Tallinkin uusi LNG-laiva Megastar lähti liikenteeseen 29.1.17. Laiva on työllistänyt niin tekovaiheessa kuin nyt valmiina valtavan määrän erilaisia alan ammattilaisia.

Matkustajat, miehistö, Itämeri ympäristönäkökohtineen ja olosuhteineen ovat luoneet uuden laivan Helsinki-Tallinna -liikenteeseen. Megastarin metallinleikkaus aloitettiin 4.8.2015, köli laskettiin 9.2.2016, laiva kastettiin ja laskettiin vesille heinäkuussa ja meritestit toteutettiin joulukuussa 2016 ja tammikuussa 2017. Laivan kummina toimii Presidentti Tarja Halonen.

Nopeus, mukavuus ja ekologisuus

Laivassa yhdistyvät pikalaivan nopeus, sosiaalisen ruokailun  mahdollisuudet, lukuisat erilaiset matkustustavat sekä loppuunmietitty ostoskokemus. Megastar parantaa myös autoilevan matkustajan kokemusta. Autot lastataan laivaan kahdessa kerroksessa, jolloin sekä laivaan ajaminen että sen purkaminen sujuvat nopeammin.

Megastar on 212 metriä pitkä ja siihen mahtuu 2 800 matkustajaa; kokoluokaltaan Megastar vastaa isoa risteilyalusta kuten Baltic Queenia. Se on LNG-käyttöinen, mutta pystyy käyttämään polttoaineenaan myös meridieseliä. LNG:n käyttäminen parantaa aluksen ympäristöystävällisyyttä; tällöin se ei tuota rikki- tai hiukkaspäästöjä ja tuottaa vähemmän typen oksideja ja CO2:n päästöjä.

Vetoisuudeltaan Megastar on 49 000 GT ja sen ajonopeus 27 solmua. Laiva on suunniteltu erityisesti Helsingin ja Tallinnan väliseen liikenteeseen. Megastar täyttää kaikki Itämeren liikennöinnille asetetut päästövaatimukset.

Laiva maksaa noin 230 miljoonaa euroa ja Tallink rahoittaa tilauksensa Nordea-pankin myöntämällä ja Finnveran takaamalla 184 miljoonan pitkäaikaislainalla. Megastar on Euroopan Unionin osittain rahoittama hanke ja se on osa Euroopan laajuista liikenneverkkoa (TEN-T). Projektin tavoitteena on valmistaa uusi ympäristöystävällinen LNG-käyttöinen laiva; tuki kohdistuu ainoastaan Megastarin ympäristöystävällisiin ja energiatehokkaisiin ratkaisuihin. Osana EU:n TEN-T -liikennehankkeiden kokonaisuutta Helsingin Satama ja Tallinnan Satama kehittävät satamatoimintoja yhteisessä Twin-Port 2 -hankkeessa, jonka kokonaissumma on 97,6 miljoonaa euroa ja tuen osuus 29,3 miljoonaa euroa. Tallink-konsernin hankkeen kokonaissumma on 16 miljoonaa euroa ja tuen osuus 4,8 miljoonaa euroa.
http://megastar.tallink.com/fi/

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.