Muistan kun olin teini. Kävin parhaan ystäväni kanssa pankissa nostamassa käteistä, että pääsimme hampurilaisbaariin nauttimaan omenapiirakkaa. Kaikki meistä muistavat, millaista on olla teini. Se on elämän kamalinta ja samalla ihaninta aikaa.

Me varttuneemmat näemme teinit täysin omana ihmisryhmänään, johon on vaikea saada yhteyttä. Teinit puolestaan näkevät meidät ihan samalla tavalla. Samalla kun me muistelemme menneitä, teinit visioivat tulevaa.

Emme ehkä tule koskaan täysin ymmärtämään sitä, kuinka tämän päivän teinit kommunikoivat, emmekä välttämättä tunne tai edes välitä samoista räppäreistä, mutta ainakin yhdessä asiassa meidän on tulevaisuudessa pakko seurata teinejä: maksamisessa. Kun puhelin kädessä syntyneen Z-sukupolven kulutustottumukset muuttuvat, voimme ehkä tulevaisuudessa unohtaa, mikä on lompakon tarkoitus.

Raha on pelkkiä numeroita

Teinien lisäksi myös ruotsalaiset ovat tunnetusti edelläkävijöitä. Ruotsi aikoo olla ensimmäinen valtio ilman käteistä rahaa, sillä käteisen käsittelystä on tullut kallista ja työlästä. Käteisen käyttö ruokkii myös harmaata taloutta. Pohjoismaissa jo nyt suurin osa päivittäisostoksista tehdään kortilla. Minäkään en enää nosta rahaa seinästä tyttärelleni, vaan viikkoraha kilahtaa reaaliaikaisesti mobiilisovellukseen. Saa nähdä, tuleeko hammaskeijukin tulevaisuudessa puhelimeen!

Verkkokauppa on jo jyrännyt monen kivijalkaliikkeen ahdinkoon, mutta teineille on sitä myötä avautunut ihan uusi maailma. Erään arvion mukaan muodin verkkokaupan globaali yhteenlaskettu liikevaihto kasvaa viime vuoden 481 miljardista yli 700 miljardiin dollariin vuoteen 2022 mennessä. Teinit eivät enää halua hikoilla ahtaissa sovituskopeissa, vaan tilaavat ja palauttelevat hyvällä omalla tunnolla paketteja valtiosta toiseen. Riittää, että he swaippaavat tuotteen itselleen puhelimella. Ostamiseen suhtaudutaankin yhtä huolettomasti kuin vaatteen sovittamiseen, sillä erään tutkimuksen mukaan noin 40 prosenttia suomalaisten verkkokauppaostoksista palautuu myyjälle.

Osta kolme, palauta kaksi -elämäntavan myötä teinit tulevat vaatimaan nopeita toimituksia ja huomaamattomia maksutoimituksia. Jos on klikkaillut virtuaalisen ostoskorinsa täyteen himoitsemiaan tuotteita, ei enää halua käyttää aikaa siihen, että alkaisi näppäilemään luottokortin numeroita. Sormenjäljen näyttäminen saa riittää.

Teinit eivät enää ”lähde shoppailemaan”, koska oikeastaan he shoppailevat jatkuvasti. Ostamista tapahtuu 24/7, eikä se rajoitu pelkästään verkkokauppohin, vaan myös sosiaalisen median kanaviin. Siinä missä minä vielä kirjoitiin muistilappuja, tyttäreni ei edes naputa älypuhelintaan, vaan kysyy Siriltä ja Alexalta, jotka ohjaavat hänet suoraan haetuimmille ostosivuille ja niin edelleen. Tekoäly on osa eksponentiaalista datan kasvua, missä kehittyneet ja älykkäämmät algoritmit työskentelevät taustalla takaamassa maailmanluokan asiakaskokemusta, kuin huomaamatta. Maksaminen on jo nyt mahdollista esimerkiksi Facebookin välityksellä. Myös muut mobiiilisovellukset pyytävät käyttäjiltään maksutiedot heti rekisteröitymisen yhteydessä, näin itse maksutapahtuma ei hidasta ostamista. Enää teinien ei tarvitse hengailla tuntikaupalla levykaupoissa tai kirjastoissa, koska kirjat, elokuvat ja musiikki kulkevat mukana puhelimissa.

Kevein lompakoin

Jos kehitys jatkuu nykyiseen tahtiin, jo 2020-luvulla elämme hyvin erilaisessa maailmassa. Käteinen poistuu ja maksamisen pitää olla mahdollisimman huomaamatonta ja nopeaa. Maksamiseen ei enää tarvita edes korttia, eikä pankkia. Itse asiassa yhä suurempi osa maksamiseen liittyvistä palveluista tulee jostain aivan muualta kuin pankista. En voisi kuvitella kuiskivani bruttoja, lainoja ja asumismuotojani sohvakauppialle enää tänä päivänä.

Meistä tulee jatkuvasti vaativampia kuluttajia, emmekä tyydy enää viettämään aikaa tavarataloissa jonottamassa ja odottamassa keskinkertaista palvelua. Me haluamme tulla kuulluiksi 24/7 ja ostaa sen sijaan että tuhlaisimme aikaa maksamiseen. Kun arki ympärillämme uuden teknologian myötä helpottuu, meille jää aikaa paljon muuhun.

Alammeko käyttämään enemmän aikaa ihmissuhteisiimme vai keskitymmekö kehittämään itseämme? Tässä asiassa meidän ei tarvitse seurata mitä teinit tekevät, vaan voimme näyttää esimerkkiä siinä, miten ihmiset kohtaavat toisensa aidosti myös digitalisaation aikakaudella.

Kolme tapaa maksaa tulevaisuudessa:

Kävelet ruokakauppaan, vilautat portilla puhelintasi. Sitten vain keräät ostokset suoraan kauppakassiin ja kävelet ulos. Maksaminen hoituu automaattisesti.

Klikkailet verkkokaupasta haluamasi ostokset ja otat selfien –biometrisen tunnistautumisen avulla fyysiset ominaisuutemme toimivat maksunvarmistajina.

Kun pesukoneesi pesuainevarastot ovat vähissä, pesukone tilaa lisää ainetta itse ja se toimitetaan sinulle vuorokauden sisällä kotiovelle.

 

 

Petra Mengelt (44) on piinkova bisnesnainen, joka vaihtaa korkokengät kukkapenkkiin Itä-Helsingin saaristossa aina kun sää sallii. Mengelt on työskennellyt lentoteollisuudessa Yhdysvalloissa ja hyppäsi vuonna 2012 fintech bisnekseen. Mengelt on haluttu ja ärhäkäs puhuja eurooppalaisilla kongressilavoilla ja intohimoinen asiakaskokemuksen puolestapuhuja.

 

#petraspeaks YouTube PetraSpeaks

Kuva: Sini Pennanen / Sininen Kuva