Millaisesta ammattilaisesta työnantajat pitävät kiinni?

IT-alan työmarkkinat elävät todellisessa murroksessa. Yritykset irtisanovat tarpeettomaksi muuttuvaa osaamista, mutta toisaalta etsivät uusia kykyjä. Perinteiset insinööritaidot kuten ongelmanratkaisukyky, kriittinen ajattelu ja teknologian ymmärrys ovat tärkeitä, mutta eivät riitä erottautumaan joukosta, saati varmistamaan työn jatkuvuutta.

Millainen työntekijä tekee itsestään pidetyn ja arvokkaan työyhteisössään? Kasvuyhtiö Sofigaten Senior Vice President Sanna Siniketo listasi neljä arvokkaan työntekijän ominaisuutta:

1. Hanki luottamus

Luottamuksen voi ansaita jokapäiväisillä teoilla, pitkäjänteisesti, ei pelkillä puheilla. Kaikki ovat kyllästyneet kuulemaan IT:ltä, miksi jokin ei onnistu. Osoita osaamisesi ja kyvykkyytesi auttaa, kykysi ymmärtää haasteet ja kiinnostuksesi tuoda uusia ideoita liiketoiminnan hyödyksi. Luottamuksen rakentaminen vaatii kykyä ajatella liiketoimintalähtöisesti ja rohkeutta toimia oma-aloitteisesti.

2. Omaksu auttamisasenne

Palveluasenne on usein väärin ymmärretty termi. Se johtaa helposti epätasapainoiseen asetelmaan, että palvelua saa siihen, mitä on osannut pyytää. Muuta palveluasenne mielessäsi auttamisasenteeksi. Se edellyttää, että haluat ymmärtää, miten voit auttaa avun tarvitsijaa omalla ammattitaidollasi. Auttajan maine kiirii pitkälle.

3. Verkostoidu aidosti

Aito verkostoituja ei ainoastaan haali ihmisiä vaikutuspiiriinsä, vaan rakentaa merkityksellisiä suhteita. Kuuntele, opi muilta ja anna muiden oppia sinulta.  Henkilöt jotka osoittavat kiinnostusta ympärillä oleviin asioihin, vaikka ne eivät kuuluisikaan omaan toimenkuvaan ovat työnantajalle arvokkaita.

4. Kanna vastuu omasta arvostasi

Kanna vastuu omasta markkina-arvostasi.  Huolehdi siitä, että taitosi kehittyvät ja monipuolistuvat markkinoiden vaatimusten mukaan.  Älä odota, että esimies kehottaa kouluttautumaan, vaan etsi itse erilaisia tapoja kehittyä. Pelkkä uusien sertifikaattien hankkiminen ei riitä. Hyödynnä ja näytä osaamisesi käytännössä.

Lähde: Sofigate

www.sofigate.com

 

Kommentit

44

Mike

Olen siis arvokas. Sain kuitenkin potkut. Esimies ei ajatellut työstään ohjeidenne mukaan, paitsi että huolehti markkina-arvostaan pomonsa silmissä.
77

Mienainen

Joo. Kaiki edellä oleva hoidossa, silti täysin päivastainen tyyppi eteni. Eli tuosta puuttuu kaksi tärkeää ominaisuutta: mielistely ylöspäin ja kollegoiden mollaaminen aina kun mahd. Tuo toisten auttaminen, sillä ei näytä olevan merkitystä.
42

Senior Vice President

Tyypillistä ylätason kaunistelua. Yritykset näkevät osaamisen muuttumisen tarpeettomaksi hyvin yksisilmäisesti. Ei auta pitkäjänteinen jokapäiväinen tekeminen, auttamisasenne, kuuntele ja opin jakaminen tai omat tavat kehittyä, kun esimerkiksi oma nuorempi esimies lähtee ns. nuoleskelemaan ylempiä tahoja oma uralla eteneminen mielessä (vrt. "Mike") tai muut yhteiskyvyttömämmät kollegat ajavat vain omaa tahtoaan läpi (ks. "Mienainen") mieluisia työtehtäviä tavoitellessaan. Kovin on hienot puheet noilla SVP-ihmisillä, mutta eipä ne oikein näy käytännössä. Ei ole mikään ihme, että on mukamas osaavista tekijöistä pulaa työmarkkinoilla!
42

Sarja-Kehitysjohtaja

Monella alalla "Excel-johtajat" eivät noita hienoja arvoja näe eikä osaa arvostaa, saatikka hyödyntää. Suomi täynnä lukuja kyttääviä ja näköalattomia saneeraajia. Muuten ihan hyvä.
28

CatCat

Työelämä on muuttunut. Meitä hyviä ei näköjään enää haluta töihin. Olen mielestäni erittäin hyvä omalla alalla, mutta en pääse edes työhaastatteluihin! Olen todella pettynyt Suomen työmarkkinoihin ja suuntaan kyllä nyt ulkomaille.
33

Jiizee

Mistä johtuu valtava ero työntekijöiden ja johdon ajattelutavassa? Tuntuu siltä ettei johto ylipäätään vaivaudu tutustumaan organisaatioon, mitä heidän pitäisi johtaa. Onko organisaatio ainoastaan kustannuserä, mistä suuren viisauden pitäisi pystyä repimään edes jotakin tuottoa yritykselle? Herätys!
28

Hakijoiden huomioiminen ja rekrytointi sofigatella

Jännä huomata että sofigate on kirjoittanut tuon jutun. Myös hakijoiden kohteleminen muistuu hyvin mieleen ja osa meistä toimii sofigatenkin asiakkaina tulevaisuudessa ellei jo ole sitä. Olisi tärkeää hoitaa hakijoiden jälkihoito ja muistaa, että asiakaskokemus syntyy myös rekrytointien yhteydessä. Olen havainnut ettei heidän rekrytointi-osaamisensa ole kovin korkeatasoista ja antaa yrityksestä todella huonon kuvan.
23

Jamppa

Olen luullut että työnantajan ja johdon tehtävä on ollut luoda hyviä työpaikkoja, maksaa palkat ajallaan ja tuottaa omistajille voittoa. Täällä lukiessani kommentteja huomaan erehtyneeni, ilmeisesti heidän tehtävä onkin vain tehdä työntekijän päivä mahdollisimman hankalaksi.
20

Mratti

Johtajat ja rekrytoijat eivät yleensä näe omia vajaivaisuuksiaan vaikka usein toisin väittävät (itsepetos) Ylirealistisilla rekry ilmoituksilla yritetään vain taata oma laikottelu kovalla palkalla. Kun riittäisi pelkästään realistiset ja oman alan markkina tilannteen tunnistava rekrytointi tarpeen määrittely ensin itselle. Onnistunut rekrytointi on hallittua riskinottoa siinä kuin yritystoimintta yleensäkin. Esimies taidot tulee esille vaiheessa jota sitäkään harvat johtajat tunnistaa omaksi mokakseen. NImittäin Ihmettelevät miksi heidän työstään liian suuri osa menee alaiseten paapomiseen. Syy harvoin on alaisessa tai sen rekrytoinnissa vaan sosiaalisten taitojen puutteesta otta uusi työntekijä yritykseen osaajaksi. Jokaisen Yritysjohtajan oppi on ! Alä tee yrityksestäsi F1 tallia jossa sparrataan työntekijät niin suuriksi toistensa vihamiehiksi ,että toisen kuskeista pitää lähteä varikolta jotta saadaan edes yksi auto maaliin. Kun kaksi ayútoa saadaan maaliin on se aina voitto.
24

Köyhä

En mä tajua kuin ihmisen pitäs etes toimeen tulla, palkka maksetaan minimivaatimuksen mukaan, työtä ei arvosteta ja elämä kusee... Omillaan on työntekijä, kaikki voi olla kunnossa muuten, mutta sitten puskista tulee kolleega jolla on oma napa muuta tärkeempi ja täysi motivaatio jyrätä kenen tahansa yli päästäkseen paremmille apajille. Tää on arkea ainakin mulla. Pahinta on se että notkutaan määräaikasuuksissa kiinni eikä anneta kyseisen työntekijän hengähtää vuosikausiin vaikka kuinka olisi loman tarpeessa. Lomarahoja tai lomapäiviä ei myöskään makseta rahana koska olet määräaikaisella sopparilla... Teeppä tässä urakehitystä, tai muutakaan... Ulkomaat kikkarissa, tämä maa on niin nähty työntekijän ja työn antajan silmin, kumpikaan ei kannata...
29

Senior konsultti

Palveluasenne, vastuun ottaminen jos joku muu sitä ei tee, asioiden loppuun vieminen, asiakkaan kuuleminen myös rivien välistä.. noilla on pärjätty 8 vuotta "hyvin arvosanoin""
36

Oikku

Tosta puuttuu se, että älä vaan koskaan näytä sitä, että olet päällikköä fiksunpi -Se on kenkää samantien, jos se tulee ilmi.
23

Yritin parhaani..

..mutta työt piiloteltiin, jaettiin ns. paremmille tekijöille = mielitietyille, oli halu oppia = sai pyöritellä peukaloitaan, vastuun kannoin, auttamis/-palveluasennetta oli = "vain" asiakkaat arvosti (kiitos myönteisestä palautteesta heille kaikille!! :) ) ... työsuhteeni irtisanottiin taloudellisista syistä; kysyttiin lähes samaan hengenvetoon, onkohan se ja se missä päin, olisi tarjottu töitä.. :O => en enää välittänyt tuosta, sain tarpeekseni kaikesta pitkän työsuhteeni aikana, annoin piutpaut asioiden olla, ja olin suorastaan huumaantunut vapautuessani omasta työtehtävistäni.
19

Palvelu

Saiskohan saman vaikka kaupan alalta!
19

Bullsh*

Tämä kasvuyhtiö ao. Senior Vice Presidentin ainutlaatuisin ideoin on ehkäpä Rovion kasvu-uralla...
20

Myyntipäällikkö

Kaikille teille, jotka olette joutuneet kokemaan epäoikeudenmukaisuutta siinä muodossa, että teitä epäpätevämpi tai lahjattomampi yksilö on mielestänne ylennetty teidän ohitsenne; pelkkä puurtaminen ja hommien hoitaminen ei riitä, on pystyttävä osoittamaan omaa pätevyyttään ja ylennys kelpoisuuttaan ei se esimies pysty huomioimaan kaikkien tekemisiä ja ylennyksen yleensä saa se keneen on eniten luottoa ja tämä luotto hankitaan suurilta osin niin taitojen näyttämisellä kuin "kaveeraamalla" sen päättäjän kanssa.
20

joku joku

mitä rehellisempi työntekijä sitä huonompi edetä uralla. palautteet työstä työnantajalle päin totuudenmukaisesti ja perseelleen menee. ja game over. totuus se kirpaisee ei valehtelu. kaikkein tehokkain konsti opetella puhumaan hienosti ja sujuvasti valehtelemalla ja mielellään työajan jälkeen ja kyllä toimii.
15

joku joku

ja nimen omaan se ettei näytä työnjohdolle että on viisaampi ja älykkäämpi kuin he,
19

KP

Osaamiseni päivittäminen ja työpäivieni kuormittaminen toisten auttamisella omien tehtävien ylisuorittamisen ohella johti huippuarvosteluihin ja kiitoksiin kehityskeskusteluissa, vuosi vuoden perään. Palkankorotusta tai ylenemistä ei tapahtunut, pyynnöistä huolimatta. Sitten huomasin, että saman saan vähemmälläkin panostuksella ja vaikka ylenemistä tai palkankorotusta ei tule, on elämänlaatu parantunut.
12

Uuno

Valitettavan usein päällikkötason henkilöstöpäättäjät ovat narsistisia kehun kerääjiä. Kiitettävän usein dynaamiset osaajat eivät tähän leikkiin lähde, vaan lähtetään tai lähtevät itse menestyvämpään yritykseen. Näitä yrityksen nousu ja tuho tapauksia on suomi pullollaan. Osaava henkilöstö nostaa firman kiitoon ja sitten tulee konsultti listoineen tuhoamaan vuosien kehityksen tuloksen. Jos yrityksen historiaa ei tunne tai ymmärrä tehtyjen erehdysten opettavuutta, tekevät nämä jäljelle jäävät työn sankarit samat virheet, jotka se osaava porukka olisi osannut kiertää kaukaa.
13

Val

Ja yksi jäi pois, eli palkitseminen kun työntekijä on lojaali yhtä työnantajaa kohtaan. Kolmekymmentä vuotta lojaalisti saman työnantajan palveluksessa ja palkintona sertifikaatti Tj:n allekirjoituksella!
10

Kokemusta on..

Palvelun ostajat kehuivat parhaaksi, työnantaja laittoi lisää duunia niskaan. Jatkuvasti, ja joka paikkaan se osaaja, joka tietää kuinka toimia. Kesäisin tuuraamassa kolmen ihmisen paikkoja ja aina jos joku oli sairaslomilla niin sinne. Lisiä ei toki saanut. Päivystettiin siinä vielä 24/7 joka neljäs viikko. Sit kun tajusivat että "katos vaan ei toi jaksakaan enää painaa", alettiin syynätä ja syytellä ettei hommia ole tehty!!! Ja kenkää tuli heti kun työterveyslääkäriltä meni tieto että loppuunpalanut saa saikkaria....turkulainen kiinteistönhoitofirman osasto. Oikeudessa todettiin esimiehen ja asianajajan toimesta firman puolelta että joo, luottamus mennyt työntekijään kun ei tee töitään. Moniko pystyy hoitamaan vuodesta toiseen kahden, ellei kolmen ihmisen työsarkaa yksin sinkkupalkalla ilman että jostain on pakko karsia? sain muutaman tonnin korvausta, mutta maine ja duuni meni...

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.