Työhyvinvointi

Joulumielenrauha?

12.12.2018 klo 7:07

Joulunalusaika täyttyy nopeasti työstä ja monenlaisista askareista. Joulumieli saattaa olla hukassa. Miten virittäytyä joulun tunnelmaan luomatta itselleen turhaa stressiä ja painetta?

1. Täydellisyyden tavoittelu romukoppaan

Jouluun latautuu aina paljon odotuksia. Tyypillinen mielikuva on, että joulun pitäisi olla ihana ja idyllinen kokemus sekä puitteiltaan että tunnelmaltaan. Täydellisyyden tavoittelussa tekee kuitenkin helposti hallaa itselleen ja muille.

Riski pettymykseen nousee, koska harvoja asioita voi kontrolloida tai hallita. Jouluna on hankala ennakoida mitä tapahtuu, etenkin jos kokoonnutaan yhteen isommalla porukalla. Kannattaa siis pysähtyä miettimään, millaista joulua toivoo ja mikä siinä on tärkeintä?

2. Sukulaiset – onko pakko?

Perhe ja läheiset ihmissuhteet ovat mielen hyvinvoinnin kannalta tärkeä voimavara. Joulun pyhäpäivät antavat aikaa rauhalliseen pysähtymiseen oman perheen ja lähisuvun ääreen. Aina perhe- ja sukulaissuhteet eivät kuitenkaan ole helppoja.

Joulu sisältää usein velvollisuuden tunteita. Helposti ajatellaan, että lähisukulaisten näkeminen kuuluu automaattisesti asiaan, eikä vaihtoehtoja ole. Muiden odotusten lisäksi on hyvä aidosti tutkiskella, kenen seurassa voi itse parhaiten ja minkälaisin järjestelyin joulunaika tuntuisi hyvältä ja omannäköiseltä.

3. Joulusiivous – älä uuvuta itseäsi

Toisilla siisti koti vaikuttaa omaan fiilikseen enemmän kuin toisilla. Tärkeintä on tuntea itsensä ja miettiä kodin jouluvalmisteluja omien voimavarojen mukaan.

Muista, että supersiisteys ei ole ratkaiseva tekijä ihmisten viihtymiselle – pääasia on, että kodissa on hyvä olla.

4. Lahjojen hankkiminen – riittäisikö vähempikin?

Jos joululahjojen hankkiminen aiheuttaa stressiä, on hyvä pitää mielessä lahjan ydinajatus eli toisen ilahduttaminen.

Lahjansaajat ilahtuvat monenlaisista asioista – niiden ei tarvitse olla kalliita tai isoja muistamisia, vaan vähempikin riittää.

5. Tiukat aikataulut – mitä järkeä?

Joulussa on kyse on rauhoittumisesta ja hyvästä, kiireettömästä olosta. Tämä on tärkeää palautumisen kannalta. Kannattaa miettiä miksi haluaa (jos haluaa) aikataulutetun joulun, ja miten saa luotua sellaisen tunnelman, jossa juhlapyhistä voi myös nauttia.

Lähde: Terveystalo