Kuluttajat ostavat tuotteita ja tavaroita käytettynä erityisesti netin kautta. Facebookin kierrätysryhmät, huuto.net ja tori.fi ovat suosittuja kauppapaikkoja. Mutta miten kierrätys toimii kaupoissa?

Tähän mennessä suurimpia kuluttajien väliseen kaupan tekoon erikoituneita sivustoja ovat olleet Huuto.net, Tori.fi ja MyyJaOsta.com. Niin sanotun "vaihtoehtoisen markkinan" uskotaan laajentuvan edelleen. Siihen kuuluvat sekä kuluttajien välinen ostaminen että myyminen, mutta myös vuokraaminen.

Suomalaiset ovat kautta aikojen ostaneet kirpputoreilta, mutta myyntipaikat ovat siirtyneet nyt nettiin. Silti kuluttajien välisestä kaupankäynnistä on vielä melkoinen matka kannattavaan liiketoimintaan. Kaupat voivat pelätä, että kuluttajien välinen myynti syö kauppojen uuden tavaran myyntiä. Myös vastuut herättävät ajattelemaan; miten estää esimerkiksi varastetun tavaran myyminen netissä.

Kaupat kierrättävät eri tavoin

Kaupoissa ollaan havahduttu kierrätysasioihin monin tavoin. Kodinkoneita ostaessa, vanhat viedään pois, samoin huonekalukaupassa pääsee usein helposti eroon vanhasta sängystä tai sohvasta. Matkapuhelin- ja tietokonekaupassa voi jättää vanhat laitteet myymälän kierrätykseen.

Silti kuluttajien väliseen kaupantekoon puututaan harvoin. Akateemisessa kirjakaupassa harkittiin joitakin vuosia sitten käytettyjen oppikirjojen kauppaa, mutta siihen ei kuitenkaan ryhdytty.

Iittala kierrättää paistinpannuja eli viemällä vanhan pannun myymälään, asiakas saa uudesta pannusta alennusta tms. Myös tekstiiliyritykset ja vaateliikkeet ovat lähteneet mukaan kuluttajien ”kierrätysbuumiin” markkinoimalla esimerkiksi käytöstä poistettujen vaatteiden ja liinavaatteiden palauttamista kauppaan. Kun asiakas vie vaatteita tai liinavaatteita kierrätykseen, hän saa yleensä jonkin alennuksen tai muun edun kyseiseen myymälään.

Asennemuutos suosii kierrätystä

Kuluttajien välistä kauppaa tukee huono taloustilanne ja kierrätykseen kohdistuva asennemuutos. Käytetyn tuotteen saa yleensä halvemmalla kuin uuden ja kierrättäminen on lisäksi ekologista. Myös vuokraaminen on usein ostamista halvempaa. Omistaminen ei olekaan enää itseisarvo. Ympäristöasiat kiinnostavat. Kauppoihin (erityisesti ruokakaupat) on tullut runsaasti erilaisia kierrätyspisteitä, joihin voi jättää käytettyjä paristoja jne. Myös pullonpalautusjärjestelmiä on kehitetty toimivammiksi viime vuosina.

Netti tarjoaa runsaat mahdollisuudet uudenlaiseen kysynnän ja tarjonnan yhdistämiseen sekä luovan liiketoiminnan hyödyntämiseen. Silti innovaatiot voivat kuolla ennen kuin pääsevät lentoon, sillä suomalainen lainsäädäntö ja verotus ovat monelle liian kova paikka.

Suomen järjestelmät eivät vielä osaa käsitellä uusia palvelumalleja ja innovaatioita. Tämä näkyy esimerkiksi taksipalvelu Uberin tai majoituspalvelu Airbnb:n saamassa vastaanotossa.

Parempaan päin ollaan silti menossa. Vähitellen uudenlaiset palvelumallit vakiintuvat meillekin ja kierrätyksestä tulee arkipäivää kaikessa kaupankäynnissä.

Kesko on maailman vastuullisin kaupan alan yritys

Kesko valittiin tammikuussa 2016 Maailman 100 vastuullisimman yrityksen Global 100 -listalle sijalle 15 ja samalla maailman vastuullisimmaksi kaupan alan yritykseksi (Food & Staples Retailing). Maailman vastuullisimpien yritysten lista julkistettiin World Economic Forumissa Davosissa. Lista yrityksistä löytyy osoitteesta: www.global100.org

Lähteet: Taloussanomat, Kesko, Stockmann, Iittala, H&M.

Lue lisää kierrätyksen työllistävästä vaikutuksesta