Työkyöpeli

Johdatko tunteita, vai johtavatko tunteet sinua?

26.10.2020 klo 15:42 Työhyvinvointi

Tunteiden johtamisen taito on menestyvien organisaatioiden edellytys - nyt ja etenkin tulevaisuudessa. Kaukana ovat ne ajat, kun tunteet nähtiin häiritsevänä tekijänä työpaikoilla ja edessä taas niiden koko potentiaalin hyödyntäminen osana johtamista ja koko organisaation menestystä.

Kun suorittavat työt pikkuhiljaa poistuvat automaation tieltä, jäljelle jäävä ajatteleva, ideoiva ja etenkin tunteva ihminen on se erottava tekijä, jonka varaan organisaatioiden tulisi ja kannattaisi rakentaa kasvunsa. Ei robotinomaisesti toimivien ja tunteensa työpaikoilla väkisin piilottavien hahmojen varaan. Tunteita nimittäin tarvitaan työpaikoillakin.

Järki vai tunteet? Vai molemmat?

Tunteet ovat olleet osa ihmistä aikojen alusta asti, jo kauan ennen kuin järki tuli mukaan kuvioihin. Ihminen on aikojen alusta kuulostellut tunteitaan ja selviytynyt niiden avulla: pelottaako? Pakene! Silti organisaatioissa tunteet nähdään edelleen jonain pehmeänä, jopa kiusallisena höttönä, eikä mielettömänä voimavarana yrityksen luovuudelle ja kasvulle.

Jossain kohtaa työelämän kehittyessä kohti nykymuotoaan kuitenkin siirsimme tunteet syrjään ja kuvittelimme, että työpaikoille kuuluu vain ratio, vaikka todellisuudessa ihminen ei pysty piilottamaan tunteitaan. Tunteet ovat johtajalle huikea datalähde siinä missä ratiokin, eikä niitä kannattaisi sivuuttaa, jos mielii saada tiimistään kaiken potentiaalin irti. Tunteita kuulostelemalla ongelmia ja haasteita ratkotaan huomattavasti monipuolisemmin kuin pelkkään järkeen ja ratioon nojautuen – saaden todellisen kokonaiskuvan tilanteesta.

 

Lisää tunteiden johtamisesta esimerkiksi täältä: https://www.camillatuominen.com/.

Jaa oma kokemuksesi tunteiden johtamisesta - onnistunut tai ei niinkään onnistunut.