Blogi

Myyntityössä naisten pitää tehdä uskottavuuden eteen enemmän

Olen monesti törmännyt sellaiseen väitteeseen, että nainen ei voi olla hyvä myyjä. Tilastojen mukaan huippu-naismyyjät tienaavat kuitenkin pitkälti yli 6000 euroa kuukaudessa. Olenpa kuullut myös huulenheittoa ja ratkiriemukasta päin näköä vihjailua myös siitä, että syvään uurrettu kaula-aukko ja lyhyt hame varmasti takaavat kaupanteonkin.

Uskon, että leijonanosa myyjistä haluaa vakuuttaa asiakkaan ammattitaidollaan, ja tuon tyyppiset kommentit saavat veren kiehumaan.

On pakko myöntää, että f-to-f myyntityö on naiselle haastavampaa kuin miehelle. Varsinkin kun puhutaan asiantuntijapalveluiden myynnistä. Itse olen parikymppinen naismyyjä, ja uskottavuuden eteen täytyy tehdä kaksin verroin työtä saman ikäisiin mieskollegoihini verrattuna. Toki nuori ikä voi jo itsessään vaikuttaa henkilön uskottavuuteen tällä alalla. Uskottavuuden eteen voi kuitenkin tehdä töitä, ja ainakin itselläni sen eteen tehty työ on auttanut.

Kun myyjänä tarvitset parempia pelipaikkoja, voit helpottaa hommaasi lähtemällä rakentamaan uskottavuutta niin, että asiakas tietää sinut ja ammattitaitosi jo ennen tapaamista. Tämä siis koskee kaikkia myyntialalla työskenteleviä, ei pelkästään naisia. Lähde verkostoitumaan alueellasi, käy tilaisuuksissa joissa asiakkaasikin käyvät, pidä puheenvuoroja ja koulutuksia, kirjoita blogia ja ole aktiivinen sosiaalisessa mediassa. Tuo siis osaamistasi esiin niin, että alueen/alasi yrittäjille tulee nimesi mieleen kun tarve tarjoamillesi tuotteille tai palveluille tulee. Jokaiselle myyjälle on hyötyä siitä, että luottamusta on rakennettu jo ennen tapaamista.

Opiskele myymäsi palvelut tai tuotteet ja niihin liittyvät esimerkit ja aihepiirit niin hyvin, että asiakas pitää sinua asiantuntijana. Näin voit antaa asiakkaalle vinkkejä ja neuvoja jo palaverin aikana. Asiakaskäynnillä kerro referenssinä projektista jossa olet ollut mukana ja josta tiedät paljon, älä pelkästään lado yritysten nimiä pöytään.

Olen huomannut, että nyt kun olen vähän yli vuoden ollut aktiivinen tällaisessa toiminnassa, jota myös fiinisti social sellingiksi voidaan kutsua, on työ helpottunut huomattavasti. Myös yhteydenottoja on alkanut sadella aivan eri tahtiin, ja asiakkaat jopa ihmettelevät että enkö olekaan se projektin toteuttava osapuoli. Uskottavuuden rakentaminen vie aikaa ja vaatii vaivaa, mutta mielestäni on ollut täysin sen arvoista. Mieti oletko sinä valmis helpottamaan työtäsi pitkällä tähtäimellä, vai räämmitkö mieluummin kuukaudesta toiseen?

Kati Viikilä toimii myyntipäällikkönä ja osakkaana Myynninmaailma Oy:ssä, joka tarjoaa yrityksille palveluita myynnin ja markkinoinnin tehostamiseen. Katin työnkuvaan kuuluu uusasiakashankintaa, avainasiakkuuksien hoitoa ja jonkun verran asiantuntijatehtäviä esimerkiksi koulutusten ja puheenvuorojen muodossa.