Työelämän tahti kiihtyy kiihtymistään. Arki on monen mielestä kuormittavaa. Omasta hyvinvoinnista kannattaa ryhtyä huolehtimaan viimeistään silloin, kun huomaa palautumisen hidastuvan työkiireiden takia.

Kiivastahtinen työelämä on yhä useammalle tuttu kokemus. Varsinkin asiantuntijatyössä päivät venyvät ja sähköposti kilahtelee myös viikonloppuisin. Kun palautumisesta huolehtiminen työn pyörteissä unohtuu, on seurauksena ylikuormittuminen.

– Me ihmiset olemme erilaisia: joku nauttii nopeasta sykkeestä ja turhautuu, jos töissä ei ole tarpeeksi tekemistä, toinen taas kokee kiireen luoman paineen voimakkaasti ja joutuu näkemään enemmän vaivaa palautuakseen. Olennaista on löytää itselleen sopiva työn tekemisen tahti ja tunnistaa omat rajansa, johtava työterveyspsykologi Antti Aro Terveystalosta sanoo.  

Liika stressi estää palautumisen

Paine kuuluu työhön – ilman sitä emme saisi mitään aikaan. Ongelmia tulee, kun paine kasvaa liian suureksi. Kun työssä kohtaa esimerkiksi ristiriitaisuuksia tai päällekkäisyyttä, työssä ei pääse eteenpäin tai sitä on yksinkertaisesti liikaa, tehtävät kasaantuvat

– Palautumisen ongelmat ovat kuormittumisen ensimmäinen merkki. Parhaimmillaan palautuminen tapahtuu kuin huomaamatta, mutta kuormittuessa työpäivästä toipumiseen kuluu enemmän aikaa. Kun yöunikaan ei palauta riittävästi, se on selkeä merkki ylirasituksesta, Aro vinkkaa.

Hektisen arjen aiheuttama kuormitus voi pahimmillaan toimia laukaisevana tekijänä masennukselle, työuupumukselle tai ahdistus- tai paniikkihäiriölle. Kun palautumaan ei pääse, se alkaa hiljalleen heijastua terveyteen.

– Moni kärsii kuormittuessaan lievistä, epämääräisistä oireista, kuten päänsärystä, iho-ongelmista, vatsavaivoista ja muista krempoista. Usein ei tulla ajatelleeksi, että oireet olisivat merkki kuormituksesta. Jokaisen keholla on kuitenkin oma tapansa kertoa ylirasituksesta, ja näitä merkkejä kannattaa kuunnella, Aro painottaa.

Työähky?

Antti Aron mukaan työntekoon pätee sama sääntö kuin syömiseenkin: kun vatsa on täynnä, ei ruokaa tee mieli lisää. Kun aivot ovat jo valmiiksi rasittuneet työnteosta, on motivaatiota töiden tekemiseen hankala löytää. Onneksi oman palautumisen eteen voi tehdä paljonkin.

– Vapaa-ajalla keskittymistä vaativat harrastukset palauttavat parhaiten, mutta jo työpäivän aikana voi tehdä valintoja palautumisen parantamiseksi. Tauot ovat työssä tärkeitä. Niiden ei tarvitse olla pitkiä, jotta ne keventävät kuormitusta tehokkaasti. Jo yhteensä kuuden minuutin verran selkeitä taukoja päivässä helpottaa merkittävästi palautumista työpäivän jälkeen, Aro neuvoo.

Näin helpotat hektisen arjen kuormitusta:

1.    Tuunaa työtä. Omaa työtä kehittämällä ja priorisoimalla voi vähentää hektisen työn turhauttavuutta. Stressaantunut olo helpottaa, kun tehtävät asiat saa esimerkiksi listattua tärkeysjärjestykseen.

2.    Pidä pieniä taukoja pitkin päivää. Palautuminen ei kuulu vain vapaa-ajalle, vaan siihen kannattaa panostaa jo työpäivän aikana. Jopa muutaman minuutin mittaiset tauot nollaavat päivän aikana kasautuvaa painetta tehokkaasti, ja olo on työpäivän päätteeksi vähemmän kuormittunut.

3.    Harrasta vapaa-ajalla jotain keskittymistä vaativaa. Harrastukset vievät huomion muualle ja auttavat siten aivoja palautumaan. Esimerkiksi meditaatio, liikunta tai käsityöt tarjoavat työtehtävien parissa kuormittuneille aivoille muuta mietittävää.

4.    Ripottele lomia pitkin vuotta. Viikon vuosiloma ei riitä palautumiseen. Palautumista ei voi varastoida: aivan kuten ison annoksen syöminen kerran vuodessa ei pidä oloa kylläisenä, ei yksittäinen lomakaan kanna pitkälle.

 

 

Lähde: Terveystalo