Kaikkea hyvinvointiin liittyvää, kuten unta ja liikkumista mitataan nyt enemmän kuin koskaan. Tarjolla on kelloja, rannekkeita ja aktiivisuusmittareita. Suunto Oy:n Product Line Manager Markus Kemetter vastasi hyvinvoinnin mittaamista koskeviin kysymyksiimme.

Hyvinvoinnin mittaaminen korostuu tämän päivän ihmisissä. Miten se näkyy kehittämissänne laitteissa?

Hyvinvoinnin mittaaminen koostuu tänä päivänä pääosin liikunnan ja unen mittaamisesta. Markkinoilla on myös stressiä mittaavia sovelluksia jotka antavat lisäymmärrystä henkisestä rasitustilasta. Näistä on hyötyä silloin jos käyttäjä oppii näiden avulla päättelemään asioita joista on hyötyä elintapojen suunnittelussa ja parantamisessa.

Hyvinvointi on täysipäiväistä tekemistä, ja sitä halutaan mitata 24/7. Tämä tarkoittaa konkreettisesti treeneistä palautumisen mittaamista, päivittäisen aktiivisuuden mittaamista kaloreissa ja askelissa, yöunen määrän ja laadun seurantaa sekä päivittäisen leposykkeen mittaamista ranteesta jatkuvasti. Nämä asiat antavat ihmisille mahdollisuuden parantaa elintapoja, lisätä liikkumista tai tarvittaessa lepoa, mikäli on treenannut liikaa tai nukkunut liian vähän.

Millaisille kelloille/mittareille on kysyntää?

Urheilukelloissa on tärkeää matka- ja nopeusmittaus, joka tapahtuu nykyään GPS:än avulla. Sykemittaus terhdään nykyään ranteesta (ja yhä vähemmän sykevyöllä) sekä muita urheiluspesifisiä metriikoita kuten pyöräilyteho tai uinnin käsivetofrekvenssi. Näiden lisäksi laitteissa arvostetaan myös edellä mainittuja 24/7 ominaisuuksia. 

Kellot on tarkoitettu pääasiassa kestävyysharjoittelua, retkeilyä tai ulkoilua harrastaville ihmisille. Nykykelloissa on yhä enemmän kysyntää myös mobiiliyhteyksille, tietojen lataamiselle pilvipalveluun ja notifikaatioiden näyttämiselle kellon ruudulla. Kaiken kaikkiaan kellosta halutaan yhä enemmän jokapäiväisiä hyötytoiminnallisuuksia, kuten kalenteria ja karttaa. Tämä on älykellotrendiä joka yhä vahvemmin valtaa kello-alaa.

 

Asiantuntijana: Product Line Manager,  Athletic outdoor Markus Kemetter, Suunto Oy

 

www.suunto.com