Tänä vuonna Suomessa on saatu nauttia pitkään terassikeleistä. Maljojen kilistely onkin usein olennainen osa kesän juhlia valmistujaisista juhannukseen ja häihin, ja moni ottaa etenkin lomalla rennommin alkoholinkäytön suhteen.

On kuitenkin hyvä muistaa, että säännöllinen alkoholin nauttiminen haittaa olennaisesti palautumista, vaikka juominen pysyisi maltillisena.

Kesällä voi toki ottaa rennommin, mutta myös alkoholittomia päiviä kannattaa pitää. Vaikka yhdellä annoksella eli esimerkiksi 0,33 litran oluella ei vielä ole terveydellisiä haittavaikutuksia, harva malttaa tyytyä yhteen. Lisäksi jo toinen alkoholiannos heikentää yöunen palauttavaa vaikutusta, sillä alkoholi siirtää syvän unen alkamista.

Vaikka alkoholi rentouttaa ja voi auttaa saamaan unen päästä kiinni, unen laatu on huonompaa ja uni katkonaista. Laadukas yöuni on todella tärkeä tekijä ihmisen hyvinvoinnin ja palautumisen kannalta.

Liikunta ja alkoholi eivät sovi yhteen

Lomalla tissutellessa unohtuvat helposti myös muut palautumista ja terveyttä edistävät asiat, kuten liikunta, luonnossa liikkuminen ja tietoinen läsnäolo. Alkoholin ja urheilun yhdistäminen ei kannata, sillä se kuormittaa kehoa samalla tavoin kuin helle.

Alkoholin vaikutuksen alaisena tai krapulassa urheilu rasittaa sydäntä ja väsyttää kehoa entisestään ilman kuntoa kohottavaa vaikutusta. Jos lenkillä hengästyy ja sydän hakkaa tavallista enemmän päivällä nautitun parin oluen seurauksena, kannattaa juoksu vaihtaa kävelyyn.

Kuumalla ilmalla alkoholi pahentaa lisäksi nestehukan uhkaa, sillä se poistaa elimistöstä nestettä. Tämä näkyy usein krapula-aamun janontunteena. Myös hikoilu on helteellä suurempaa. Nestetasapainon järkkyminen rasittaa sydäntä ja aiheuttaa huonon olon.

Helteellä kannattaa juoda vähintään 1,5 litraa vettä tai muuta alkoholitonta ja kofeiinitonta juomaa. Jos rehkii esimerkiksi pihatöissä tai urheilee, määrä voi olla jopa 3 litraa. Nestetasapaino on kunnossa, kun virtsaamisen tarve on normaali.

Keho oppii alkoholiannoksiin

Jos lomalla on opettanut kehonsa päivittäisiin alkoholiannoksiin, kesän jälkeen paluu arkeen voi olla vaikeaa. Tottumisen huomaa paitsi oman sietokyvyn kasvuna, myös siitä, että alkoholia tekee mieli. Päälle jäänyt juomaputki näkyy lomien jälkeen sairauspäivien ja tehottomuuden lisääntymisenä työpaikoilla.

Mikäli putkea ei saa katkaistua omin avuin tai oma lisääntynyt juominen huolettaa, kannattaa kääntyä viipymättä työterveyden tai päihdekuntoutuksen puoleen.

Näin pidät alkoholin käytön aisoissa kesälläkin:

Huolehdi palautumisesta pitämällä alkoholittomia päiviä. Jo pari annosta alkoholia vaikuttaa voimakkaasti unen laatuun.

Suosi janojuomana vettä. Muista juoda hellepäivänä vähintään 1,5 litraa vettä. Nauti myös jokaisen alkoholiannoksen jälkeen lasi vettä.

Unohda urheilu lasillisen jälkeen. Alkoholin vaikutuksen alaisena urheilu rasittaa kehoa ilman kuntoa kohottavaa vaikutusta.

Seuraa alkoholin kulutusta. Vältä riskirajojen jatkuvaa ylittymistä: korkean riskin taso on naisilla 16 ja miehillä 24 alkoholiannosta viikossa.

 

Lähde: Terveystalo