Kokenut kiinteistönvälittäjä Andrei Koivumäki Kiinteistömaailma Bulevardin Kodit Oy:stä antoi viisi vinkkiään parempaan myyntiin.

Olet varmasti miettinyt useaan otteeseen, miksi joku toinen tekee parempaa tulosta kuin toinen. Miksi toinen saa enemmän asiakkaita, tekee enemmän kauppaa ja tienaa enemmän. Ihmiset näkevät usein myynnin, markkinoinnin ja monen työtehtävän liian haastellisena ja monimutkaisena.

Myynti on erittäin yksinkertaista varsinkin, jos olet luonteeltasi avoin ja valmiiksi myyntihenkinen. Sanotaan, että hyväksi myyjäksi on vaikea opiskella, vaan se on ”synnynnäistä”. Vaikka toisilla on luonnostaan paremmat lähtökohdat myyntityöhön,  voi lukemalla, kouluttautumalla ja analysoimalla kehittyä paremmaksi myyjäksi.

Myynti on yritysten tärkein asia. Jokainen yritys ansaitsee myynnillä ja myyntejä on erilaisia. Hyvällä myyjällä on pelisilmää. Myynti on yksinkertaista. Myynnissä on kyse yrityksen tuotteiden tai palveluiden tarjoamisesta. Myynti neuvottelua; kokonaisuus, ja hyvä myyjä hallitsee tämän kokonaisuuden.

Tässä viisi simppeliä vinkkiä, joiden avulla voit tulla paremmaksi myyjäksi:

1. Kuuntele asiakasta
Asiakasta täytyy osata kuunnella. Asiakkaalta tulee aina osata kysyä mikä on hänen tilanteensa ja tarpeensa. TARVE.  Kaikki lähtee tarpeesta.

2. Ole aidosti kiinnostunut
Ihminen tunnistaa hyvin nopeasti, kun toinen ihminen on aidosti kiinnostunut.  Kysy aina asiakkaalta mitä hän haluaa: miksi, miten, milloin ja mikä on hänelle tärkeintä. Myös kuuntelu on tärkeä laji. Asiakasta on pakko kuunnella, mutta ei liikaa! Jos asiakas pääsee ns. "puhumaan liikaa" hän pääsee hyvin helposti sellaiseen asiantuntija-asemaan ja tällöin sinun on vaikeampi perustella muun muassa hintaa.

3. Sosiaaliset taidot, tilannetaju ja pelisilmä!
Myynnissä hyvin moni seikka on kiinni sosiaalisista taidoista. Hyvin moni huippumyyjä ei edes tunne tuotetta kovinkaan hyvin, mutta tästäkin huolimatta myy tuotetta viisi kertaa enemmän, kuin moni muu. Hän myy tuotteen tarjoamaa mielikuvaa, fiilistä ja käytännöllisyyttä. Ostajat haluavat, että ostotapahtuma olisi mielekäs, yksinkertainen, selkeä ja  HELPPO!

4. Valmistele ja hio myyntitapaamisesi kuntoon!
Provisiopalkalla työskennellessä tulee muistaa tärkeä sääntö. Vain myynnillä on merkitystä. Myynti ratkaisee palkkatasosi. Sinun lompakkosi paksuuden määrittää se, kuinka hyvin selviydyt myyntitilanteista.
Millään muulla ei ole merkitystä kuin myynnillä. Hyvä myyjä hoitaa myyntilanteen niin hyvin, että hän tekee myös lisämyyntiä ja jatkomyyntiä. Asiakas kehuu ja saat lisää asiakkaita. Pyörä pyörii ja palkkasi kasvaa entistä vähemmällä työmäärällä.

5. Ajankäyttö
Et voi hukata aikaasi. Aina ei tarvitse salata asiakkaalta sitä, että olet hyvin menestynyt ja tästä syystä kiireinen ihminen. Tämä ei ole asiakkaan loukkaamista eikä tarkoita, että valikoit asiakkaita. Hyvin moni ymmärtää sen, että sinulla on kysyntää. Olet siis pätevä ihminen alallasi ja juuri sinun kanssasi kannattaa tehdä yhteistyötä. Ennen asiakastapaamista kannattaa kysyä asiakkaalta, kuinka paljon olette varanneet aikaa tapaamiselle. Näin pystyt rakentamaan selkeän strategian tapaamiselle ja käydä asioita tärkeysjärjestyksessä läpi.

Andrei Koivumäki

Kiinteistömaailma Bulevardin Kodit Oy

Bulevardi 22

00120 Helsinki

www.kiinteistomaailma.fi