Työkyöpeli

Mitä jokainen rekrytoinnin ammattilainen voi oppia markkinoijalta?

4.2.2019 klo 5:00

Parhaiden työntekijöiden tavoittelu ja rekrytointi on toisinaan todella haastavaa puuhaa, jossa markkinointiosaamisesta voi olla melko lailla hyötyä.

Markkinoijat tunnetusti ovat hakoja oikeiden kohderyhmien tavoittamisessa, ja siksipä kokosin neljä asiaa, joista jokainen rekrytoija voi ottaa markkinoijilta oppia onnistuakseen työssään paremmin.

Kohderyhmät kuntoon myös viestinnässä
Rekrytoinnissa yksi asia lähtökohtaisesti hoidetaan mallikkaasti, ja se on kohderyhmän määrittäminen. Rekrytoija tietää usein todella tarkkaan, minkälaista työntekijää lähdetään hakemaan ja ominaisuudet on listattu pieteetillä. Stiplu tulee usein kuitenkin siinä kohtaa, kun rekrytointiviestiä aletaan jaella mediaan: kohderyhmät unohtuvat ja viesti heitetään massoille sen tarkemmin miettimättä. Tässä kohtaa jos missä kohderyhmätuntemus kannattaa palauttaa mieleen ja pitää siitä kiinni, jotta oikeat tyypit tavoitetaan – ja viestiä juurikin heidät huomioiden.

Ilman jakelusuunnitelmaa et tavoita tehokkaasti
Kun kohderyhmät ovat hanskassa, on syytä miettiä jakelusuunnitelmaa, eli miten nämä kohderyhmät siten oikeasti tavoitetaan. Nyt kannattaa ajatella muitakin kanavia kuin niitä kaikkein perinteisimpiä rekrytointi-ilmoitusten jakelukanavia. Etenkin asiantuntijarekrytoinneissa some-kanavat voivat olla ne kaikkein tehokkaimmat, ja etenkin LinkedIn:ssä mainonnan kohdentaminen ihan ammattinimikkeenkin perusteella onnistuu. Mielessä kannattaa pitää jakelusuunnitelman – eli missä kanavissa viesti jaellaan ja milloin – lisäksi se, että toimiakseen tehokkaasti jakeluun kannattaa sijoittaa myös muutama euro mainosrahaa.

Asiakaskokemus
Markkinoijat ovat kunnostautuneet myös asiakaskokemuksen huomioimisessa – samaan olisi myös rekrytoijien syytä panostaa, nyt vain työnhakijakokemuksen näkökulmasta. Hakijakokemus on yksi työnantajamielikuvan tärkeimmistä rakennuspalikoista, joka vieläpä luo hyvää tai huonoa mielikuvaa ihan henkilökohtaisella tasolla: kokemus on aina yksilöllinen, joten se myös otetaan henkilökohtaisesti. Hakijakokemukseen kannattaa siis panostaa – alkuun pääsee vaikka "koeajamalla" oma rekrytointiprosessi tai haastattelemalla hakijoita: mikä meni hyvin, miten viestintä toimi, mitä pitäisi parantaa?

Analyysit ja opit
Jokainen itseään kunnioittava markkinoinnin ammattilainen analysoi kampanjoidensa tulokset ja ottaa opit jatkokehittämisen tueksi – mielellään vieläpä jatkuvasti ja myös kesken kampanjoiden. Rekrytoijat voivat ottaa tästä oppia ja analysoida jo käynnissä olevia rekrytointeja ja myös muokata niitä tarpeen mukaan: jos hakijoita ei tule, pitäisikö jakelusuunnitelmaa tai viestiä muokata, tai jos kysyntää on liikaa, miten karsitaan parhaat jo alkuvaiheessa. Tärkeintä on selvittää, mitä tapahtuu ja miksi – ja sen perusteella muokataan jatkotoimenpiteitä.

Uskon, että näillä neljällä opilla rekrytoijakin voi tehostaa omaa työtään ja onnistumistaan – mitä mieltä itse olet?

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina