Pågen toteutti yhdessä Suomen Olympiakomitean kanssa toistamiseen koululiikuntaa tukevan kampanjan, jonka tavoitteena oli lahjoittaa tuhansia liikuntavälineitä alakouluille.

Pågen teki kampanjaan 10 000 euron alkulahjoituksen, minkä lisäksi jokaisesta kampanja-aikana myydystä Limpukka, Aurinkopalat, Oivallus! Kuitupalat ja Oivallus! Subs -leipäpussista lahjoitettiin kampanjaan kaksi senttiä. Syksyn 2016 aikana kerättiin yli 35 600 euroa, jolla lahjoitetaan liikuntavälineitä 185 alakoululle ympäri Suomen. Kahden kampanjan yhteenlaskettu keräyssumma on yli 70 000 euroa.

Lasten liikuntamäärät kasvuun

Suomalaislapset liikkuvat entistä vähemmän1). Leipomoyritys Pågen on tarttunut tähän ajankohtaiseen ongelmaan yhteistyössä Suomen Olympiakomitean kanssa, ja tehnyt töitä lasten hyvinvoinnin eteen jo kahtena vuonna myyntikampanjan muodossa. Viime syksynä toteutettu kampanja ylitti kaikki odotukset, sillä suomalaiset osallistuivat talkoisiin lasten hyvinvoinnin puolesta vielä edellisvuotta innokkaammin.

Kahden kampanjan myötä Pågen ja suomalaiset kuluttajat ovat tukeneet yhteensä 106 500 alakoululaisen liikuntamahdollisuuksia yli 70 000 euron lahjoitussumman avulla. Liikuntavälineitä saatiin kerättyä yhteensä 355 koululle.

Yhteiskunnallinen merkitys

Lasten liikkuminen ja terveellinen ruokavalio ovat Pågenille tärkeitä teemoja, joista yritys haluaa kantaa vastuuta. Terveelliset elämäntavat omaksutaan jo lapsena, ja kuitupitoisesta, täysjyvää sisältävästä leivästä saa helposti tärkeitä rakennusaineita aktiiviseen päivään.

Yksi välinepaketin saaneista kouluista on vantaalainen Päiväkummun koulu. Yli 300 oppilaan koulussa toimii välituntilainaamo, jonka liikuntavälineet ovat kovassa käytössä.

1) Lasten ja nuorten liikuntakäyttäytyminen Suomessa, Valtion liikuntaneuvoston julkaisuja 2015:2 
2) Fyysisen aktiivisuuden suositus kouluikäisille, Opetusministeriö ja Nuori Suomi ry 2008

 

Lähde: Pågen