Oletko vireimmilläsi heti auringon noustessa vai lähteekö luovuutesi lentoon vasta illan hämärässä? Sisäisen rytmin kuunteleminen auttaa ajoittamaan eri tyyppiset työtehtävät omien vireystasojen mukaan – ja voit paremmin.

Työterveyslaitoksen tutkimusprofessori Mikko Härmä on tutkinut ihmisten sopeutumista vuorotyöhön ja havainnut selkeitä eroja aamu- ja iltaihmisten välillä. Alkuillasta latautuvat iltaihmiset pärjäävät hyvin ilta- ja yövuoroissa, mutta kokevat aamuheräämiset todella vaikeaksi. Aamuvirkut puolestaan ovat parhaimmillaan ennen puoltapäivää, mutta väsähtävät usein iltapäivällä ja pitävät ilta- ja yötyötä todella kuluttavana.

Suomalaisista aikuisista luontaisiin aamuvirkkuihin kuuluu vain noin 30%. Ominaisuus kuitenkin lisääntyy ikääntyessä ja siten aikaiset aamuherätykset ovat yli 45-vuotiaille helpompia kun nuorille, joista suurempi osa kukkuu mielellään pidempään iltaisin.

Hyödynnä vireyspiikkisi töissä

Helppo tapa tutkia omaa sisäistä rytmiään, on miettiä millaiseksi vuorokausirytmi muotoutuu lomalla, kun mikään ei säätele nukkumaanmeno- tai heräämisaikoja. Työelämässä sisäisen kellon kuunteleminen vaikuttaa sekä tuottavuuteen että terveyteen, joten mikäli töissä on käytössä liukuva työaika ja etätyömahdollisuus, kannattaa päivä aikatauluttaa omaa rytmiä kunnioittaen.

”On järkevää sijoittaa tärkeimmät ja vaativimmat työt ajankohtiin, jolloin oma vireystaso on korkeimmalla. Väsyneinä hetkinä sen sijaan on hyvä hoidella rutiineja tai järjestellä vaikka mappeja. Asiantuntijatehtävissä työnteko on jo varsin joustavaa, mutta on paljon työtä, joka on tehtävä tiettyinä ajankohtina. Vuorotyöläisten kannattaakin pyrkiä vaikuttamaan omiin työvuoroihinsa, sillä jatkuva omaa luontaista rytmiä vastaan taisteleminen on vakava stressi elimistölle”, Härmä sanoo.

Elintoimintoja säätelevä vuorokausirytmi vaikuttaa ihmisen fysiologiseen suoriutumiseen, terveyteen, mielialaan ja vireystasoon. Tästä rytmistä puolet on geneettistä, puolet opittua ja ympäristön muokkaamaa.

Rytmiä voi muuttaa, muttei helposti

Vaikka työnteko monella alalla periaatteessa onnistuisi mihin aikaan tahansa, Härmän mukaan yhteiskunnan rytmin kiihtyessä yhä useampi joutuu aloittamaan työnsä aikaisin aamulla. Varhaisessa aamurytmissä eläminen vaatii säännöllisiä elämäntapoja ja nukkumaanmenoaikoja. Siksi esimerkiksi aamu-tv:n toimittajat heräävät samaan aikaan myös viikonloppuisin.

Oman sisäisen rytmin muuttaminen on mahdollista, joskaan ei välttämättä helppoa ja nopeaa. Koska iltaihmisen on vaikea nukahtaa aikaisin, olennaista rytmin aikaistamisessa on väsyttää itseään niin, että nousee väsymyksestä huolimatta aikaisin eikä salli itselleen päiväunia. Muutaman vuorokauden jälkeen keho reagoi univajeeseen niin, että väsymys saapuu  tavallista aikaisemmin. Kellon soidessa virkistymistä ei kannata jäädä odottelemaan lämpimään sänkyyn vaan nousta ripeästi ylös. Myös vaatteiden ja muiden tavaroiden laittaminen valmiiksi helpottaa aikaisesta aamusta selviytymistä.

Jos mahdollista, iltatorkun kannattaa suunnata raittiiseen ulkoilmaan heti herättyään. Mikäli aamulenkki tuntuu mahdottomalta, voi apua saada kirkkaasta myös valaistuksesta tai nauttimalla aamuauringosta ainakin ikkunan lävitse. Myös verhojen jättäminen auki helpottaa heräämistä auringonvalon päästessä sisään huoneeseen.

Eri rytmeistä hyötyä neuvotteluissa

Mikäli aamuihmisen puolestaan on pysyttävä hereillä myöhempään iltaisin, nostavat iltapäivään tai alkuiltaan sijoitettu ulkoilu ja liikunta illan vireystasoa. Nukkumaan mennessään huone kannattaa pimentää mahdollisimman hyvin, jotta aamun sarastus ei katkaisisi unta liian aikaisin.

Työmaailmassa yksilölliset erot voidaan kääntää vahvuuksiksi. Monissa kansainvälisissä eurooppalaisyrityksissä aikaeroja ja työntekijöiden erirytmisyyttä on alettu hyödyntää niin, että aamuihmiset puhelinneuvottelevat aasialaisten yhteistyökumppaneiden kanssa ja iltaihmiset puolestaan amerikkalaisten kanssa. Näin palavereihin ja neuvotteluihin saadaan aina parhaassa vireessä olevat työntekijät.

Testaa, oletko ilta- vai aamuihminen: http://www.potilaanlaakarilehti.fi/kysely/oletko-enemman-aamu-vai-iltavirkku/

Englanninkielinen pidempi testi: http://www.buzzfeed.com/kellyoakes/are-you-an-early-bird-or-a-night-owl#.ye9VM

Anna Väre