Huolimatta siitä, mitä teemme työksemme, teemme työtä aina jollekin tai jotakin varten. Aina löytyy joku, joka työmme tuloksen viime kädessä arvottaa ja palkkamme maksaa. Yrittäjällä se on asiakas, duunarilla pomo ja toimitusjohtajalla hallitus.

Käytännössä jokaisella työntekijällä on siis myös asiakas – ei välttämättä perinteinen kuluttaja-asiakas, joksi asiakkaat usein mielletään tai edes yritysasiakas, mutta asiakas kuitenkin. Omassa työssäni viestinnässä koen asiakkaikseni kaikki sidosryhmät, joiden kanssa olen tekemisissä kollegoista median edustajiin ja yrityksen johtoon saakka. Mutta se kaikkein tärkein asiakas on tässäkin työssä se ihan oikea loppuasiakas, joka palveluistamme ja tuotteistamme maksaa – vaikka en suoraan asiakasrajapinnassa työskentelekään.

Tämä ajatus mielessäni olen monet kerrat ihmetellyt, miten helposti tämä ”asiakasajattelu” meiltä unohtuukaan kaiken kiireen keskellä. Tai niin ainakin itselle on helpompi uskotella, että kiire on syypää kaikkeen. Omaan työhön kun on kovin helppo uppoutua kun palaute ei tule asiakkaalta suoraan juuri minulle. Ja kuinka ironista onkaan, että juuri siinä kohtaa kun loppuasiakas unohtuu, alkaa usein myös alamäki.

Juoksemme usein liian kovaa ja väärään suuntaan: bonusten perässä kirmaavat työntekijät sokaistuvat helposti oman tai pienemmän piirin edun tavoittelun nimessä pitkän tähtäimen tavoitteelle, joka vaatisi aivan erilaisia toimia kuin ne, jotka saavat bonukset kilahtamaan kirstuun tänään. Toisaalta, joku ”asiakas” nekin tavoitteet yleensä on asettanut.

On haastavaa pitää loppuasiakas kirkkaana mielessä päivittäisessä päätöksenteossa, jos tätä asiakasta ei aidosti koskaan itse kohtaa. Ja kuitenkin sen pitäisi olla se tärkein motivaattori, jonka vuoksi töitä paiskitaan. Pitäisikö johdolle ja asiantuntijoillekin pitää asiakaspalvelukoulutuksia silloin tällöin, jotta päämäärä ei pääsisi niin helposti unohtumaan?

Paula Narkiniemi

Vapaa kirjoittaja

Twitter: @PoolaKristiina

Kommentit

15

Halvathinnat

Pidin niin kuin koota kaiken , ei todellakaan ole tarvetta mennä pidemmälle etsimään lisätietoja . Mainitsitte kukin ja kaikki että liian paljon helposti . Mene- http://www.halvathinnat.com/microsoft-windows-pro-8-1-lisenssi.html

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.