Työkiire ja aikataulujen paukkuminen ovat monen pulma tänä päivänä.

Tehtävien ja oman tekemisen aikatauluttaminen ja priorisointi ovat haastava tehtävä itse kullekin, mutta keinoja saada sekä kalenteri että oma mieli kaaoksen sijaan harmoniseen hallintaan on toki olemassa. Tärkeää on suhteuttaa tehtävien tärkeys siihen käytettyyn energiaan, kertoo Business Insider –talousjulkaisu.

Näiden vinkkien avulla kalenterikaaokseen saattaa löytyä järjestelmällisyyttä:

1. Tee aamuistasi rituaali

Paljon aikaansaaville ihmisille on tutkimusten mukaan yhteistä aikainen herääminen ja tätä siivittävä aamurituaali. On loogista, että aikaisin nouseminen vaikuttaa esimerkiksi siihen, että herää ennen kuin joutuu keskelle vaatimustulvaa. Olennaista on kuitenkin määritellä tärkeät asiat itselleen konkreettisesti ja keskittyä niihin. Samalla syntyy tunne asioiden hallinnasta, joka vaikuttaa keskeisesti myös työmoraaliin.

2. Priorisoi järkevästi

Työtehon kannalta on virhe aloittaa päivä sähköpostitulvaan reagoimisella tai puhelinneuvottelulla ja jättää todellinen työ myöhemmäksi. Aivotoiminta on terävimmillään 2,5–4 tuntia heräämisestä. Tahdonvoimasta kirjoittaneen Roy Baumeisterin mukaan ihminen on varhain aamulla myös kurinalaisin: itsekurista lipsuminen tapahtuu useimmiten iltaisin.

3. Muista levähtää kun väsähdät

Ihmisen vireystila laskee iltapäivällä osana normaalia vuorokausirytmiä. ”Kooman” iskiessä välipala tai pienet nokoset ovat paikallaan. Sen jälkeen vauhtia voi hakea aamurituaalin miniversiosta: katso, mitä tavoitteistasi olet jo saavuttanut päivän aikana. Edistyksen havaitseminen luo kuvan siitä, että hankalinkin tehtävä on hoidettavissa. 

4. Kokoukset, puhelut ja pieni sälä kuuluvat iltapäivään

Juoksevien asioiden hoitaminen kannattaa tehdä silloin, kun vireystila on matala eikä energiaa muutenkaan riittäisi luovaan ja vaativaan työhön. Paras ajankohta kokouksille on iltapäivällä kolmelta. Silloin asioita ei välttämättä yksin jaksaisi hoitaa tuottoisasti, mutta työkavereiden läsnäolo kirittää parempiin saavutuksiin.

5. Rentoudu illalla

Vaikka työpäivälle kertyisi mittaa, aikaansaavat ihmiset omistavat illan töistä irtautumiselle. Alkuun voi päästä kirjaamalla alkuillasta seuraavan päivän tavoitteensa, jolloin mieli voi vaihtaa aidosti vapaalle eikä työasioihin tarvitse palata kesken perhepäivällisen. 

Parasta rentoutumiskeinoa pohtiessa vaistojen seuraaminen ei juuri kannata: esimerkiksi sohvalla tv:n edessä löhöäminen ei passiivisuutensa vuoksi rentouta. Sen sijaan ystävien tapaaminen ja aktiivisuutta vaativat harrastukset nollaavat aivot. 

Aikaansaamisen kannalta tärkeintä on mennä ajoissa nukkumaan. Univaje kun merkitsee vajetta myös tarkkaavaisuudessa, toiminnallisuudessa, työmuistissa, mielialassa, loogisessa ajattelukyvyssä ja matemaattisissa taidoissa. 

Lähde: Taloussanomat