Lähestyvä ja kauan odotettu loma saattaa aiheuttaa stressiä. Yritä suhtautua pian alkavaan lomaan rennolla ja armollisella asenteella: stressituntemukset ovat sallittuja, mutta ethän jätä stressiä päälle koko loman ajaksi?

Jos elimistö on pitkään stressaantunut, seurauksena voi olla muun muassa unettomuutta, ahdistusta, ärtyneisyyttä ja esimerkiksi vatsavaivoja.

Ranskalaisen lääkärin Frédéric Saldmannin kirjassa Terve järki on paras lääke (Gummerus 2014) sanotaan, että koska stressiä on mahdotonta kokonaan poistaa elämästä, joten sen kanssa on opittava elämään.

Näin lievität (loma)stressiä:

1. Kosketa ja anna toisten koskettaa. Tutkimusten mukaan kosketus lievittää stressiä. Yhdysvaltalainen tutkijaryhmä on selvittänyt halauksen hyviä vaikutuksia. He vertailivat ryhmää, jota ei koskaan halattu, ryhmään, joka sai toistuvasti halauksia. Tutkijat osoittivat, että halaaminen lisää oksitosiinin eli kiintymyksen ja hyvän olon hormonin eritystä, vähentää sydämen lyöntitiheyttä ja alentaa verenpainetta. Tämä kaikki lievittää samalla stressiä.

2. Hieronta auttaa. Hieronta auttaa rauhoittumaan ja rentoutumaan, mikä vähentää stressiä. Kanadalaistutkimuksen mukaan hieronnalla on tulehduksia ehkäisevä vaikutus. Se uudistaa lihaksia ja niiden palautumista.

3. Hymyile. Hymy tekee aina hyvää. Hymy luo positiivisuutta, ja sen tuoma hyvä mieli tarttuu.

4. Opettele sanomaan ei. Kieltäydy asioista, kuten jostakin kutsusta, jos tunnet itsesi liian väsyneeksi. Älä käytä vaatetta, jota kaikki kehuvat, jos et itse tunne oloasi mukavaksi. Jos puhelin soi sopimattomaan aikaan, älä vastaa. Jos asia on tärkeä, saat sen kyllä myöhemminkin tietoosi.

5. Vapaudu. Jotta ihminen voisi olla onnellinen, hänen on kohdattava todellisuus ja osattava katkoa turhat kahleet elämästään. Vain siten elämä voi olla tasapainoista. Joskus tähän tarvitaan ulkopuolista apua, sillä aina emme näe kahleitamme. Puolueeton ihminen auttaa pääsemään eteenpäin ja purkamaan omia uskomuksia ja puolustusmekanismeja. Jos haluaa vapautua, on uskallettava olla sellainen kuin on.

6. Pysähdy. Opettele pysähtymään säännöllisesti: pysähdy työmatkalla, hengitä luonnon tuoksuja, viivähdä toisen ihmisen hymyssä ja nauti ateriasta ystäviesi kanssa.

7. Älä vatvo negatiivisia asioita. Lopeta negatiivisten asioiden pyöritteleminen. Mieti, mitkä asiat tekevät sinut aidosti onnelliseksi. Onni ei ole välttämättä  siellä, missä kuvittelit sen olevan. Hyväksy myös virheet ja epäonnistumiset. Älä pode  syyllisyydentunnetta, sillä asiat harvoin sujuvat täydellisesti.

Lähde: Frédéric Saldmann: Terve järki on paras lääke (Gummerus)