Kuka tahansa voi järjestää pieniä rentoutumisen hetkiä kiireisen työpäivän keskelle. Kiirettä voi helpottaa esimerkiksi muutaman minuutin mittaisten mikrotaukojen avulla.

Yksi elämä järjesti kesällä 2017 verkkoaivoriihen, jonka osallistujista yli neljänneksellä on töissä jatkuva kiire ja hässäkkä. Kiirettä voi opetella hallitsemaan keskittymällä omiin pysähdyksiin työpäivän aikana.

– Mikäli haluamme koko ajan tehdä töitä enemmän, kovempaa ja paremmin, saatamme unohtaa, että kiireen keskellä täytyy myös pysähtyä. Kun mielemme jää kiinni kiireeseen, se myös kaventuu ja esimerkiksi keskittymis- ja päätöksentekokykymme heikkenee, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin asiantuntija sekä yritys- ja mentaalivalmentaja Jaana Hautala sanoo.

Mikrotauot käyttöön

Jaana Hautala suosittelee työpäivän keskelle pieniä pysähtymisen hetkiä, ns. mikrotaukoja. Jos on vaikkapa jumissa jonkin työtehtävän kanssa, saattaa ratkaisun löytyminen vaatia huomion siirtämistä toisaalle. Se onnistuu pienellä mielentaitojen harjoittelulla.

– Aina ei tarvitse siirtää ajatuksia mökkilaiturille. Työn lomassa voi hetken aikaa miettiä jotakin toista työasiaa. Tauot kannattaa hyödyntää itselleen sopivalla tavalla. Jollekin meditaatio on keino hengähtää, toiselle lyhyt keskustelu kollegan kanssa auttaa siirtämään ajatukset muualle. Tärkeintä on päästää irti ongelman ajattelusta muutaman minuutin ajaksi, Hautala vinkkaa.

Valmistaudu palaveriin

Sirpaleisessa työssä, jossa päivät ovat täynnä erilaisia tapaamisia ja työtehtävät muuttuvat lennossa, kannattaa hyödyntää mielikuvaharjoittelua.

 – Jos mielessä on miljoona eri asiaa, ei välttämättä pysty virittäytymään oikeaan fiilikseen seuraavaa palaveria tai tapaamista varten. Siksi ennen kokousta kannattaakin pysähtyä pariksi minuutiksi ja miettiä millaisen fiiliksen tarvitsee juuri tähän palaveriin. Jos edessä on luova palaveri, voi keskittyä avoimeen mieleen. Ja kun pitää tehdä päätöksiä, voi suunnata ajatuksensa päättäväisyyteen.

Riko tottumuksia

Kun kiire painaa päälle, voi arjessa pysähtyminen ja mikrotaukojen harjoittelu kuulostaa liian suurelta elämäntapamuutokselta. Silti Hautala vakuuttaa, että itsensä johtamisen oivaltaminen ei vaadi esimerkiksi burnoutia tai “suurta valaistumista”. Totutut rutiinit voi rikkoa pienillä arjen valinnoilla.

– Totuttujen rutiinien rikkominen kannattaa aloittaa jo aamusta. Esimerkiksi aamupalaa laittaessa voi miettiä muutamaa asiaa, joihin haluaa kiinnittää huomiota tulevan työpäivän aikana – asioita, joissa haluaa onnistua. Tällöin keskittyminen siirtyy kiireen sijaan niihin asioihin, joilla on merkitystä.

Muutos ei synny hetkessä eivätkä tavat muutu sormia napsauttamalla.

– Mikrotaukojen pitäminen on pieni askel päivittäin, mutta se vaatii useita toistoja. Muutamassa kuukaudessa voi jo havaita rutiinien muuttuneen, Hautala muistuttaa. 

 

5.10. vietetään Unelmien työpäivää. Päivän aikana Yksi elämä kannustaa työpaikkoja toteuttamaan työhyvinvointia edistäviä tekoja.

Yksi elämän tavoitteena on terveempi Suomi. Aivoliiton, Diabetesliiton ja Sydänliiton yhteiset terveystalkoot edistävät ihmisten terveyttä ja hyvinvointia läpi elämän.

 www.yksielama.fi

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.