Irtisanoutuminen

Irtisanoutuminen sähköpostilla - plussat ja miinukset

Irtisanoutuminen sähköpostilla on yleistynyt, mutta mitä sähköpostitse irtisanoutuessa kannattaa ottaa huomioon? Kerromme tässä artikkelissa, miten irtisanoudut tyylillä.

Onko sinun aika vaihtaa työpaikkaa? Siinä tapauksessa sinun on aika ilmoittaa päätöksestäsi työnantajalle jättämällä irtisanoutumisilmoitus.

Voi tuntua helpolta ja kivuttomalta ratkaisulta jättää irtisanoutumisilmoitus sähköpostilla. Mukavuudella on kuitenkin kääntöpuolensa. Tässä artikkelissa listaamme sähköpostilla irtisanoutumisen plussat ja miinukset.

Irtisanoutuminen sähköpostilla

Irtisanoutuminen sähköpostilla onnistuu kahdella tavalla. Voit ilmoittaa irtisanoutumisestasi kirjoittamalla työnantajalle vapaamuotoisen sähköpostiviestin tai käyttää valmista lomaketta, jonka lähetät työnantajallesi sähköpostilla. Lomakkeita löydät netistä esimerkiksi ammattiliittojen verkkosivuilta.

Kirjoita viestiin tai lomakkeeseen eli irtisanoutumisilmoitukseen seuraavat tiedot:

  • Oma nimesi, henkilötunnuksesi ja kotiosoitteesi
  • Työnantajasi nimi, Y-tunnus ja osoite
  • Mistä päivästä alkaen irtisanot työsuhteesi päättymään
  • Irtisanomisaikasi päättymisaika (tämän löydät työsopimuksestasi)
  • Paikka, aika ja allekirjoituksesi

Irtisanoutuminen sähköpostilla ei vaadi muuta, sillä työntekijänä sinun ei tarvitse perustella irtisanoutumispäätöstäsi työnantajalle.

Lue myös: Lähtijät-podcast – kun työpaikan vaihto on ainoa oikea ratkaisu

Irtisanoutumisilmoituksen lähettäminen

Jos olet päättänyt irtisanoutua sähköpostilla, lähetä sähköposti ensisijaisesti omalle esihenkilöllesi. Jos et syystä tai toisesta voi ottaa yhteyttä esihenkilöösi, lähetä irtisanoutumisilmoitus organisaation HR-osastolle. Irtisanoutumissähköpostia ei tarvitse lähettää moneen eri osoitteeseen. Varmista kuitenkin, että saat sähköpostiisi kuittauksen, jotta voit luottaa siihen, että viestisi on päässyt perille.

Lue myös: Koeajalla irtisanoutuminen ja koeaikapurku

Irtisanoutuminen sähköpostilla – plussat

Irtisanoutuminen kannattaa ilman muuta tehdä kirjallisesti, koska kirjallinen irtisanoutumisilmoitus jää talteen molemmille osapuolille: sekä sinulle itsellesi että työnantajalle. Tässä mielessä irtisanoutuminen sähköpostilla on ihan pätevä vaihtoehto, sähköpostiin kun voi palata, jos asiassa ilmenee myöhemmin epäselvyyksiä.

Irtisanoutuminen sähköpostilla käy helposti ja nopeasti, koska sähköpostilla irtisanoutuessa ei tarvitse sopia tapaamista tai edes soittaa esihenkilölle. Irtisanoutuminen sähköpostilla on mahdollista tehdä missä ja milloin vain – riittää, että nettiyhteys pelaa.

Sähköpostilla irtisanoutuminen on myös kivuton tapa irtisanoutua työsuhteesta, sillä sähköpostia lähettäessä ei tarvitse jännittää kuumottavaa tapaamista esihenkilön kanssa. Sähköpostilla irtisanoutuessa ei myöskään tarvitse katsella esihenkilön tunneskaalaa totuuden hetkellä.

Lue myös: Alanvaihto aikuisena – näin se onnistuu x 5

Irtisanoutuminen sähköpostilla – miinukset

Irtisanoutuminen sähköpostilla ei missään nimessä ole tyylikäs tapa jättää työnantaja. Työntekijän irtisanoutuminen on esihenkilölle kova paikka, koska työnantaja joutuu paitsi luopumaan osaavasta työntekijästä myös etsimään ja perehdyttämään tilalle uuden henkilön. Henkilövaihdos tietää muutosta myös tiimille ja työyhteisölle laajemminkin.

Sähköpostilla irtisanoutumista harkitessa onkin hyvä asettua työnantajan asemaan. Pelkkä sähköpostiviesti irtisanoutumisesta saattaa tuntua työnantajasta melko kolkolta tavalta päättää yhteinen taival.

Irtisanoutuminen sähköpostilla ei välttämättä olekaan fiksua oman tulevaisuuden kannalta. Irtisanoutuminen on viimeinen tilaisuus tehdä hyvä vaikutus työnantajaan, ja tämä tilaisuus kannattaa ilman muuta hyödyntää. Et voi tietää, missä ja milloin seuraavan kerran kohtaat esihenkilösi. Tyylikäs, kohtelias ja työnantajan huomioiva tapa irtisanoutua jättää hyvän jälkimaun yhteistyöstä. Siitä voi olla sinulle hyötyä myöhemmin urallasi.

Lue myös: Kun irtisanoudut, muista tehdä irtisanoutumisilmoitus

Irtisanoutuminen sähköpostilla – näin teet sen fiksusti

Sähköpostilla irtisanoutumista paremman vaikutuksen työnantajaan voit tehdä toimittamalla kirjallisen irtisanoutumisilmoituksen kasvokkain.

Jos et jostakin syystä pääse itse viemään kirjallista irtisanoutumisilmoitusta perille, voit tietysti irtisanoutua sähköpostilla tai lähettää irtisanoutumisilmoituksen työnantajallesi postitse. Jos mielit hoitaa homman hyvien tapojen mukaisesti, kerro irtisanoutumisestasi lisäksi henkilökohtaisesti joko puhelimitse tai videopalaverissa.

Irtisanoutumisesta kertominen henkilökohtaisesti myös nopeuttaa prosessia, koska irtisanomisaikasi alkaa juosta siitä hetkestä, kun työnantaja saa tiedon irtisanoutumisesta. Sähköpostitse toiveesi irtisanoutumisesta ei välttämättä kulkeudu työnantajalle yhtä nopeasti. Muista, että et pääse aloittamaan uudessa työssäsi ennen kuin irtisanomisaikasi on päättynyt.

Täältä löydät paljon hyviä vinkkejä työnhakuun.