Verkostoituminen, sosiaalinen media ja oman asiantuntijuuden esilletuominen ovat työnhaun avaintrendejä juuri nyt. Tärkeintä keinojen viidakossa on löytää itselle sopivimmat tavat oman osaamisen esille tuomiseen.

Työnhaun kuumin sesonki on käsillä. Juuri nyt kannattaa vaihtaa työpaikkaa, alaa ja etsiä uusia tehtäviä. Henkilöstöjohtamisen konsultointiin erikoistuneen Psyconin seniorikonsultti Milla Kansosen mukaan vuodenvaihde ja alkuvuosi ovat olleet kiireisiä eikä tahdissa ainakaan pian näy hiipumista. Myös kesätyöpaikat tulevat hakuun joka vuosi entistä aikaisemmin yritysten kilpaillessa nuorista, innokkaista osaajista.

Millaisia vinkkejä Kansonen antaa työnhakijalle juuri nyt?

– Työnhakijan tulee tehdä itsensä näkyväksi. Vaikka hyvä hakemus ja CV ovat edelleen todella tärkeitä, on perinteiseen työpaikkailmoituksen vastaaminen enää yksi työnhaun monista keinoista. Sen rinnalle ovat nousseet muun muassa vuorovaikutteiset sosiaaliset mediat ja verkostoituminen eri muodoissa. Verkostoituminen ei tietenkään ole mikään uusi juttu, mutta muodot ovat muuttuneet ja moninaistuneet.

Aktiivisuus tekee näkyväksi

Suhteiden luominen ja erilaisten kanavien seuraaminen vaatii aktiivisutta, jossa on hyötyä sosiaalisesta osaamisesta ja viestintätaidoista. Some-kanavista Kansonen pitää LinkedIniä välttämättömänä ja Twitteriä hyödyllisenä työnhakijalle.

– LinkedInissä ainakin pitäisi olla jo. Ammatillisena sosiaalisena mediana LinkedIn on hyvä väline oman osaamisen esiintuomiseen ja verkostoitumiseen. Myös työnhausta kannattaa kertoa profiilissa, mutta yleisesti on hyödyllisempää puhua itsestään työhakijan lisäksi myös asiantuntijana.

Rekrytoijien kiinnostuksen herättävä LinkedIn-profiili ei vain listaa työhistoriaa vaan kertoo myös, mitä millaisia vastuita ja saavutuksia siihen lukeutuu. Hyvä tapa parantaa omaa näkyvyyttä on tuottaa itse mielenkiintoista ja keskustelua aktivoivaa sisältöä. Se onnistuu helposti esimerkiksi LinkedInin Pulse-blogipohjan avulla.

Myös muiden kirjoitusten jakaminen ja kommentointi saa profiilin näkymään muiden käyttäjien uutisvirrassa aktiivisemmin. Parhaillaan aktiivisuus palkitaan siten, että osaamisestasi kiinnostutaan ja esimerkiksi joku verkostossasi päätyy vinkkaamaan sinusta kaltaistasi osaajaa etsivälle yritykselle.

Kansosen mukaan Twitter voi olla hedelmällinen media ammatillisten keskustelujen käymiseen ja oman alan trendien seuraamiseen. Facebookissa puolestaan kannattaa hyödyntää esimerkiksi oman alan keskustelu- ja rekrytointiryhmiä, joissa voi saada vertaistukea muilta työnhakijoilta ja kuulla avoimista paikoista. Myös headhunterit hyödyntävät somea aktiivisesti.

Kysy, kiinnostu ja auta

Ollakseen aktiivinen somessa ei välttämättä tarvitse pitää blogia tai keksiä päivittäin kuumia puheenaiheita.

– Yhtä hyvin voi myös kysyä, kommentoida ja kyseenalaistaa. Keskusteluissa voi hyvin olla kriittinen, kunhan sen tekee positiivisesti ja muita kunnioittaen. Oma etu edellä meneminen ei ylipäätään toimi, koska osallistumisen tulisi olla vastavuoroista ja yhteisöllistä. On aina hyvä miettiä, miten voisi olla muille avuksi ja antaa jotain omasta osaamisestaan.
 
Kansosen mukaan etenkin nuoret ovat entistä kekseliäämpiä työnhakumetodien suhteen. Moni esimerkiksi perustaa oman työnhakusivuston tai lähestyy työnantajaa vaikka videolla. Toiselle parempi vaihtoehto voi olla tavata kiinnostavan yrityksen ihmisiä esimerkiksi messujen tai asiakastilaisuuksien kautta. Tapojen joukossa ei ole yhtä oikeaa vaan olennaista on löytää se, joka sopii itselle. On myös järkevää valita pari mediaa tai ryhmää, joissa osallistumiseen panostaa, sen sijaan, että yrittäisi olla aktiivinen joka paikassa.

Kuka on hyvä tyyppi?

Niin työssä kuin työn haussakin Kansonen pitää tärkeänä kiinnostusta ja halua uuden oppimiseen. Hän huomauttaa, että vaikka diginatiivit ovat monessa asiassa kuin kala vedessä, eivät hekään ole syntyneet taitojensa kanssa.

Monipuolisen osaamisen lisäksi työnhakuilmoituksissa haetaan yhä useammin hyvää tyyppiä.
Mitä kryptisellä termillä oikeasti tarkoitetaan?

– Tämä on tosi kontekstisidonnainen käsite, jota tulisi ehdottomasti avata tarkemmin työnpaikkailmoituksessa. Varmasti hyvä tyyppi merkitsee eri paikoissa eri asioita. Tämän ymmärtääkseen kannattaa tutustua mahdollisimman hyvin yrityksen kulttuuriin ja yrittää nähdä miltä tällainen ihminen näyttäisi sen sisältä.

Tietoa yrityksestä voi saada verkkosivuilta, lehtiartikkeleista, somesta ja entisiltä ja nykyisiltä työntekijöitä. Kannattaa siis katsoa löytyisikö sellaisia vaikkapa omasta LinkedIn-verkostosta tai Facebookista esimerkiksi yhteisten tuttujen kautta.

Kolme käytännön vinkkiä työnhakuun

1. Työnhaku käy työstä ja siksi se kannattaa rytmittää työn tapaan. Päätä etukäteen, minkä ajan päivästäsi käytät työn hakemiseen. Työskentele tuo aika keskittyneesti ja pyhitä muu aika vapaa-ajallesi.

2. Kuvittele itsesi töihin yrityksessä, johon olet hakemassa. Unelmointi ja konkreettiset mielikuvat antavat motivaatiota työnhakuun ja tekevät näkyväksi innostusta, jota työnantajat arvostavat.

3. Kun lähetät sähköpostia, tallenna hakemuksesi ja CV:si erillisinä pdf-liitteinä. Esittele ne lyhyillä saatesanoilla, joilla innostat rekrytoijan tutustumaan itseesi.

Anna Väre