Normaaliin työrytmiin pääseminen voi olla loman jälkeen haastavaa. Illat houkuttelevat valvomaan ja nukkumaanmeno viivästyy. Työasiat ja stressi valvottavat yhä enemmän syksyn edetessä. Kun unen määrä jää liian vähäiseksi se heijastelee päivittäiseen jaksamiseen.

Joka viides suomalainen aikuinen kärsii pitkäaikaisista uniongelmista. Riittävä unen saanti on tärkeää, koska unen terveysvaikutukset ovat merkittävät.

Univajeella on selvä yhteys mielialaan sekä masentuneisuus- ja ahdistuneisuushäiriöihin. Myös työnteon teho kärsii, sillä väsyneenä työskentely käy  hankalammaksi.

Kymmenen vuotta unta tutkineen ja työkseen unihäiriöpotilaita hoitavan Terveystalon korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri ja unilääkäri Henri Tuomilehdon mukaan unen puute on yhteydessä useisiin sairauksiin ja kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Jos ihminen ei nuku riittävästi tai uni ei ole laadukasta, riski sairastua sydän- ja verisuonitauteihin kasvaa, vastustuskyky laskee ja stressimekanismit aktivoituvat. Lisäksi univajeella on aineenvaihdunnallisia vaikutuksia, jolloin ruokahalu muuttuu ja riski ylipainoon sekä diabetekseen lisääntyy.

Arvosta unta

Asiantuntijoiden mukaan unta ei kunnioiteta tarpeeksi. Uni on ihmisen hyvinvoinnin peruspilareita ja tärkeää palautumisen kannalta. Pieneen unimäärään ei kannata totuttautua.

Kun nukutaan tahallisesti vähän, puhutaan univajeesta. Univaje voi kuitenkin kääntyä helposti unettomuudeksi ja unihäiriöiksi eli vaikka haluaisikin nukkua, niin ei enää pysty nukkumaan. Tahallisella valvomisella voi siis joutua isoihin ongelmiin. Riittävän unen määrä on  henkilökohtaista, mutta ihminen tarvitsee unta noin 7–8 tuntia unta yössä. 
 
Näin saat riittävästi unta

Tärkein asia nukkumisessa on rytmi. Normaaliin unirytmiin kannattaa palata pikkuhiljaa ja kiinnittää huomiota erityisesti iltaan. Unettomuudessa on kyse ylivireystilasta eli kyvyttömyydestä rauhoittua.  Jos nukkumista aletaan suorittaa,siitä tulee stressitekijä. Kyse on siitä, miten mielen ja kehon saa rauhoitettua.

Unettomuutta ei kannata jäädä pähkäilemään yksin liian pitkäksi aikaa. Tuomilehdon mukaan unettomuuden taustalla on aina jokin syy. Kunnollisen selvityksen jälkeen unitutkimuksella päästään syynmukaiseen hoitoon, ja jo pienilläkin muutoksilla tilanne voidaan korjata ja elämänlaatua kohennettua merkittävästi.

5 vinkkiä parempaan uneen:

1. Älä tee töitä illalla. Töiden hoitaminen ”pois alta” ei rentouta, vaan nostaa vireystilaa.

2. Hoida kuormittavat ja selvittämättömät asiat riittävän ajoissa ennen iltaa.

3. Tee mukavia, rentouttavia asioita pari tuntia ennen nukkumaanmenoa.

4. Laita tietokone ja älypuhelin illalla pois.

5. Vältä raskasta ruokailua ja alkoholia.

Lähde: Terveystalo