Unen merkitystä ei kannata vähätellä. Vaikka moni luulee nukkuvansa ihan hyvin, uni voi olla levotonta, huonosti palauttavaa tai liian vähäistä.

Unen laatua saattavat häiritä esimerkiksi stressi, hengityskatkokset ja kuorsaaminen. Onneksi unen laatua voi parantaa helpoilla elämäntapavalinnoilla.

Suomalainen Beddit Oy valmistaa unimittaria eli unta mittaavaa laitetta. Siinä lakanan alle laitetaan ”nauha”, jonka anturi välittää esimerkiksi tablettiin tai älypuhelimeen tietoa siitä, miten ihminen nukkuu.

Perinteiseen yö- tai unipolygrafiaan verrattuna tämä on miellyttävä tapa tutkia unta. Unipolygrafiassa ollaan ”piuhoissa kiinni” vieraassa ympäristössä ja se on melko hintava tutkimus.  Unimittari sopii pitkäaikaiseen unen ja nukkumisen seurantaan, sillä kahden viikon mittausjaksoon osuu myös vapaapäiviä ja viikonloppuja.

Kuormittunut mieli haittaa unta

Millainen päivä, sellainen yö pitää paikkansa. Mikäli kärsii huonounisuudesta voi alkaa pelätä aamuöistä heräämistä. Silti moni tuomitsee yönsä huonommaksi kuin mitä se todellisuudessa oli. Useimmiten  alkuyö voi olla levotonta, mutta loppuyö ja kokonaistulos voivat silti olla hyviä.

Kova iltaliikunta, työpaineet, fyysiset sairaudet, alkoholi, riidat ja raskas ateria heijastuvat uneen. Lääkäriasemilla on tarjolla uniasiantuntijan palvelua, jossa etsitään keinoja palauttavampaan uneen. Usein tähän riittää yksi vastaanotto.käynti.

Työterveyspalvelussa on tarjolla myös uniryhmiä. Vaikka uneen vaikuttaa moni asia, kuten esimerkiksi ikä tai vuodenaika, jokainen voi tehdä hyviä elämäntapavalintoja paremman unen puolesta.

Lähde ja asiantuntija: Diacor / johtava työterveyspsykologi Hanna Poskiparta.