Syyspimeät vievät energiaa ja olo voi olla uupunut. Nyt tarvitaan hyvää ravintoa sekä paljon unta ja liikuntaa.

Kahta samanlaista kehoa ei ole. Mikä sopii yhdelle, ei välttämättä sovi toiselle. Kuuntele kehoasi.

Syö maltilla ja monipuolisesti:

- Monenlaisia proteiineja (kasviproteiinien lisäksi kala, riista, kananmunat jne.)
- Monenlaisia hyviä rasvoja (voi sekä kylmäpuristettu oliivi-, hamppu-, kurpitsansiemen-, avokado- ja kookosöljy) 
- Hyviä hiilihydraatteja (mahdollisimman suoraan puusta, maasta tai pensaasta)
- Runsaasti vitamiineja ja mineraaleja luonnollisesta lähteestä eli ruoasta.

Voi hyvin kiireenkin keskellä:

- Ulkoile, liiku ja hengitä kunnolla mahdollisimman puhtaassa ilmassa 
- Keksi keinot vähentää stressiä
- Ole kiitollinen pienistä asioista ja opettele purkamaan negatiiviset tunteet
- Vaali sikeää unta, anna elimistön levätä.

Asiantuntijana: Holistic Health Coach, mentori, kirjoittaja
KTM, MTi  Pirkko Tavaila, www.eatbenow.com