Liikunta antaa virtaa työhön ja vapaalle. Kunnon kohotuksen ohella tärkein haaste on lisätä askeleita työpäivän ja sohvalla istumisen väleihin.

Miten tehdä liikunnallisuudesta elämäntapa, jossa hyvin alkanut kuntosaliharrastus ei hyydy parin kuukauden innostuksen jälkeen? Entä kuinka lisätä arkista aktiivisuutta työpaikoilla, jossa kroppa jumittuu palaveriputken ja staattisten työasentojen puristuksessa?

Liikkumista ja sen vaikutuksia tutkivan UKK-instituutin tutkija Marjo Rinteen mukaan vastaukset kysymyksiin olisivat Nobelin arvoisia. Suomalaisten ongelma kun on liikunnan yksipuolisuus ja kansan jakautuminen himoliikkujiin ja sohvaperunoihin. Liikunta-aktiivisuutta tutkittaessa ihmiset lähes aina lähes arvioivat liikuntamääränsä todellista suuremmaksi.

”Yhteiskunta ja sen rakenteet ovat muuttuneet siten, että arkiliikunta on lähes kokonaan kadonnut. Matkat tehdään konevoimalla, päivät istutaan töissä tai illat sohvalla television tai koneen ääressä”, Rinne tuskailee lisäten samalla, että jos arkiliikkuvuus on nolla, ei auta vaikka kävisi säännöllisesti lenkillä. Yhden kertapyrähdyksen sijaan aktiivisuus tulisi jaksottaa tasaisesti pitkin päivää.

Istumisen haitoista ei puhuta turhaan

Tutkijan mukaan istumisen haitoista puhutaan nyt aiempaa enemmän – mutta ei turhaan. Aihetta tutkitaan nykyään aktiivisesti, sillä vuonna 2010 ensi kertaa havaittujen tutkimustulosten mukaan jatkuva istuminen on selkeästi yhteydessä aineenvaihdunta-, sydän- ja verenkierto-ongelmiin ja on siten yhtä haitallista kun huono ravintokin. ”Riskirajana 6–8 tuntia päivässä alkaa olla jo lähellä ja se ylittyy valtaosalla istumatyötä tekevillä päivittäin.”

Rinne pitää fyysistä kuntoa jaksamisen kannalta tärkeänä. Se myös ehkäisee työn ja ikääntymisen vaivoja, sillä hyvässä kunnossa oleva keho kestää kovakin kuormitusta. Vähimmäismääränä Rinne pitää puolen tunnin kestävyysliikuntaa viisi kertaa viikossa sekä kaksi kertaa viikossa tehtävää lihaskuntoharjoitusta. Sen lisäksi työtä tulisi jaksottaa nousemalla säännöllisesti tuolista.

Työ ja vapaa-aika tasapainoon

Liikunnan monipuolistamiseksi ja oman lajin löytämiseksi Rinne kehottaa miettimään, mikä itsestä on kivaa ja millaisesta ryhmässä ja ympäristössä viihtyy parhaiten? Istumatyöläisille hyvää tekisivät kuntosaliharjoittelun lisäksi tanssilliset lajit, jossa kroppa saa monipuolista liikettä. Fyysisen työn tekijälle tutkija suosittaa palauttavaa ja hengityselimistöä kehittävää liikuntaa.

Rinne toivoo liikuntamahdollisuuksien lisääntyvän myös työyhteisöjen piirissä. ”Koska ihminen on luonnostaan leikkisä ja kilpailullinen, työpaikoilla järjestettävät liikuntahaasteet ja kisailut olisivat erinomainen tapa lisätä fyysistä ja sosiaalista hyvinvointia.

Testaa liikutko riittävästi: http://www.ukkinstituutti.fi/testaaliikkumisesi/

Viisi vinkkiä lisätä liikuntaa

1. Käytä hissien sijaan portaita ja toimita viestit kollegoillesi sähköpostin sijaan henkilökohtaisesti.

2. Hanki työpaikalle jumppakeppi, jolla voit pyöritellä hartioita ja venytellä kehoa päivittäin.

3. Bongaa liikuntapaikkojen kokeilutarjouksia ja haasta itseäsi kokeilemaan uusia lajeja.

4. Ellet ehdi salille, etsi jumppatunteja ja -ohjeita netistä. Tarjonnasta löytyy kaikkea seitsemän minuutin pikajumpasta pitkiin harjoituksiin.

5. Ilmoita työporukkasi yritysten väliseen liikuntahaasteeseen, johon teillä on puoli vuotta aikaa harjoitella.

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.