Uratarinat

Mikä minusta tuli isona – päätoimittaja Noora Shingler

Kuvassa Noora Shingler.

Noora Shingler tunnetaan kantaaottavasta Kemikaalicocktail-blogistaan, mutta vastuullisuusteema on vienyt häntä myös muiden yritysten osakkaaksi. Uusimpana aluevaltauksena on syyskuussa 2020 perustettu Vastuullisuusmedia NU.

Noora Shingler tunnetaan vastuullisena toiminnannaisena, jolla riittää ideoita ja yhteistyökuvioita moneen suuntaan. Nyt Noora on urallaan kuitenkin eräänlaisessa käännekohdassa.

– Valmistuin vuonna 2005 medianomiksi ja aloin miettiä miten työllistyisin alalle, jossa tekijöitä on paljon. Tutustuin sattumalta Ylen ajankohtaisohjelmissa työskentelevään ihmiseen ja sain häneltä vinkin, että Kuningaskuluttaja-ohjelmaan haetaan nuoria tekijöitä. Pääsin juontamaan ohjelmaa – ja nautin siitä suunnattomasti, Noora Shingler muistelee.

Journalismi kiinnosti Nooraa kovasti. Koulusta valmistuttuaan hän sai myös mahdollisuuden näyttää taitojaan kirjoittajana.

– Ensimmäinen juttu, jonka sain Kuningaskuluttajassa työn alle käsitteli terveyssiteen anatomiaa. Luulin sen aluksi olevan vitsi tai keljuilua, mutta se oli aivan oikea juttutilaus. Tartuin toimeen, selvitin terveyssidemarkkinoiden taustat ja tein jutun. Se meni tosi hyvin ja sain hyvää palautetta. Toin jutussa esiin lainsäädännön porsaanreikiä ja se ei tietenkään miellyttänyt kaikkia, mutta halusin tuoda epäkohdat esiin.

Minusta on aina yhtä kiehtovaa selvittää ja löytää asioiden moninaiset puolet ja kertoa niistä muille, Noora Shingler kertoo.

Kemikaalicocktail – kansan koekaniinina

Kun Noora huomasi, että kantaaottavat ja rehelliset, taustoja selvittävät jutut kiinnostivat ihmisiä, hän päätti perustaa vuonna 2008 oman blogin, Kemikaalicocktailin.

– Kemikaalicocktailissa keskityin erilaisten ruoka- ja luonnonkosmetiikkatuotteiden testaamiseen ja oman kokemukseni kertomiseen. Aluksi sisältö oli hyvin ruokapainotteista, kunnes halusin laajentaa myös luonnonkosmetiikan puolelle. Iho on ihmisen suurin elin ja se kiinnostaa minua edelleen. Pohdin blogini alkuvuosina voisinko olla moderni nainen, joka käyttää luonnonkosmetiikkaa – ja kyllä, se on täysin mahdollista, Noora hymyilee.

Vuodet blogin parissa ovat tuoneet Nooralle lukuisia verkostoitumisen mahdollisuuksia ja työkuviot ovat eläneet erilaisten elämänvaiheiden mukana.

– Työni joustavuus on ollut hieno asia kaikkina näinä vuosina. Vaikka aina ei todellakaan ole ollut tietoa kunkin kuukauden ansioista, olen aina pärjännyt myös taloudellisesti ja saanut hoidettua asiani. Uskon, että sillä työskentelytavalla, minkä opin urani alussa Ylellä, on ollut kauaskantoiset vaikutukset minuun myös yrittäjänä, Noora Shingler pohtii.

Vastuullisuusmedia syntyy

Syyskuussa 2020 perustettu Vastuullisuusmedia NU on tällä hetkellä Nooran toinen työ.

Hän työskentelee NU-median päätoimittajana, jonka kotipesä on luova toimisto Måndag. Noora on Måndagin osakas.

– Måndag on markkinointialan aktivistina tunnetun Arto Sivosen perustama, yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen sekä ympäristö- ja ihmisoikeusteemoihin keskittynyt luova toimisto. Syyskuussa perustimme oman NU-median, jonka tarkoituksena on rohkaista kriittiseen ajatteluun ja aktivoida ihmisiä toimimaan paremman tulevaisuuden puolesta. Samalla haluamme myös puhutella yrityksiä ja haastaa heitä brändiaktivismiin, Noora summaa.

Noora pitää esiintymisestä, vaikka onkin päätoimittajana toimimisen myötä pyrkinyt tietoisesti nostamaan enemmän muita esiin. Vastuullisuusmedia NU:n myötä hän pääsee kuitenkin pian myös taas kameran eteen.

Minulla on eräänlainen uran murrosvaihe menossa. Olin vuosia todella paljon esillä Kemikaalicocktailin kanssa ja Madara-luonnonkosmetiikkatuotteiden parissa. Nyt tuntuu siltä, että haluan tuoda välillä myös muita esiin.

Vaikka Vastuullisuusmedia perustettiin keskelle koronapandemiaa, Noora on toiveikas tulevaisuuden suhteen. Toki kaikki odottavat etätyön sijaan yhdessä työskentelyä, samassa paikassa, niin myös Noora.

– Hyppäsin aikoinaan suoraan syvään päätyyn, kun pääsin Ylelle töihin. Samalla tavalla innolla odotan myös koronan tuovan meille NU-mediassa uusia mahdollisuuksia. Nyt jos koskaan on vastuullisuustekojen aika eli meillä on paljon tehtävää ja annettavaa, Noora sanoo.

Vastuullinen someminä

Noora Shingler on tunnettu aktiivisesta sosiaalisen median hyödyntämisestä. Viime vuosina hän on kuitenkin alkanut miettiä myös ns. someminäänsä eli niitä asioita mitä hän haluaa sosiaalisessa mediassa viestiä.

– Kävin taannoin Instagram-kurssin, jossa pohdittiin sometilini sisältöä ja sitä, mitä siellä haluan sanoa. Vielä on mietinnässä, miten laajalti haluan esiintyä henkilöbrändinä ja kuinka paljon yrityksen edustajana. Tilanne elää, ja näitä asioita on hyvä välillä pohtia. Olennaista on, että löytää ”oman juttunsa” ja tapansa näkyä tai olla näkymättä – ja toimia sen mukaan, Noora valottaa.

Koronapandemia on muuttanut monen ajattelutapaa ja arvoja. Työelämä on ollut muutoksessa jo vuosia. Noora näkee tässä monia mahdollisuuksia. Vastuullisuus-teema on jatkuvasti ajankohtaisempi ja sitä tulisikin Nooran mukaan miettiä nyt laajemmassa kuvassa. Mitä vastuullisuus merkitsee juuri sinulle?

Itse koen, että vastuullisuus on sellaisia arjen valintoja, joiden takana voi seisoa aidosti ja suoraselkäisesti.

– Toki kaipaamme koko ajan lisää helposti omaksuttavaa tietoa vastuullisuudesta. Myös terminologia aiheuttaa usein haasteita; jos ihmiset eivät tiedä miten toimia, ei voi odottaa kenenkään toimivan. Silti silmiään ei saisi ummistaa. Haasteita riittää, mutta yhdessä globaalisti toimien vastuullinen elämä on mahdollista.

Intuitio ohjenuorana

Noora on ehtinyt olla työelämässä monessa mukana. Hän on tehnyt suurimman osan työhön liittyvistä päätöksistään intuitiolla. Eduskuntavaaliehdokkaana ollessaan hän joutui selvittämään suhdettaan mm. uskomushoitoihin.

– Minua on aina seurattu vähän skeptisesti ja eduskuntavaaliehdokkaana ollessani jouduin tarkentamaan suhdettani uskomushoitoihin, kun kävin akupunktiossa. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että käskisin ihmisiä juomaan hopeavettä. Akupunktio on hyvä hoitomuoto ja minulla ei ole siitä mitään huonoa sanottavaa, Noora antaa esimerkin.

Vaikuttajana Noora tekee sisältöä oma mielenkiinto edellä. Hän tiedostaa media-alan lainalaisuudet ja kirjoittaa niistä aiheista, jotka häntä itseään kiinnostavat. Nooran mielestä balanssi työn ja omien arvojen välillä on olennaisinta.

– En ajattele kaikkea kirjoittamaani rahan kautta. Toki teen kaupallisia yhteistöitä, mutta en suinkaan aina. Voin kertoa erilaisista asioista myös puhtaasti omasta halustani eikä siinä välttämättä raha liiku. Sisällöntuottajana työskentelen edelleen samoilla arvoilla kuin Ylellä eli noudatan journalistisia sääntöjä ja toimintatapoja, hän painottaa.

Intuitiolla tehty päätös saattaa monen mielestä kuulostaa liian uhkarohkealta, mutta Noora on muistanut miettiä aina myös kokonaisuutta ja taloudellista vastuuta.

– Koska olen tehnyt lähes kaikki ammatilliset valintani intuitiolla, en voi syyttää kuin itseäni, jos joku projekti ei onnistu. Toki onnistumiset ovat aina monen asian summa.

Intuitio on tuonut minulle työelämässä paljon hyvää, kuten onnistumisia ja ihania kohtaamisia, joista saan olla kiitollinen.

 

Toimittaja: Riikka Hollo
Kuvaaja: Meeri Koutaniemi