Työkyöpeli

Muuttuiko työnhaku pysyvästi?

1.7.2020 klo 0:00 Työnhaku

Työnhaku muuttuu verrattaen hitaasti: muun maailman trendit eivät juurikaan hetkauta työnhakua, vaan muutokset tapahtuvat hitaasti. Teknologia on toki tuonut uusia kanavia ja työkaluja työnhakuun, mutta mitään massiivista ja mittavaa muutosta ei ole ollut näköpiirissä. Kunnes työnhaku muuttui kokonaan virtuaaliseksi tänä keväänä.

Aika moni on tänä keväänä vastaanottanut uuden työn tapaamatta työnantajaansa koskaan fyysisesti kasvotusten. Kun etäisyyttä on pakko ottaa, myös tarve virtuaaliselle rekrytoinnille räjähti: lähes kaikki työnhaun vaiheet oli yhtäkkiä hoidettava etänä. Uskon, että kysyntä uusille työnhaun palveluille ja tavoille rekrytoida kasvaa merkittävästi kunhan taloudellisesta taantumasta noustaan ja rekrytoinnit käynnistyvät taas vauhdilla. Ainakin seuraavien kolmen asian uskon vaikuttavan siihen, miten jatkossa töitä haetaan ja työntekijöitä rekrytoidaan.

1. Ajan säästäminen kaiken a ja o

Työnantajat ovat viimeistään nyt huomanneet, miten paljon aikaa virtuaaliset tapaamiset, videohaastattelut ja muut online-työkalut voivat heiltä säästää, joten jatkossa näiden palveluiden virtaviivaistaminen ja tekoälyn tuominen merkittäväksi osaksi rekrytointiprosessia muuttavat kokemustamme rekrytoinnista ja työnhausta.

Tekoäly valjastetaan auttamaan ja nopeuttamaan prosesseja ja tunnistamaan yhä paremmin ennalta tarpeita, osaamisia ja kehittymisalueita työnhaun ja rekrytoinnin saralla.

2.Työnhakijakokemuksesta on huolehdittava myös etänä

Samalla kun työnhaku toivottavasti virtaviivaistuu teknologian avulla, muuttuu työnhakijakokemuskin. Kun suurin osa rekrytointikokemuksesta tapahtuu linjoja pitkin, on entistäkin tärkeämpää panostaa työnhakijakokemukseen. Työnantajien kannattaa nyt jo miettiä, miten työnhakukokemuksesta saadaan toimivan lisäksi positiivista työnantajamielikuvaa rakentava nimenomaan digikanavien kautta.

3.Keinot erottautua työnhakijoiden massasta muuttuvat

Työnhakijoille pelkkä digikanavien hyödyntäminen rekrytoinnissa tarjoaa uudenlaisen haasteen: miten erottua massasta olematta fyysisesti läsnä? Oma persoona ja osaaminen pitää myydä entistäkin selkeämmin ja paketoida mahdollisimman hyvin, etenkin jos kasvokkain kohtaamiselle ei ole sijaa – digikanavat kun häivyttävät väkisinkin osan persoonasta ja tekevät viestimisestä yksipuolisempaa. 

Mitä muita muutoksia poikkeuskevät mielestäsi tuo rekrytointiin ja työnhakuun?