Viime vuosina sosiaalisessa mediassa on levinnyt joitakin persoonallisempia työpaikkailmoituksia, joita laadittaessa tavoitteena on ollut saada aikaan sekä viraaliefekti somessa että saada osaajilta hyviä hakemuksia.Ainutlaatuisina nämä jo kampanjoiden kanssa kilpailevat työpaikkailmoitukset ovat varmasti saaneet tavoittelemansa huomion, mutta yleistyessään ne eivät enää välttämättä toimi. Hassu, outo ja uniikki tehtävänimike voi kerätä lukijoita, mutta myös karkottaa osaajia tai tuoda hakemuksia tehtävän kannalta irrelevantilta kohderyhmältä. Työpaikkailmoittelusivustoilla ja hakukoneissa erikoisuudet voivat jäädä algoritmien osumien ulkopuolelle.

Työpaikkailmoituksissa vaatimuksia painotetaan usein liikaa suhteessa siihen, mitä työnantaja tarjoaa. Hyvät hakijat haluavat haasteita ja resursseja niiden selättämiseen, tarjoa siis muutakin kuin kilpailukykyistä palkkaa ja loistavaa sijaintia.

Pahimmassa tapauksessa saat hakemuksia liikaa epäsopivilta henkilöiltä. Joskus yksikin hyvä hakemus riittää. Hakijoiden laatuun vaikuttaminen alkaa työnantajakuvasta ja viime kädessä hyvin laaditusta työpaikkailmoituksesta. Säästät aikaa, kun panostat oikeassa kohdassa.

Olipa kyse ilmoittelukanavasta tai työpaikkailmoituksen sisällöstä, mieti huolella, ketkä ovat kohderyhmääsi ja yritä puhua suoraan heille – muuten on melkein sama, kuin menisit kadulle huutelemaan tuntemattomille.

 

Kommentit

2

Väinö

Olen työnhaussa monesti törmännyt tilanteisiin että työpaikkailmoitus on niin hyvin "ammattilaisten" laatima ettei yritys itse tunnista omaa ilmoitustaan kysyttässä siinä mainittuja asioita. Pahimmassa tapauksessa työpaikan hakija on saanut ihan väärän käsityksen koko tehtävästä. Itse suosittelisinkin että yritys tekee ilmoituksen itse omalla kielellään ilman hienoja välikäsien tekemiä muotoiluja ja sanontoja ja pitäytyy mainitsemaan vain työtehtävään vaadituissa taidoissa. Ei tarvitse luetella kaikkia lyhennesanakirjasta löytyviä termejä kuten MBA ESD ITIl LEAN SQL

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.