Työllisyysnäkymät

Huuto.net – 20 vuotta yhtä huutoa

4.2.2019 klo 5:00

Huuto.net täyttää tänä vuonna 20 vuotta. Perustaja Lari Lohikoski kertoo verkkopalvelun alkuvaiheista.

Huuto.net sai alkunsa vuoden 1998 syksyllä, kun Lari Lohikoski seurasi alan tapahtumia maailmalla. Verkkohuutokaupat olivat maailmalla kasvava juttu, mutta Suomessa ei ollut vielä mitään vastaavaa.

– 1990-luvun lopussa elettiin vielä nettipioneerien aikaa. Yritin saada ystäviä mukaan perustamaan Huuto.net:iä, mutta he eivät innostuneet. Niinpä päätin perustaa palvelun yksin, Lari Lohikoski muistelee.

Huuto.net:in alkutaival vaati paljon aikaa ja työtä, rahallisia investointeja lopulta aika vähän. Maksulliset verkkopalvelut, verkkohuutokaupoista puhumattakaan, olivat Suomessa täysin uutta ja nettimaksamista kohtaan oli epäilyksiä. Kaupallistaminen nähtiin kaukaisena ”tulevaisuuden asiana”, ei ajateltu että kuluttajat suostuisivat vielä vähään aikaan maksamaan verkkopalveluiden käytöstä.

– Huuto.netia käynnistäessäni minulla ei ollut varsinaista liiketoimintasuunnitelmaa, vaan lähdin rohkeasti kokeilemaan. Ajattelin, että verkkohuutokaupalle olisi Suomessa kysyntää.

Nettikupla puhkesi 2001

Huuto.net oli oman aikansa pioneeri Suomessa. Nyt, 20 vuotta myöhemmin maailma on muuttunut ja markkina on eri tavalla kypsä. Esimerkiksi varsinainen start-up-yrittämisen kulttuuri tuli Suomeen vasta kymmenisen vuotta Huuto.netin perustamisen jälkeen. Huuto.net olikin oman aikansa start-up, johon Lohikoski uskoi.

– Palvelu lähti nopeasti kasvamaan ja herätti mielenkiintoa. Sana uudesta palvelusta levisi viraalisesti ja lehdet Helsingin Sanomia myöten kirjoittivat Suomen ensimmäisestä verkkohuutokaupasta, Huuto.net:istä, Lari Lohikoski summaa.

Nettikupla puhkesi vuonna 2001. Lohikoski joutui miettimään kysynnän kasvaessa perusasioita kuten sitä, millä infralla Huuto.net pyörii, koska verkkoliikenne oli niin valtavaa.

– Jo ensimmäisen vuoden aikana ymmärsin, että palvelulla on todellista potentiaalia. SoneraPlaza osti Huuto.net:in vuonna 2001, mutta palveluun ei silloin suuremmin panostettu. Pidin palvelua pystyssä pitkälti ”omin käsin” ja yritin jossain vaiheessa jopa ostaa Huuto.net:in Soneralta, mutta kauppoja ei syntynyt.  Sonera myi Huuto.net:in vuonna 2005 Sanomille ja itse jatkoin Huuto.netin vetämistä vielä Sanoman palveluksessa. Sanomalla vedin Huutoa vuodet 2005-2008, Lohikoski muistelee.

Sosiaalista kaupankäyntiä

Luokiteltuihin ilmoituksiin perustuva Keltainen Pörssi oli vahva osa suomalaista kuluttajien välistä kauppaa vielä 2000-luvun puolivälissä. Keltainen Pörssin päätuote oli kauppapaikkalehti, Huuto.net teki samaa verkossa. Huuto.net on palvelu, joka sopii ennen kaikkea tuotteille, joiden hinnoittelu on epäselvää. Alusta asti sille oli keskeistä vahva yhteisöllisyys, jossa sosiaalinen vuorovaikutus ja keskustelu ovat olleet kaupankäynnin ohella tärkeässä roolissa.

–  Markkinoille on tullut 20 vuoden aikana paljon uutta kilpailua – ja muun muassa sosiaalinen media, joka on muuttanut myös verkossa toimivien kauppapaikkojen roolia. Silti on ollut hieno huomata, että Huuto.net toimii edelleen ja pärjää hyvin.

www.huuto.net