Kesäloman jälkeen unirytmi saattaa olla sekaisin ja aikaiset työaamut yhtä tuskaa. Nyt tärkein terveyteen ja hyvinvointiin liittyvä trendi onkin lepo.

Viisas varaa aikaa palautumiselle jo ennen kuin kiire iskee: työvireys on helpompi säilyttää, kun kalenterissa odottaa lepoaika tai valmiiksi varattu miniloma. Palautumiseen panostaminen näkyy esimerkiksi siinä, että ihmiset lomailevat entistä enemmän myös arjen keskellä. Erityisesti vuorokauden tai kahden hotellilomat omassa kotikaupungissa ovat yleistyneet. Myös ainaisen kyykky- tai vatsatreenihaasteen sijaan moni saattaa haastaa toverinsa päiväunille.

Hyvää oloa kannattaa hakea omalla tavalla

Ympäristönvaihdos on tehokas keino työasioista ja muista stressaavista ajatuksista irrottautumiseen. Silti keinot oman hyvän olon palauttamiseen tai ylläpitoon ovat yksilölliset. Kuten levosta peiton alta, hyvää oloa haetaan nyt myös yhä enemmän luonnosta. Ulkoilma-aktiviteetit ovat haluttua ohjelmaa myös minilomien yhteyteen.

Pidä mieli rentona arjen kiireiden keskellä:

1. Kuuntele itseäsi. Ihmismieli ei toimi katkaisijan tavoin, vaan tarvitsee aikaa siirtyäkseen tilanteesta toiseen. Älä siis suunnittele kiireisen työviikon jälkeistä viikonloppua täyteen, vaan jätä tarkoituksella aikaa levolle ja asioiden pohtimiselle.

2. Pidä rutiineista kiinni. Keho ja mieli kaipaavat säännöllisyyttä. Unta, ruokailua ja liikuntaa koskevista rytmeistä kannattaa pitää kiinni myös kiireessä.

3. Mieti lounasvalintojasi. Valtaosa suomalaisista voisi valita lautaselleen enemmän kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Hektinen arki kannustaa myös syömään liikaa. Rutiinien muuttaminen vaatii aktiivista otetta. Pysähdy pohtimaan, onko lautasmalli kunnossa ja ruokaa lautasella sopiva määrä.

4. Merkitse irtiotot kalenteriin. Töissä jaksaa paremmin, kun seuraava breikki on jo tiedossa. Paussit voivat olla pienempiäkin – aina ei tarvitse matkustaa kauas nähdäkseen lähelle. Liiku metsässä, lue, katso hyvä elokuva ja nuku päiväunet. Jokainen löytää kyllä omat keinonsa rentoutumiseen ja lepoon.

5. Hoida oikeaa oiretta. Monet hoitavat väsymystä syömällä, vaikka todellisuudessa keho tarvitsisi sen sijaan lepoa. Kun väsymykseen kiinnittää huomiota ajoissa, on siihen helpompi puuttua.


Lähde: Scandic Hotels ja ravitsemisterapeutti Hanna Partanen