Mikään työ ei oikeastaan ole vailla fyysistä kuormitusta. Keho kulkee mukana koko ajan ja mukautuu kuormitukseen, sekä ali- että ylikuormitukseen. Parhaimmillaan henkilöstöliikunta tarjoaa myös opastusta ja tietoa kehon toiminnasta työssä ja tarjoaa ratkaisuja oman fyysisen työkuormituksen säätelyyn.

Esimerkiksi päätetyöskentelyssä asento on helposti hieman etukumara huolimatta siitä istuuko vai seisooko. Paraskaan ergonominen ratkaisu ei auta ylläpitämään hyvää asentoa mikäli työtekijä ei itse tiedä mitä se tarkoitaa hänen kohdallaan. Kehotyyppejä kun on erilaisia ja kuormitus tuntuu hieman eri paikoissa eri henkilöillä. Toisella väsyy selkä, toisella jalat ja kolmannella on niska-hartiaseutu aina jumissa.

Suomalainen työterveyshuolto tekee loistavaa työtä yritysten työntekijöiden eteen. Toisinaan työterveyshuollon ulkoistaminen kuitenkin korostaa työterveyshuollon sairaanhoidollista roolia ennaltaehkäisevien sijaan.

Virkisteri auttaa työyhteisöjä

Virkisteri tarjoaa yrityksille ratkaisuja henkilöstön fyysisen työhyvinvoinnin ylläpitoon yritysten omissa tiloissa tai niiden välittömässä läheisyydessä.Palveluvalikoimaan kuuluvat monipuoliset (viikottaiset) henkilöstöliikuntapalvelut, taukoliikuntaratkaisut, kehonhuoltopalvelut kuten työpaikkahieronta ja personal training. Virkisteri tuottaa sisältöä myös työhyvinvointipäiviin, kampanjoihin ja tapahtumiin ja järjestää yrityksille kurssimuotoisia ratkaisuja. esim. painonhallinnasta tai työergonomiasta.

– Virkisterin omistajana ja työfysioterapeuttina haluan lisätä liikunnan palvelukokonaisuuteen aina myös pedagogisia elementtejä (esim. pilates-tunteina) jotka konkreettisesti opettavat taloudellista kehon käyttöä ja antavat työkaluja työpäivän tuki- ja liikuntaelimistön rasitusten purkamiseen, Riikka Ilmivalta kertoo.

Virkisterin palvelukokonaisuudella yritys vähentää työntekijöidensä sairauspoissaoloja ja lisää työn tuottavuutta sekä työntekijöidensä työviihtyvyyttä. Hyvät henkilöstöliikuntapalvelut ovat tänä päivänä entistä tärkempiä myös henkilökunnan rekrytointivaiheessa ja toimivat kilpailuvalttina yritykselle. Työntekijän näkökulmasta henkilöstöliikuntapalvelu säästää aikaa, tuo liikkumiseen monipuolisuutta, säännöllisyyttä ja parantaa työyhteisön yhteishenkeä. 

– Kaikki me tiedämme, että hyvässä kunnossa on kivempaa! Töissä ja arjessa jaksaa paremmin, ajatus on kirkkaampi ja kolotukset pysyvät kurissa, Riikka Ilmivalta Virkisteristä sanoo.

Säännöllisen liikuntaharrastuksen esteenä on usein ajankäyttö. Liikuntapalveluiden saatavuus samassa rakennuksessa heti työpäivän jälkeen tai ennen säästää aikaa ja saa kokemukseni mukaan liikeelle myös ne, joilla on korkeampi kynnys hakeutua kaupallisille saleille.

– Olennaista on luoda yrityksiin kannustava ja liikuntamyönteinen ilmapiiri. Säännöllinen liikunta tuo paremman kunnon myötä myös iloa, hyvää työilmapiiriä ja pystyvyyden tunnetta. Liikunnan kautta testataan omia rajoja ja rakennetaan kestävyyttä sekä spurtti/irtiottokykyä myös työelämän haasteisiin, Ilmivalta sanoo.

– Pyrimme luomaan työpaikoille liikuntamyönteistä ilmapiiriä taukolikunnan suhteen. Fyysisen työhyvinvoinnin ylläpitoon käytetty päivitäinen kymmenenminuuttinen näkyy yrityksessä taloudellisena säästönä ja hymyinä ja huokailuina ”Ai kun teki taas hyvää!”, ”päänsärky katosi”, ”no nyt jaksaa taas paremmin” Myös tutkimustietoa taukoliikunnan vaikutuksista on runsaasti saatavilla, Riikka Ilmivalta lisää.

Miten omaa työssä jaksamistaan ja terveyttään voi tukea ja ylläpitää?

1. Pidä huolta myös itsestäsi!

2. Työ ja vapaa-aika keskinäiseen tasapainoon. Tämä tarkoitaa eri elämänvaiheessa eri asioita. Tiedät kyllä!

3. Nuku (-edes joskus) riittävän pitkiä yöunia 

4. 12 minuuttia taukoliikuntaa työpäivän aikana yhdessä erässä tai esim. 4min aamullla, 4min lounaalla ja 4min kahvitauolla tarkoittaa tuntia viikossa ja kahdenkymmen vuoden aikana 920 tuntia!  Vaikuttavaa.

5. Harrasta ensisijaisesti sellaista liikuntaa mistä pidät. 

6. Älä istu pitkiä aikoja paikallasi ellei ole pakko. Ehdota palaverin pitäjälle että puolessa välissä voisi nousta seisomaan ja hieman venytellä.

7. Käytä sähköpöytää jos mahdollista 

8. Hymyile

9. Lounaslautaselle puolet salaattia

10. Tauoilla juo myös vettä, älä pelkästään kahvia

 

Asiantuntijana: Riikka Ilmivalta, VIRKISTERI

www.virkisteri.fi