Vastaa kyselyyn

Hei työnhakija, haluamme kehittää palveluamme paremmaksi. Siksi olemme kiitollisia, jos vastaat kyselyymme. Osallistu kyselyyn tästä ›

Oikotie Työpaikat
Työllisyysnäkymät

Kun irtisanoudut, muista tehdä irtisanomisilmoitus

Nainen kirjoittamassa irtisanomisilmoitusta.
17.8.2022 klo 8:23

Miten irtisanoutumisesta kuuluu ilmoittaa työnantajalle? Katso tästä artikkelista irtisanomisilmoitusta koskevat ohjeemme.

Työntekijänä sinulla on oikeus päättää työsuhde ilman, että sinun tarvitsee perustella päätöstäsi työnantajalle.

Työstä irtisanoutumiseen liittyy kuitenkin muutamia seikkoja, jotka on hyvä ottaa huomioon. Yksi olennaisimmista on irtisanomisilmoitus, jonka tekemisestä kerromme tässä artikkelissa.

Jos irtisanomisilmoitusta koskevat asiat ovat sinulle ennestään tuttuja, lue tästä, mitä muuta on hyvä ottaa huomioon työstä irtisanoutuessa.

Mikä irtisanomisilmoitus on?

Irtisanomisilmoitus on yksinkertaisesti keino ilmoittaa työnantajalle, että olet päättänyt irtisanoutua työstäsi.

Kenelle irtisanomisilmoitus lähetetään?

Irtisanoutumisesta kannattaa ilmoittaa ensimmäiseksi omalle esihenkilölle. Jos tämä ei ole syystä tai toisesta mahdollista, voit kertoa irtisanoutumisesta esimerkiksi organisaation HR-osastolle.

Sinun ei tarvitse ilmoittaa asiasta moneen kertaan, kun kerrot päätöksestäsi irtisanomisilmoitusta käyttämällä.

Milloin irtisanomisilmoitus lähetetään?

Jos irtisanoudut siirtyäksesi uuteen työpaikkaan, lähetä irtisanomisilmoitus vasta kun olet allekirjoittanut uuden työsopimuksen.

Jos sinulla ei ole tiedossa seuraavaa työpaikkaa, voit irtisanoutua silloin, kun hetki tuntuu sinusta oikealta.

Lue myös: Koeajalla irtisanoutuminen

Pitääkö irtisanomisilmoitus tehdä kirjallisena?

Irtisanoutuminen kannattaa tehdä laatimalla kirjallinen irtisanomisilmoitus. Periaatteessa irtisanoutua voi suullisella ilmoituksellakin, mutta kannustamme tekemään kaikki työelämän sopimukset ja tärkeät dokumentit aina kirjallisina.

Kirjallinen irtisanomisilmoitus voi olla joko fyysinen dokumentti, jonka annat esihenkilölle tai muulle työnantajan edustajalle, tai sähköpostiviesti.

Sähköpostilla lähetetty irtisanomisilmoitus on siis sekin täysin pätevä tapa irtisanoutua työstä.

Lue myös: Sähköpostin kirjoittamisen kultaiset säännöt

Jos jätät irtisanomisilmoituksen paperilla, varmista, että myös sinulle itsellesi jää kopio dokumentista.

Mitä asioita irtisanomisilmoitukseen kuuluu kirjoittaa?

Irtisanomisilmoitus on sisällöltään varsin yksinkertainen, joten riittää, että kirjoitat siihen muutaman olennaisen tiedon.

Voit kirjoittaa tarvittavat asiat esimerkiksi Word-tiedostoon, jonka tulostat, tai pdf-tiedostoon, jonka lähetät sähköpostitse. Yksinkertaisimmillaan irtisanomisilmoitus voi kuitenkin olla tavallinen sähköpostiviesti ilman liitteitä.

Laita dokumentin otsikoksi tai sähköpostin otsikkokenttään sana ”irtisanomisilmoitus”.

Sisältääkö irtisanomisilmoitus irtisanoutumisen syyn?

Työntekijänä olet oikeutettu irtisanoutumaan milloin tahansa ilman, että sinun tarvitsee perustella lähtöäsi työnantajalle. Irtisanomisilmoitukseen ei siis kuulu sisällyttää irtisanoutumisen syytä, vaan yllä mainitut tiedot riittävät mainiosti.

Irtisanoutumisilmoituksen jättämisen jälkeen

Irtisanouduitko työstä, mutta sinulla ei vielä ole kiikarissa uutta työpaikkaa? Jos et vielä tiedä, millaiseen työhön aiot suunnata seuraavaksi, lue artikkelimme omien vahvuuksien tunnistamisesta. Tämän lukeminen saattaa auttaa löytämään työn, josta ei tarvitse ihan heti irtisanoutua!

Lue myös: Mistä tietää, että on aika vaihtaa työpaikkaa? – 5 syytä hakea uutta työtä