Omakynä

Me ollaan työnhakijoita kaikki, kun oikein silmiin katsotaan

Oikotie Työpaikkojen Business Manager Noora Holmström
8.11.2019 klo 11:45

Olisitko valmis harkitsemaan työpaikan vaihtamista, jos sopiva työpaikka osuisi kohdalle? Todennäköisesti vastasit kyllä, sillä näin ajattelee suurin osa suomalaisista.

Oikotie Työpaikat toteutti yhdessä Marketing Clinicin kanssa laajan Näin Suomi hakee töitä -tutkimuksen, johon vastasi 1500 työikäistä suomalaista. Tutkimuksen mukaan jopa 60 % suomalaisista olisi valmis harkitsemaan työpaikan vaihtamista, jos sopiva paikka tulisi vastaan. Nuoremmissa ikäryhmissä luku on vieläkin korkeampi. Aktiivisesti työpaikkoja hakee kuitenkin vain 14 % työikäisistä.

Aktiivisten työnhakijoiden lisäksi työmarkkinoilla on siis iso joukko ihmisiä, jotka voisivat harkita uutta työtä, kunhan oikeanlainen paikka osuu kohdalle. Nämäkin henkilöt ovat työnantajien tavoitettavissa, sillä tutkimuksemme mukaan niistäkin suomalaisista, jotka eivät aktiivisesti hae töitä, 55 % seuraa työpaikkailmoittelua esimerkiksi kartoittaakseen sopivia työnantajia tai seuratakseen alansa kehitystä. 

Työnantaja ja työnhakija vai tekijän hakija ja työn antaja?

Työnhakumarkkinat ovat perinteisesti toimineet työnantajien määrittelemien pelisääntöjen mukaan ja perintö elää yhä niin toimintatavoissa kuin puheessakin. Työnantaja tarjoaa työtä ja työnhakija hakee sitä. Osaajapulan pahentuessa asetelma on kuitenkin jo monilla aloilla keikahtanut päälaelleen. Työnantaja onkin se, joka hakee tekijää ja toivoo, että oikeanlainen henkilö tarjoaa osaamistaan. 

Työnantajat puhuttelevat usein vain aktiivisia työnhakijoita. Rekrytointiviestintä kertookin monesti enemmän työnhakijaan kohdistuvista vaatimuksista kuin yrityksestä työpaikkana. Tällainen lähestymistapa ei puhuttele etenkään niitä työntekijöitä, jotka eivät aktiivisesti hae töitä tai jotka ovat tyytyväisiä nykyisessä työpaikassaan.

Ihminen pyrkii työpaikkailmoituksen kautta hahmottamaan, millaista yrityksessä olisi olla töissä sekä voiko hän onnistua kyseisessä työssä tai sen hakuprosessissa. Mitä paremmin tämän pystyy avaamaan, sitä todennäköisempää osaajan löytyminen on, ja sitä parempi kokemus hakuprosessi on myös hakijalle. 

Työpaikan hakeminen kannattaa myös tehdä helpoksi. Nykyisessä työssään tyytyväinen ei näe vaivan arvoiseksi lähteä mukaan työlääseen ja monivaiheiseen hakuprosessiin, ellei kyseessä ole harvinainen tilaisuus. Tosiasia kuitenkin on, että osaavilla työntekijöillä näitä tilaisuuksia riittää.   

Uusi työ on iso elämänmuutos

Paras tapa kiinnittää potentiaalisten työnhakijoiden huomio on kertoa asioista, jotka ovat heille tärkeitä. Uusi työ on iso elämänmuutos, jota pohditaan monesta eri näkökulmasta. Tutkimuksen mukaan uutta työpaikkaa harkitessa tärkeimpiä tekijöitä ovat hyvä ilmapiiri työpaikalla, työn ja vapaa-ajan tasapaino sekä mahdollisuus hyödyntää työssä omia vahvuuksiaan. 

Jos sinulla on siis tarjota työtä, jonka voi jättää työpäivän päättyessä työpaikalle, jota voi tehdä etänä tai jossa ihmiset viihtyvät, kannattaa se ehdottomasti tuoda esille. Juuri sen oikean henkilön mukaan saaminen hakuprosessiin saattaa olla nimittäin siitä kiinni.  

PS. Jos haluat tietää tarkemmin, miten suomalaiset hakevat töitä, lataa tutkimustiivistelmä täältä