Holistinen lähestymistapa vahvistuu entisestään vuoden 2017 hyvinvoinnin trendeissä. Nyt ihminen nähdään kokonaisuutena. Liikunnalla lasketaan stressitasoja ja proteiinia syödään edelleen, mutta ei pihvien vaan maukkaiden vanukkaiden muodossa. Henkistä hyvinvointia etsitään rauhoittumisesta.

Kotimaisen FASTin ravinto- ja tapamuutosvalmentaja Harri Männistö näkee hyvinvoinnin kolmiona, joka muodostuu henkisestä ja fyysisestä kunnosta sekä ravinnosta. Uusi vuosi merkitsee uusia lupauksia. Muutos syntyy pienistä, hallittavissa olevista tapamuutoksista. Trendikkäitä dieettejä jaksetaan kokeilla muutama viikko, jonka jälkeen puhti loppuu. Dieettejä olennaisempaa on kokonaisvaltainen hyvinvointi.

Harri Männistön listaus hyvinvoinnin trendeistä 2017:

1)    Palauttavaa ruokaa

Hiilihydraatteja saa ruokavaliosta ilman, että siihen kiinnittää edes huomiota. Toisin on proteiinin kanssa. Sitä tulisi syödä 1-2 korttipakallista joka aterialla värikkäiden kasvisten lisäksi. Proteiini pitää nälän loitolla ja korjaa kudoksia harjoituksen jälkeen. Lihakset pääsevät palautumaan, eivätkä tule kipeiksi.

2)    Uudet proteiinin lähteet

Erilaiset ruuanlaitto-, hera- ja kasviproteiinit sekä proteiinivanukkaat nousevat osaksi ravintoympyrää perinteisten proteiininlähteiden, kuten kalan, kananmunan, papujen ja siipikarjan rinnalle. Punaisen lihan suosio laskee entisestään.

3)    Yksilölliset valinnat ruokakaupassa

Mitään ruokaa ei tarvitse välttää, ellei se aiheuta itselle selkeitä oireita. Ei kannata olla automaattisesti juomatta maitoa tai syömättä gluteiinia, koska muutkin tekevät niin. Terve järki on sallittua!

4)    Luonnonmukaiset lisäravinteet

Hektisessä arjessa tukeudutaan luonnollisiin ja kotimaisiin lisäravinteisiin, joissa ei ole keinotekoisia väri- tai lisäaineita. Proteiinipitoisilla valmisteilla jaksaa paremmin.

5)    Ruoka terveyden edistäjänä

Ruoka on lääke. Ruokalautanen näyttäytyy sateenkaaren väreissä. Värikkäitä kasvikunnan tuotteita, kuten valkosipulia ja kurkumaa syödään hiljaisen tulehduksen hillitsemiseksi. Raakakaakaoiden ja lääkinnällisten sienien lisäksi suomalaiset marjat nostavat arvoaan.  

6)   "Limumaiset" terveysjuomat

Terveystietoisimmatkin ihmiset kaipaavat veden rinnalle hyvänmakuisia terveysjuomia. Piristävät, luonnonmukaiset virkistysjuomat ovat limua parempi vaihtoehto. Luontaisesti maitohappobakteereja sisältävä Kombucha-teejuoma tekee läpimurron Suomessa. Paljon urheilevien treenipulloissa on värikästä aminohappojuomaa, sillä on tärkeää saada harjoituksenkin aikana proteiinia aminohappojen muodossa.

7)    Sokeria kohtuudella

Tiukkapipoisuuden voi unohtaa, sillä vuonna 2017 ei haluta kieltää mitään, ei edes sokeria. Tärkeintä on syödä 80 prosenttia ajasta hyvin. Lopun aikaa voi syödä vapaammin ilman syyllisyydentunnetta. Kokemalla syyllisyyttä satunnaisesta herkuttelusta ainoastaan sitoo itsensä herkkuihin voimakkaammin. Makeutusaineet korvataan kookossokerilla tai hunajalla.

8)    Tiedostavaa syömistä

Mindfulness näkyy myös syömisessä. Tietoisesti ja hitaasti syömällä energiamäärä jää alhaisemmaksi ja ruuansulatusvaivat helpottuvat. Ensimmäinen askel on jättää puhelin toisaalle ja toiseksi tehdä ruokailuhetkestä sosiaalinen tapahtuma.

9)    Palauttavaa liikkumista

Hyvinvointiliikunta on vastareaktio rääkkiliikunnalle, kuten crossfitille ja HIIT-treenille. Korkean intensiteetin treenit korvataan välillä palauttavalla liikunnalla, kuten luonnossa kävelyllä, joogalla ja pilateksella. Työpäivän jälkeen halutaan palautua ja laskea stressihormoneja.

10) Yhteisöllistä liikkumista

Vaikka yhtenä ääripäänä on yksin treenaaminen kotona erilaisia jumppasovelluksia hyödyntäen, suurin osa nauttii liikunnan tuomasta sosiaalisuudesta. Erilaiset liikunnalliset yhteisöt jatkavat toistensa tsemppausta sosiaalisen median suljetuissa ryhmissä.

11)  Tukea teknologiasta

Sykkeen lisäksi vuonna 2017 ollaan kiinnostuneita palautumisesta, erityisesti unenlaadusta. Vitamiinipitoisuuksia mitataan verestä, jolloin niihin voidaan vaikuttaa täsmäravitsemuksella.  Liikuntavaatteiden lihaksistoa tukevat ominaisuudet siirtyvät normaaleihin vaatteisiin. Asentoa korjaavat vaatteet sujahtavat toimistopuvun alle.

12) Syvempi merkitys

Suomalaisetkin alkavat huomata, että pelkkä ravinto, materia ja fyysisyys eivät riitä elämän sisällöksi. Jotain syvempääkin kaivataan, sillä moni kokee tyhjyyden tunnetta. Rentoutusharjoitusten, avannossa pulahdusten, henkisten valmennuksien ja lajien, joissa yhdistyy hengitys liikkeeseen, avulla opetellaan olemaan läsnä hetkessä.

Lähde ja asiantuntija: FAST,  ravinto- ja tapamuutosvalmentaja Harri Männistö

www.fast.fi

www.funcfood.com