Tulevaisuuden mediasisällöt syntyvät yhä läheisemmässä suhteessa kuluttajien kanssa. Uusia ideoita luodaan ja testataan Sanomilla nyt startup-hengessä.

Mitä mediamurroksessa seuraavaksi tapahtuu? Sitä kysymystä maailman mediataloissa on pohdittu kuumeisesti viime vuodet. Suomen suurin mediakonserni, Sanoma, on päättänyt nähdä muutoksen mahdollisuutena. Yhtiön uusi suunta näkyy entistä asiakaslähtöisempänä toimintana ja jatkuvasti uudistuvana media- ja palvelutarjontana.

Missä, milloin ja miten tahansa

”Suurin mediassa tapahtunut muutos on, että sitä voidaan kuluttaa missä, milloin ja miten tahansa. Toisin kuin aiempina vuosina, kesän aikana median käytössä ei näkynyt minkäänlaista vähentymistä. Ihmiset haluavat uusinta tietoa kellon ympäri ja ovat yhä enemmän myös sen tekijöitä. Printin kulta-aikaan verrattuna tavoitamme nyt monikanavaisen tarjontamme ansiosta huomattavasti enemmän ihmisiä”, Ilta-Sanomien sosiaalisen media tuottaja Matti Markkola sanoo.

Journalismia tehdään yhä enemmän yhdessä lukijoiden kanssa. Markkolan mukaan tämä on tehnyt työn hauskemmaksi ja auttanut ymmärtämään asiakkaiden ajattelua entistä syvällisemmin.

”Mittaamme juttujemme saamaa vastaanottoa reaaliajassa, ja voimme sen perusteella tehdä niihin radikaalejakin muutoksia”, Markkola täsmentää.

Muutoksia tapahtuu myös Helsingin Sanomissa, joka lanseerasi digitaalisen iltapainoksensa elokuussa ja ilmestyy nyt kahdesti päivässä. Uutuus palvelee lukijoita taustoittamalla tuoreeltaan päivän uutistapahtumia, mutta myös tarjoamalla viihdettä ja pidempiä lukujuttuja. Kun aika ei riitä syventymiseen, voi kännykällä aina vilkaista otsikot tai katsoa vaikka videon. Digikanavat ovat mahdollistaneet uutisten reaaliaikaisen kommentoinnin ja jakamisen, jotka ovat nousseet tärkeäksi osaksi median kuluttamista.

”Hitaat eivät luo innovaatioita”

Liiketoiminnan kehityspäällikkö Tuomas Pättö pitää murrosta kiinnostavana. Viimeisen vuoden ajan hän on työskennellyt uudessa kansainvälisessä Sanoma Lab -yksikössä, joka kehittää edelläkävijäpalveluita asiakkaiden tarpeisiin. Tavoitteena on tuoda tekemiseen teknologia- ja pelimaailmasta tuttua ketterää startup-henkeä, jossa ideat testataan heti kuluttajilla.

Esimerkkinä tästä on Flou-sisältöpalvelu, joka kokoaa Sanoman eri medioiden verkko- ja mobiilisisältöjä yhteen helppokäyttöiseen ja jatkuvasti päivittyvään pakettiin. Flousta on julkaistu beta-versio, jota kehitetään jatkuvasti käyttäjäpalautteen perusteella.

”Hitaat yritykset eivät luo innovaatioita. Halu muutokseen näkyy uudella tavalla myös omassa konsernissamme, ja yksi Sanoma Labin tehtävistä onkin levittää ketterän kehittämisen mallia ympäri organisaatiotamme. Satsaamme palveluidemme uudistamiseen voimakkaasti kaikessa liiketoiminnassamme.”

Parhaat sisällöt palvelevat kohderyhmän tarpeita

"Kuluttajien ehdoilla tehdyt kaupalliset sisällöt voivat olla hyödyllisiä siinä missä toimituksellinen sisältökin. Liitettä, advertoriaalia, verkkokampanjaa tai tapahtumaa tehdessämme huomioimme tarkasta kohderyhmän tarpeet ja räätälöimme sisällön suoraan heille. Toimimme tiiviissä yhteistyössä mainostaja-asiakkaiden kanssa sen sjaan, että tarjoaisimme ainoastaan valmiiksi paketoituja ratkaisuja. Esimerkkinä lanseeraamme syksyllä digitaalisen kauneudenhoitopalvelun, joka on kehitetty alusta asti kaupallisten kumppaneiden kanssa", kertoo aikausbrändeistä vastaavan Magazine Media -yksikön kaupallisten ratkaisujen tiimissä työskentelevä Nina Kupula.

Kupula päätyi tiimiin Sanoman vuoden mittaisen, yhdessä Valion ja Lancômen kanssa toteutetun koulutusohjelman kautta. Ohjelma koulutti kauneus-ja ruoka-alan ammattilaisista Suomen ensimmäisiä kaupallisen sisällön tuottajia. Tiimin vahva ammatillinen tausta yhdistettynä koulutusohjelman antiin mahdollistaa kuluttajia aidosti palvelevan kaupallisen sisällön luomisen ja paremman ymmärryksen media-asiakkaiden tarpeista. Harjoittelun aikana Kupula tutustui eri yksiköihin työskennellen muun muassa kuluttaja-ja mediamyynnin apuna.

”Näin hurjasti erilaista osaamista ja sain paljon oivalluksia. Tämä on ensimmäinen työ, jossa päivät kuluvat liian nopeasti”, Kupula sanoo.


Sanoma Media on Suomen monikanavaisin mediatalo, joka tunnetaan johtavista brändeistään. Yhtiö tarjoaa tietoa, elämyksiä ja viihdettä niin sanoma- ja aikakauslehdissä, televisiossa, radiossa, verkossa kuin mobiilissakin. Sanoma Media Finlandin yli sata 200 brändiä ja palvelua tavoittavat päivittäin lähes kaikki suomalaiset - tänäänkin yli neljä miljoonaa suomalaista viettää yhteensä 3,6 miljoonaa tuntia Sanoman medioiden parissa.

Teksti: Anna Väre, Kuva: Lasse Kaaria. Artikkeli on julkaistu Helsingin Sanomien välissä ilmestyneessä Sanoma Rekrytointimedioiden Kasvun tekijät -liitteessä 20.9.2014.