Työhyvinvointi

Mukavuudenhalu huipussaan ”kotikonttoreilla”

27.5.2020 klo 16:28

Pitkään jatkuneen etätyöskentelyn myötä suomalainen mukavuudenhalu on päässyt oikeuksiinsa kotikonttoreilla. Tästä on noussut jopa uusi pukeutumisen trendi!

Koronakevät siirsi toimistotyöläiset etätöihin ja palavereihin osallistutaan lähes poikkeuksetta etäyhteyksillä. Tilanteella on ollut vaikutuksensa myös työpaikkapukeutumiseen, kun videopalavereissa ruudun toiselle puolelle näkyy vain yläosa. Uudenlainen toimistopukeutumisen trendi on syntynyt.

Etätyöbuumi on näkynyt kaupan alalla muun muassa Prismassa yöasujen ja kylpytakkien myynnin selvänä kasvuna. Prisma tarttuikin ajankohtaiseen trendiin ja paketoi oman valikoimansa vastaamaan etätyöläisten tarpeita yhdistämällä asialliset yläosat asukokonaisuuksiksi kotoisan rentojen alaosien kanssa.

Ylen teettämän kyselyn mukaan yli miljoona suomalaista on siirtynyt etätöihin koronakevään aikana, ja kotona vietetyn ajan lisääntyminen on heijastunut selkeästi myös pukeutumistottumuksiin.

– Vaikka pukeutumisen kokonaismyynnissä on jääty jälkeen viime vuoden tasosta, on yöasujen ja kylpytakkien myynti kasvanut. Erityisesti naisten kylpytakkien myynti on kasvanut poikkeusaikoina huomattavasti: 50 prosenttia. Vaatteiden ostaminen verkkokaupastamme on myös ollut keväällä vilkasta, pukeutumisen valikoimajohtaja Päivi Hole S-Ryhmän Vähittäiskaupasta kertoo.

Mukavia asuja kotikonttorille

Vastatakseen kuluttajien tarpeista nousseeseen uuteen pukeutumistrendiin, Prisma paketoi oman valikoimansa myymäläesillepanoissa ja mainonnassa mitä villeimmiksi asukokonaisuuksiksi, joissa asialliset bleiserit ja kauluspaidat on yhdistetty rentojen alaosien, kuten boksereiden ja verkkarihousujen kanssa.

– Haluamme muistuttaa suomalaisia siitä, että myös poikkeusoloissa pienimuotoinen hassuttelu on sallittua ja ehkäpä rennompi työpukeutuminen voi olla näinä aikoina se arjessa kaivattu valonpilkahdus. Suomalaiset ottivat kampanjan hyvin vastaan ja myös tulokset puhuvat puolestaan; Verkkokaupan myynti oli jopa 16-kertainen viime vuoteen verrattuna, Hole kiittelee.

Sosiaalisen median lisäksi etätyöskentely on ollut vahvasti esillä myös perinteisessä mediassa ja keskustelu on ollut vilkasta. Etätyön on Suomessakin arvioitu jäävän pysyvästi aiempaa yleisemmäksi työskentelytavaksi.