Työpaikan kannustava ilmapiiri ja helposti lähestyttävä esimies näkyvät viivan alla, sanovat miljoonan euron liikevaihdon tehneen markkinointitoimiston Unfairin yrittäjät.

Väitettä tukee myös tuore tutkimus, jossa yritys oli esimerkkitapauksena. Vaikka Unfair perustettiin unelmien markkinointitoimistoksi, arki ei silti aina silti ole pelkkää juhlaa. Olennaisinta toiminnassa on kuitenkin avoin vuorovaikutus.

Tamperelainen Unfair perustettiin, jotta hektisellä mainosalalla työskentelevät ihmiset voisivat hyvin. Yrittäjät Taru Kumpulainen ja Johanna Raiskio ovat halunneet rakentaa Suomen ensimmäiseen tämän alan markkinointitoimistoon työkulttuurin, jossa töitä tehdään itseohjautuvasti mutta muun tiimin tukemana. Yrityksen organisaatiohierarkia pidetään mahdollisimman litteänä. Jokaisella unfairlaisella on vapaus tehdä työtä haluamallaan tavalla ja rakentaa urapolkua haluamaansa suuntaan.

– Johtajina kohtaamme paljon asioita, joihin ei ole vastauksia valmiina. Koska viisaus asuu harvoin kulmahuoneissa, usein tuntuukin, että olemme Johanna kanssa kuin bambeja liukkaalla jäällä. Silloin ei auta kuin edetä yrityksen ja erehdyksen kautta. Oma tiimimme on paras opettaja ja heiltä saamme parhaat vinkit johtamiseen. Ajattelimme, että emme enää pitäisi kehityskeskusteluita. Sitten selvisi, että niitä itse asiassa toivotaan, Taru Kumpulainen sanoo.

Luvut ja työn imu onnistumisten takana

Unfair on kasvanut roimasti viimevuosina. Syy tähän on, että unfairlaiset kokevat kollektiivista työn imua. He osallistuivat Vaasan yliopiston johtamisen yksikön opiskelijan Tuulia Laakson tutkimukseen, jota varten hän haastatteli Unfairin työntekijöitä. Laakson pro gradu -tutkielman nimi on Kollektiivinen työn imu – case markkinointitoimisto Unfair. Määriteltynä ilmiönä kollektiivinen työn imu on vielä melko uusi asia, sillä aihetta on tähän asti tutkittu lähinnä yksilön näkökulmasta.

Yritykseen rekrytoitiin viime vuoden aikana yhdeksän työntekijää ja se muutti aiempaa suurempiin tiloihin. Nyt henkilöstömäärä on 18, ja käynnissä on jälleen uusi rekrytointiprosessi.

– Kun yritys on kasvun myötä jatkuvassa muutoksessa, on mietittävä, miten hyvistä asioista saadaan pidettyä kiinni. Tulos näyttää meille sen, että olemme menossa oikeaan suuntaan. Mainostoimistoilla on ollut vaikeita vuosia, mutta me olemme kasvaneet kannattavasti, Johanna Raiskio pohtii.

Hyvä fiilis tarttuu

Työn imu tarkoittaa suhteellisen pysyvää, myönteistä tunne- ja motivaatiotilaa. Ilmiön osina pidetään tarmokkuutta sekä työhön uppoutumista ja sille omistautumista. Tuulia Laakso havaitsi, että Unfairin tapauksessa kollektiivisen työn imun syntyyn vaikuttavat tekijät voi jaotella esimiesten toimintaan ja työyhteisön sosiaalisiin voimavaroihin.

Esimiehet vaikuttavat sosiaalisten voimavarojen saamiseen, ylläpitämiseen ja lisäämiseen ja sitä kautta kollektiivisen työn imun ilmiön syntyyn. Heidän toimivia keinojaan ovat luottamuksen osoittaminen, yksilöllisyyden huomioiminen, avoimen vuorovaikutuksen mahdollistaminen ja organisaatiokulttuurin vahvistaminen.

Sosiaalisia voimavaroja yrityksessä ovat etenkin tukea antava ilmapiiri, yhteistyön sujuvuus, sitoutuminen ja palautteen jakaminen. Näihin liittyy olennaisesti avoin ja tiivis vuorovaikutus: työyhteisössä uskalletaan ilmaista oma mielipide ja pyytää apua kollegoilta. Tämä tukee työn imun leviämistä sekä kollektiivisen työn imu -ilmiön syntymistä.

 

Unfair pähkinänkuoressa:

Vuosi 2018:

– liikevaihto 1 011 000 €

– liikevaihdon kasvu 41,2 %

– liikevoitto 11,1 %

Vuosi 2017:

– liikevaihto 716 000 €

– liikevaihdon kasvu 69,3%

– liikevoitto 18,1 %

 

www.unfair.fi