Ihminen istuu monessa työssä tuntitolkulla. Suositeltaville tauoillekaan ei aina ole aikaa. Istumisen ja seisomisen vuorottelu sekä työn tauottaminen edistävät terveyttä ja antavat puhtia työpäivään. Kokeile!

Tutkimusten mukaan pitkäaikainen istuminen aiheuttaa runsaasti terveyshaittoja. Työn tehokkuus paranee ja istumaterveys kohenee, kun työskentelee vuoroin istuen ja vuoroin seisten. Pitkäaikainen paikallaan istuminen tai seisominen aiheuttaa jaloissa epämukavuuden ja painontunnetta tunnetta sekä turvotusta. Myös älylaitteita, läppäreitä ja tabletteja tuijottaessa niskan asento muuttuu ja keho painuu kumaraan.

Vaihtele työasentoa

Kaikenlainen vaihtelevuus työasennoissa kannattaa. Lisäksi energian kulutus on seisten työskennellessä 13 prosenttia suurempi kuin istuen. Vaihtelevilla työasennoilla on siis myönteinen vaikutus myös painonhallintaan! Myös tuki- ja liikuntaelinkuormitus on vaihtelevissa työasennoissa vähäisempää.

Toimistotyössä seisten työskenteleminen onnistuu, kun ottaa käyttöön säädettävän, ns. sähköisen työpisteen. Se saattaa kuulostaa monimutkaiselta, mutta on erittäin helppokäyttöinen ja toimiva.

Miljoonat kärsivät

Selkä- ja hartiavaivoista kärsii Suomessa jo ainakin miljoona ihmistä. Lähes 50 prosenttia suomalaisista istuu vähintään 6 tuntia päivässä. Valtaosa yläkoululaisista on huonoryhtisiä. Alaraajojen nivelleikkauksia tehdään vuosittain lähes 20 000. Istuminen ja  erityisesti selkä pyöreänä istuminen väsyttää kaikkia, ammatista riippumatta.

Tutkimusten mukaan niillä, jotka istuvat vapaa-aikana yli 6 tuntia, on suurempi kuoleman riski kuin alle 3 tuntia istuvilla. 14 vuoden seurantatutkimus paljasti karut tulokset, ja tutkimukseen osallistui 120 000 ihmistä. Ihmisiä kannustetaan edelleen huomioimaan monipuolisia työasentoja, työn tauottamista sekä liikunnan lisäämistä. Mikään näistä ei yksin riitä, vaan kokonaisuus ratkaisee.

Tauota työtä

Työn tauottaminen on erittäin tärkeää. Muista myös riittävä vedenjuonti työpäivän aikana. Säännölliset ruokailuajat ja terveellinen ravinto pitävät aivot virkeinä aamusta iltaan. Liikunta on tärkeää, mutta se ei yksin estä jatkuvan istumisen haittoja.

Vinkit parempaan oloon työpaikalla:

- Nouse ylös vähintään kerran tunnissa. Jaloittele, venyttele ja jumppaa kevyesti.
- Vaihda työasentoa säännöllisesti. Työskentele vuoroin istuen vuoroin seisten.
- Vähennä tavallisella tuolilla istumista ja istu vaihteeksi satulatuolilla.
- Nouse seisomaan ja kävele, aina kun puhut puhelimessa.
- Seiso kahvi- tai ruokatauolla.
- Kävele tai pyöräile edes osa työmatkastasi.
- Käytä aina portaita, vältä hissiä.
- Venyttele tietokoneen ääressä.
- Pyörittele hartioita useita kertoja päivän aikana. Venytä niskaa ja selkää useita kertoja päivässä.

Patentoitu Salli-satulatuoli

Uudistuneet Salli-satulatuolit ovat monelle tuttuja jo 25 vuoden takaa. Uuden, patentoidun ratkaisunsa ansiosta tuolin istuinosa on nykyään kaksiosainen ja säädettävä, mikä mahdollistaa jokaiselle sopivan istumamukavuuden ja oikean työasennon. Salli haastaakin perinteisen istumisen. Maailmanlaajuinen kehitys- ja tutkimustyö, fysiologinen ja anatominen tieto, tutkimukset sekä käyttäjäkokemukset todistavat, että Salli-konsepti on selvästi perinteistä istumatapaa mukavampi, terveellisempi, käytännöllisempi ja tuottavampi tapa istua työssä ja kotona.

Asiantuntijana: fysioterapeutti, markkinointipäällikkö Pia Kenkimäki, Salli Systems, www.salli.com