Lomat

Johtaja, älä pilaa alaisesi lomaa!

Työntekijä lukemassa viestiä puhelimesta.

Nyt kun lomien sopimisesta on selvitty, on aika vaihtaa vapaalle. Vai onko?

Loma-aika on tarkoitettu työstä palautumista ja huilaamista varten. Lomalla täytyy saada elää omassa rytmissä, puuhailla kaikenlaista virkistävää, tavata ystäviä ja sukulaisia, heittää aivot narikkaan ja nollata työasiat mielestä.

Onnistuneen kesäloman jälkeen töihin palaa levännyt työntekijä, joka on valmiina alkavan syksyn haasteisiin.

Lue myös: 10 vinkkiä työstä palautumisen tueksi

Tästä huolimatta moni vilkuilee sähköpostia ja vastaa työpuhelimeen saapuviin puheluihin kesälomallakin. Jotkut suoranaisesti tarjoutuvat sähköpostinsa lomavastaajassa selaamaan viestejä silloin tällöin lomansakin aikana.

Miten työasioiden mielestä karistaminen voi onnistua, jos työt hiipivät lomallakin tykö eri kanavia pitkin?

Lue myös: Laskeudu lomaan – rennosti

Lomarauha on esihenkilön vastuulla

Lomalla viestejä vilkuilevaa työntekijää ei käy syyttäminen liiasta tunnollisuudesta. Työkulttuuri, jossa hommia painetaan lomalla, ei synny itsekseen – eikä yksin työntekijän mielessä.

Esihenkilöllä on merkittävä rooli työntekijöidensä lomarauhan turvaajana: johtajana voit olla yhtä lailla takaamassa tai pilaamassa johdettaviesi lomarauhaa.

Miten olet ohjeistanut työntekijöitäsi lomailuun liittyen? Entä millaista esimerkkiä näytät johdettavillesi silloin kun itse lomailet?

Tee testi: Millainen lomailija olet?

Lue myös: Kuka saa valita kesäloman ajankohdan?

Julista lomarauha

Jos haluat varmistaa, että työntekijäsi palaavat lomalta levänneinä, anna heille täydellinen lomailurauha.

Kokosimme tähän ohjeet, joita noudattamalla varmistat, että tiimisi pääsee loman aikana irrottautumaan työstä.

  1. Ota yhteyttä työntekijään hänen lomansa aikana vain äärimmäisessä – ja todellakin vain äärimmäisessä – hädässä. Käykää ennen lomia yhdessä läpi, missä tilanteessa yhteyttä saa ottaa.
  2. Älä lähetä sähköposteja tai muita viestejä johdettavallesi loman aikana. Fiksu pomo kirjoittaa viestit tarvittaessa valmiiksi, mutta lähettää ne vasta työntekijän palattua lomalta.
  3. Jos olet verkostoitunut johdettavasi kanssa sosiaalisen median kanavilla, älä muistuttele somessa työhön tai työnantajaan liittyvistä asioista lomien aikana.
  4. Älä oleta, että työntekijä päivystää työnantajan kanavilla lomalla ollessaan. Päinvastoin: muistuta, ettei töitä pidä tehdä lomalla, ja ettei minkäänlaista päivystysvelvollisuutta ole, jos sitä ei ole.
  5. Sopikaa ajoissa, kuka tuuraa ketäkin. Laatikaa sähköpostiin poissaoloviesti, josta löytyvät tuuraajan yhteystiedot.
  6. Vietä omakin lomasi lomaillen. Älä viestittele työntekijöille vaan näytä esimerkilläsi, miten lomaillaan oikeaoppisesti.

Lue myös: Oletko aina työnantajan tavoitettavissa?

Lue myös: Mitä ovat lomaraha ja lomakorvaus?